3.6 Armoede en schulden
Teveel Rotterdammers hebben te kampen met armoede en problematische schulden. Armoede
speelt niet alleen bij mensen met een uitkering of bij gepensioneerden, maar ook bij werkenden
met een laag inkomen. Aan het werk gaan/blijven moet blijven lonen. Wanneer iemand
schulden heeft, dan heeft dit direct gevolgen voor andere levensgebieden. Als de rekeningen
zich opstapelen gaan mensen bij de dag leven en verdwijnt het langetermijnperspectief. De
ervaring leert dat veel Rotterdammers die bij de gemeente aankloppen voor zorg ook schulden
hebben. Weer gezond worden of werk vinden is logischerwijs van minder groot belang dan een
warme maaltijd voor de kinderen. Een integrale aanpak vanaf het eerste moment is dan ook
essentieel.
Door de schulden wordt een groot deel van het besteedbaar inkomen gebruikt voor aflossingen
en rente. Rotterdammers komen zo in de knel. Het armoedebeleid in Rotterdam moet enerzijds
ruimhartig zijn zodat mensen waardig kunnen leven. Anderzijds moet er sprake zijn van
activerend armoedebeleid, zodat de bijstand een vangnet blijft. Het verdienen van een eigen
boterham blijft altijd het uitgangspunt. Naast een inkomen zorgt werk immers voor eigenwaarde
en voor contact met collega's in een sociale omgeving.
De afgelopen jaren zijn er positieve stappen gezet in het voorkomen van schulden. Juist op het
gebied van het voorkomen van armoede en schulden kan nog veel winst worden geboekt.
Zonder twijfel moet dit een speerpunt zijn in een volgend college.
-
Inzetten op preventie is van groot belang. Er moet al op jonge leeftijd worden begonnen met
financiële educatie. Hiertoe dienen afspraken met het onderwijs gemaakt te worden.
- De gemeente doet een grote investering om schulden in een vroeg stadium
op te sporen.
Naast de uitbreiding van de samenwerking met woningcorporaties, energiebedrijven en banken
wordt nazorg geïntensiveerd en een aanpak opgezet om het weer terugvallen in schulden te
voorkomen.
-
De deskundigheid in de wijkteams over schulden wordt vergroot. Er wordt bovendien actief
gecommuniceerd dat Rotterdammers met beginnende schulden zo snel mogelijk voor
informatie en hulp terecht kunnen bij de Vraagwijzer in het gebied.
- Er komt ruimte voor individuele begeleiding bij schuldenproblematiek
naast de huidige
groepsaanpak. Ook ziet het CDA hier een belangrijke rol weggelegd voor goed opgeleide
(gepensioneerde) vrijwilligers, bijvoorbeeld van Samen010.
- Basisbudgetbeheer wordt grootschalig ingevoerd. De gemeente betaalt voor Rotterdammers
met schulden de huur, energielasten en zorgverzekering en trekt dat af van de uitkering.
Hierdoor lopen schulden niet op en worden uithuisplaatsingen voorkomen.
- Het armoedebudget voor wijkteams dat door het CDA is geïntroduceerd, wordt voortgezet.
De hoogte van het budget wordt aangepast aan het reële gebruik van de wijkteams in de
gebieden.
- Leenbijstand wordt gestopt. Aanvragen in het kader van de bijzondere bijstand worden een
gift en hoeven niet te worden terugbetaald aan de hand van een lening. Dit maakt de armoede
enkel nog maar groter.
- Er is momenteel sprake van een splitsing in de hoogte van het
kindtegoed tussen jonge en
oudere kinderen. Kinderen onder de 12 krijgen een lager jeugdtegoed dan oudere kinderen.
Deze splitsing wordt ongedaan gemaakt en het kindtegoed wordt €400 (het bedrag dat nu
uitgekeerd wordt aan kinderen van 12 tot 17 jaar).
- De verhoging van het AOW-tegoed (zomerakkoord 2017) naar €375 blijft ook na 2018 van
kracht. Kinderen en ouderen hebben geen invloed op hun inkomen. Er is dus geen sprake van
een prikkel naar werk. Het is bovendien verstandig zekerheid te bieden en het bedrag niet te
frequent aan te passen.
- De kwijtschelding van de afvalstoffenheffing wordt verruimd. De huidige regeling voor een
inkomenstoeslag wordt geschrapt en het beschikbare geld wordt toegevoegd aan de
kwijtscheldingsregeling, die ook gebruikt kan worden door werkende armen.