RoSA! wil een Sociaal Rotterdam Nachtmerrie Zo tegen de ochtend, in de laatste slaap, worden sommige mensen geteisterd door nachtmerries, die het gevolg zijn van de stress, die sommigen overdag dag in dag uit moeten verwerken. Stress door geldgebrek, overtollige werkdruk, ziektes, zorgen over gezondheid van jezelf of je naaste familie, maar ook spijt over verkeerde beslissingen. Droom Maar die nachtmerrie kan, onder een warm dekbed in de winter, ook wel eens omslaan in nieuwe ideeën, hoe jouw wereld er zou moeten uitzien om levensbestendig, met voldoende middelen en met de mensen om je heen in vriendschap te genieten van het leven dat je gegeven is. Zo was dat ook vanmorgen. Misschien wel door het artikel “Visie” van Tjeerd de Boer in deze Nieuwsbrief, dat ik gisteren van hem las. "Ik werd wakker en stond op." Volgend jaar op 16 oktober bestaat de Rotterdamse Sociale Alliantie (RoSA!) vijftien jaar. Zeker in deze tijd van coronamaatregelen, die het werk van bijeenbrengen van mensen sterk belemmeren, is er de noodzaak om aan het werk van RoSA! nieuwe vormen toe te voegen of oude beproefde sociale initiatieven weer in te voeren. Arme stad Rotterdam is altijd een arme stad geweest, voor zover ik mij herinner in de bijna driekwart eeuw dat ik er woon. Maar tot het begin van de tachtiger jaren was het ook een sociale stad. Er waren buurthuizen, buurtverenigingen, een ziekenfonds, vakantiekampen voor kinderen, met dubbeltjes en kwartjes bijeen gespaard. Waar kinderen de wereld ontdekten en jongeren een vrijwillige taak vervulden en daarmee de sociale kant van het leven leerden kennen. Nieuwe initiatieven De Rotterdamse Sociale Alliantie zal nieuwe initiatieven gaan ontwikkelen en oude oppoetsen. Om naast de armoedebestrijding Rotterdam weer een sociale stad te maken. Voor kinderen, volwassenen en ouderen, die elkaar het hardst nodig hebben. Ongeacht afkomst, levensovertuiging, geaardheid of religie. We gaan het samen doen. Nieuwe initiatieven, dat lukt nauwelijks door daarvoor aan te kloppen bij de overheid in een tijd van politieke armoede en wantrouwen bij de politiek. Een overheid, die de armen arm houdt en 30.000 gezinnen via de belastingdienst in hun kinderopvangbijdrage geblokkeerd heeft en 240.000 mensen met een vinkje in de computer op een zwarte lijst heeft gezet. Nee, we zullen met zoveel mogelijk Rotterdammers en Rotterdamse organisaties samen moeten werken om die initiatieven vorm te geven. Vanaf nu gaan we er aan werken. Wilt u meewerken stuur dan een e-mail naar sociaal@rosarotterdam.nl. Het streven is om op de Werelddag tegen Armoede op 17 oktober 2022 de gezamenlijke plannen en ideeën te ontvouwen. Waarom willen we dit? Vanaf 1981 met het “sociaal akkoord” werd Nederland het land waar het geld ging regeren en het sociale geleidelijk ondergeschikt werd gemaakt aan concurrentie. Alles werd in geld uitgedrukt, de gezondheidszorg, maar ook het sociaal werk, het openbaar vervoer, de energie, het water werden geprivatiseerd. Al hetgeen wat door de bewoners van ons land in de loop der tijd was opgebouwd, werd in de uitverkoop gedaan, de opbrengsten kwamen terecht in de staatskas. De belofte dat privatisering de diensten goedkoper zouden maken, werden nooit gerealiseerd, alleen wel bij de telefonie, hoewel dat voornamelijk door automatisering kwam. Nog steeds wordt er op ons ingepraat (propaganda) dat Nederland zo’n rijk land is. Dat geldt in ieder geval niet voor de 10% tot 20% armen binnen de bevolking. En in Rotterdam geldt dat al zeker niet. In Nederland wordt de armoede berekend aan de hand van koopkrachtplaatjes en niet aan de hand van de Europese norm, 60% van het mediaan inkomen. Koopkrachtplaatjes worden, in opdracht van het rijk door het Nibud berekend, voor een heel jaar. Terwijl de BTW verhoging in begin 2020 al 2% van de koopkracht opsnoepte en de koopkracht in de loop van 2021 tussen 5% en 8% verminderd is. En dat laatste door al dan niet geveinsde schaarste. Het is aan ons! Er moet veel weer teruggewonnen worden, dat we in de afgelopen 40 jaar verloren zijn. En dat kunnen we alleen gezamenlijk. Maar het moet onder één noemer gebeuren, want anders gaat het verloren in een maatschappij gebouwd op afgunst en concurrentie. Dus nogmaals, werk mee aan een Sociaal Rotterdam. We houden u op de hoogte van de voortgang in de komende Nieuwsbrieven. ⇒
Visie door drs. Tjeerd de Boer Links in de verdrukking Linkse partijen hebben het moeilijk in de meeste Westerse landen. In maart dit jaar behaalden de 3 linkse partijen in Nederland éen zetel meer dan D66 (25) en tien te weinig om even groot te worden als de VVD. Een jaar daarvoor waren Hans Goosen en ik bij een bijeenkomst geweest in Amsterdam waar een mogelijke fusie tussen de drie partijen werd besproken. De hoop bestond dat een grote partij meer kiezers kon aantrekken en even groot kon worden als VVD en CDA. Op die avond bleek al dat een fusie van drie er niet inzat. Op weg naar de verkiezingen was er in maart 2021 wel toenadering tussen de PvdA en Groen Links op programmapunten. Dit jaar ook perikelen in de SP. Het partijbestuur vond het nodig om actieve leden en bestuurders van de jongerenorganisatie Rood uit de partij te zetten. Waren zij té marxistisch? Het lijkt mij riskant om veelbelovende jongeren kwijt te raken, gegeven het verlies van de SP in maart van 6 zetels en op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart volgend jaar. Vooral in Rotterdam. En ik meende dat Marx een grote inspiratiebron is voor de SP en voorheen meer linkse partijen en bewegingen. In vorige artikelen heb ik aangeduid dat sociaal democratische partijen veel kiezers met een laag inkomen en oudere arbeiders van zich hebben vervreemd. Zij stemden niet of op een populist. Voor de Tweede Wereldoorlog verweten communisten sociaal democraten dat ze meegingen met het kapitalisme. In feite gebeurde dit ook na 1980 toen de sociaal democraten in de meeste Westerse landen in de verdrukking kwamen door grote concessies te doen aan het neoliberalisme. Vooral marktwerking werd onderschreven als beste economische beleid i.p.v. overheidssturing. Perikelen in de SP Is links in de verdrukking gekomen door een ontbreken van een visie op de maatschappij, economie en de toekomst? Ja, als ik zo net stelde dat sociaal democraten vooral na 1989 in grote lijnen meegingen met het neoliberalisme, dan blijkt daar een gebrek aan eigen visie of ideologie. Met name als alternatief voor de neoliberale ideologie. De invloed van Marx in zijn tijd Marx was 30 jaar toen hij in 1848 het Communistisch Manifest publiceerde. Het maakte hem in éen klap beroemd bij vele tegenstanders van het kapitalisme. In 1867 publiceerde hij het eerste deel van Das Kapital, een zeer moeilijk leesbaar boek. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het boek massaal werd gelezen. Toch werd Marxisme een ideologie die door miljoenen aanhangers begrepen werd en ze een perspectief bood als alternatief voor kapitalisme. Marx had een duidelijke visie op hoe het kapitalisme functioneerde -namelijk ellendig- en hoe de communistische maatschappij moest worden ontwikkeld nadat het kapitalisme was ingestort. Het was de historische taak van de arbeidersklasse om die maatschappij in praktijk te brengen. In de 20- ste eeuw lukte dat, om te beginnen door de revolutie van Lenin in 1917 die tot de oprichting van de communistische Soviet Unie leidde, gevolgd door de revolutie van Mao in 1949 in een overigens toen niet industrieel China. Dus eerder een communistische boerenrevolutie. Toen Fukuyama jubelde over de definitieve triomf van het neoliberalisme na 1989, vergat hij dat toen, en nog steeds, 20 % van de wereldbevolking leeft in een marxistisch land. In de Westerse maatschappijen van de jaren ’60 ontstonden linkse bewegingen naast de vaak kleine communistische partijen die marxisme mengden met theorieën van filosofen zoals Hanna Ahrend en de Frankfurter Schule. Dit moderne marxisme richtte zich tegen het materialisme in welvaartsstaten, de milieuvervuiling en uitbuiting van de ontwikkelingslanden. Maar binnen de vele nieuwlinkse bewegingen zou geen nieuw Manifest of Boek geschreven worden dat betrekking had op het kapitalisme van hun tijd en een even grote invloed zou krijgen als Marx. Kennelijk ontbrak een omvattend onderzoek en visie over de economie en maatschappij en waarheen dan als we het beter willen hebben dan in de maatschappij van het moment? "Alternatieven!" riepen de Provo’s. Geen nieuw manifest of boek Geen alternatieven voor oude ideologieën? Na 40 jaar is de neoliberale leer op zijn retour, althans binnen de economische wetenschap. In een toenemend aantal rechtse partijen en bij populisten worden de zegeningen van het neoliberale turbokapitalisme betwijfeld of bekritiseerd. Vooral globalisering van handel en industrie is voor velen te ver gegaan, richting China onder meer. Toen de coronacrisis uitbrak, was dit land de enige grote fabrikant van mondkapjes (en Siewert van Lienden de grote importeur voor Nederland...). Maar in al die 40 jaar zou er geen alternatieve ideologie ontstaan tegen het neoliberalisme, ook niet vanuit het intussen succesvol geïndustrialiseerde China met zijn turbocommunisme. Ook niet door Piketty. Zijn Capital (2013) werd een bestseller, ik zag het boek vaak indien ik ergens op bezoek was. Op bezoek in de Tweede Kamer werd hij als een held ontvangen. Toch werd Piketty geen Nieuwe Marx. Waarom niet? Degenen die het boek ook echt gelezen hebben, weten dat zijn belangrijkste onderzoeksresultaat was de vaststelling dat inkomen uit beleggen meer oplevert dan inkomen uit arbeid of ondernemen, samengevat als werk. Hij duidde hier op een essentieel kenmerk van turbokapitalisme maar kon dit niet uitwerken tot een grotere theorie, daarover zo meer. Zijn onderzoek dat hij 10 jaar lang met 20 vaste medewerkers verrichte, heeft een schat aan data opgeleverd. Waar mogelijk, in welk land dan ook, werden uit oude belastingarchieven en andere documenten inzichten verkregen in de toenmalige verdeling van inkomens en vermogens. Met deze data kon zijn team berekeningen maken over de verhouding van inkomen uit kapitaal en werk door de jaren heen en het aandeel van inkomen uit kapitaal in het BNP van een land. Een visie op turbokapitalisme Mogelijk is het onmogelijk dat een Nieuwe Marx éen persoon is. Piketty heeft met zijn team een magistraal werk geleverd op het gebied van inkomen en vermogen, de verdeling daarvan onder de bevolking en het aandeel van kapitaalinkomen in het BNP. Maar om het turbokapitalisme te begrijpen is een aanvullend onderzoek nodig om vast te stellen wie de nieuwe kapitalisten zijn. Een ingewikkeld wereldwijd netwerk van Beleggers, Banken en Big Business dat je kan aanduiden als aandeelhouderskapitalisme. Als je financiële crisiskansen wilt kunnen inschatten is het nodig om én dit netwerk te kennen én de warboel van financiële producten die zij op de markt brengen als zijnde beleggingsproducten. Van nog grotere betekenis ook voor degene die dit nu leest, is een voorstellingsvermogen of besef dat de wereld van de financiële economie van beleggingen los staat van de reële economie waarin hard werken zo wordt geprezen. Het lijkt cryptisch maar is toch makkelijk te bewijzen hier. Voor veel concerns loont het niet om te verdienen aan investeringen. Beleggen loont meer, zoals het opkopen van eigen aandelen of elders beleggen. Maar er gebeurde meer dat financiële markten tot bubbels maakte. Door het lage rentebeleid van centrale banken moest lenen worden gestimuleerd, hetgeen daarna te zien is in een toenemende schuldenberg. Die schulden worden gebundeld en aldus op de markt gezet als beleggingsproducten. Omdat sparen niet loonde bij nulrenten, werd beleggen des te interessanter, zoals in vastgoed of een hausse van nieuwe financiële producten. Zo ontstaat weer een stratosfeer van beleggingskapitaal, nogal los van de economie van werken of ondernemen. Een stratosfeer van beleggingskapitaal De uitwerking van 40 jaar neoliberaal turbokapitalisme op de maatschappij is vooral te zien in toename van particuliere rijkdom en publieke armoede door bezuinigingen op de collectieve sector. Een politiek van gevolgen, de titel van een artikel van Matheu Segers in de Groene Amsterdammer van 17 november: met mij gaat het goed, met ons slecht. In Amerika met veel aanhangers van een minimale staat heeft de kloof tussen particuliere rijkdom en collectieve armoede geleid tot ongerijmde situaties. De eigenaar van een dure S.U.V. klaagde de staat aan omdat hij schade kreeg door slecht onderhouden wegen. Maar met mij gaat het goed genoeg om rechts te stemmen. En particuliere rijkdom betreft een bovenste 10 of 20 % van de bevolking, het overige deel zag weinig toename van inkomen in de afgelopen decennia – de middenklasse- terwijl mensen met lagere inkomens en uitkeringen erop achteruit gingen. Intussen neemt een bediendenklasse snel in omvang toe, vooral door online distributie- en bezorgdiensten. Deze klasse wordt aangeduid, in nieuwe armoede, als zelfstandigen zonder personeel. Een toekomstvisie Een groot voordeel van een ideologie is het samenbindend vermogen voor velen op grond van een gedeelde wereldbeschouwing, ideeën over hoe het niet moet, en uiteraard wel, maar anders dan vroeger. Een toekomstvisie en een planning daarheen: de toekomst is maakbaar zodra een ideologische stroming de macht krijgt. Wel is er mogelijk nadeel door diktatuur, oorlogen en afknijpen van eigen bevolking ten gunste van ooit een glorieuze toekomst. Ook bij religieën zijn deze voor- en nadelen te zien in de wereldgeschiedenis. Is het dan beter om echt naar een tijdperk zonder ideologieën te gaan? Maar kunnen we dan een toekomstvisie hebben op economie en maatschappij, niet alleen in technologisch opzicht? Overbelasting van mens, maatschappij en milieu Er is geen gemeenschappelijk Nieuw Links gedachtengoed of ideologie mogelijk geworden, ook niet door Piketty, als alternatief voor de neoliberale ideologie én het autoritaire communisme van nu. In dit artikel benadrukte ik allicht dat een Nieuwe Marx zeer veel moet weten van financiële economie. Maar er is meer. Marx voorzag het einde van het oude kapitalisme, Keynes werd als redder gezien omdat als de arbeiders meer verdienen, dan kunnen de kapitalisten meer verkopen. Vooral na 1945 zien we daardoor de welvaartsstaten ontstaan naar tevredenheid van een groot aantal. Die welvaartsstaten hebben echter geleid tot een toenemende overbenutting en overbelasting van mens, maatschappij en milieu. Ook in China met zijn turbocommunisme, India in opkomst en in meerdere ontwikkelingslanden als Brazilië en Indonesië. Wie wil er geen welvaart? Ik voorzie geen einde van kapitalisme maar wel van globaal turbokapitalisme. Economen als ik kunnen geneigd zijn het einde van kapitalisme te voorspellen op grond van de volgende financiële crisis. Maar een crisis in globaal turbokapitalisme zien we nu in verband met klimaatrampen en corona, die nog niet eens hebben geleid tot paniek op financiële markten maar wel tot ernstige verstoringen van wereldwijde productieketens. Niet per sé onverwacht veroorzaakt dat inflatie door gebrek aan aanbod. De voor mij grote econoom Bob Goudzwaard schreef in ‘Kapitalisme en vooruitgang’ (1978) dat zowel het Westerse kapitalisme met vrije markten als communisme zoals in Rusland en China, zonder vrije markten, stammen van dezelfde bronnen, namelijk het industrialisme. Mogelijke crises hebben dan betrekking op het wereldwijde industrialisme, ongeacht ‘ismen’ naar gelang ideologie. In de jaren ’60 was er veel protest tegen het toenmalige ‘systeem’ of maatschappelijke orde. Het betrof vaak protest tegen industrialisme door bewegingen buiten politieke partijen en vakbonden. Maar later ook, progressieve, vaak spontane bewegingen zoals Occupy, klimaatactivisten, N.G.O ‘s, organisaties met een idealistische grondslag en Black Live Matters. Weer buiten de bestaande orde van politieke partijen. Een toekomstvisie hebben zonder een ideologie nodig te hebben, of een politieke partij. ⇒
Kinderen reizen in 2022 gratis met het OV Persbericht Gemeente Rotterdam De gemeente Rotterdam start op 1 januari 2022 een proef waarbij kinderen van 4 tot 12 jaar een jaar lang gratis kunnen reizen met het openbaar vervoer in heel Rotterdam. Naar aanleiding van een ingediende motie heeft de gemeenteraad van Rotterdam besloten om op 1 januari 2022 te starten met de proef ‘gratis OV voor kinderen’. Dit houdt in dat alle kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar die in Rotterdam ingeschreven staan, een jaar lang gratis kunnen reizen met de vervoersmiddelen van de RET zoals de metro, tram en bus en de buslijn van EBS in Rozenburg. Het enige wat hiervoor nodig is, is een eigen persoonlijke OV-chipkaart. Daarmee kan het gratis reisproduct worden aangevraagd. Dit kan al vanaf 1 december 2021 via www.rotterdam.nl/loket/gratis-ov-voor-kinderen. OV toegankelijk voor alle Rotterdamse kinderen Met deze proef wil gemeente Rotterdam het openbaar vervoer toegankelijker maken voor alle Rotterdamse kinderen. Wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal: “Als kinderen gratis reizen met het OV, is het voor gezinnen veel goedkoper om met de tram, bus of metro te reizen. En het OV is een veel leukere ervaring dan een ritje met de auto”. Kinderen krijgen zo de kans om van jongs af aan vertrouwd te raken met het openbaar vervoer en hun stad op een andere manier te ontdekken. Een aangenaam en bereikbaar Rotterdam De stad groeit, ruimte wordt schaarser, de economie verandert, het klimaat vraagt om andere keuzes én we willen de stad gezonder en inclusiever maken. Daarom zet Rotterdam in op duurzame bereikbaarheid om de stad ook in de toekomst aangenaam en bereikbaar te houden voor Rotterdammers en bezoekers. Deze proef en het stimuleren van het openbaar vervoer draagt hieraan bij. Het gratis reisproduct aanschaffen Vanaf 1 december 2021 kan het gratis reisproduct al aangevraagd worden via www.rotterdam.nl/loket/gratis-ov-voor-kinderen. Hiervoor heeft het kind een persoonlijke OV-chipkaart nodig en DigiD nodig. Meer informatie over het aanvragen staat op de website. ⇒
Bijdrage René Peters (Tweede Kamer) over de jeugdzorg Op 29 november sprak de Tweede Kamer over de jeugdzorg. Dit was mijn bijdrage: Van het concert des levens krijgt niemand een program. Een bordje met die tekst hing vroeger bij mijn oma op het toilet. Als kind vroeg ik wat dat betekende. “Nou, jungske, het leven heeft mooie en minder mooie dingen voor ons in petto. Wat er komt weten we niet. Wanneer het komt weten we niet. We weten eigenlijk maar bar weinig en dat is maar goed ook. Wat kunnen we meer doen dan ons best. Bidden, hard werken, samen vieren en elkaar helpen als het tegenzit.” Eeuwenlang stond het voor iedereen vast dat pech niet bestond. Ellende riepen mensen over zichzelf af. Ze waren vergeten te offeren aan de een of andere god of geest. Hadden Onze Lieve Heer beledigd. Of, toen het liberale wereldbeeld dominant werd, hadden niet goed uit hun doppen gekeken, of slechte keuzes gemaakt in hun leven. Pech bestond niet. Het was eigen schuld dikke bult. En wie zijn billen heeft verbrand moet op de blaren zitten. Die tijden zijn gelukkig voorbij. Imperfectie mag dan nog wel bestaan. We zijn in de loop van de twintigste eeuw gaan beseffen dat een overheid heel veel kan doen om te helpen. En ook heel veel kan doen om te voorkomen dat mensen in de ellende raken. De overheid vormt terecht een schild voor de zwakken. Na de Tweede Wereldoorlog is een fijnmazig net van maatregelen gesponnen, met als doel pech weg te organiseren en mensen te helpen. Dat is goed gelukt voorzitter. Zeker voor ons. De bevoorrechten. We hebben het goed. Beter waarschijnlijk dan wie dan ook, waar dan ook en wanneer dan ook op aarde en in de geschiedenis. Zou het zo kunnen zijn dat we met dat systeem een beetje zijn doorgeslagen. Dat we zijn vergeten dat pech wel degelijk bestaat. Dat niet alles weg te organiseren is. Dat niet alles van een leien dakje gaat. Dat kinderen niet perfect hoeven te zijn. Zou het zo kunnen zijn dat wij, de bevoorrechten, de kennis en de mogelijkheden hebben om ieder vlekje dat bij onze kinderen ook maar zou kunnen ontstaan, met professionele hulp weg te poetsen? Dat dit deels de enorme vraag naar lichte hulp kan verklaren. En is het nodig? Of zouden we moeten accepteren dat perfect niet de norm is maar een onhaalbare utopie? Laat ik helder zijn. Ieder kind dat hulp nodig heeft moet dat krijgen. De overheid is terecht een schild voor de zwakkeren. Maar is nu ook te vaak een pinautomaat voor de rijken. Zou het zo kunnen zijn dat wij, de bevoorrechten, zo gewend zijn aan het feit dat eigenlijk niks meer echt fout gaat in ons leven, dat we uit goede bedoelingen steeds krampachtiger proberen het leven van mensen die het moeilijk hebben te regisseren? En dat we de overheid daarvoor als instrument gebruiken? Steeds meer controle, steeds meer melden, steeds dieper ingrijpen, steeds meer professionele hulp die eigenlijk niet geweigerd kan worden. Want wie hulp weigert vreest terecht dat de de hulpverlener in kwestie wel weg gaat. Niet om weg te blijven. Maar om versterking te halen. Lees het boekje van het Instituut voor Publieke Waarde met als titel “De dag dat Peter de deur dichttimmerde.” De verzorgingsstaat is geen onverdeeld genoegen voor wie aan de verkeerde kant van het geluk geboren is. Zou het zo kunnen zijn dat de zogenaamde risico-regelreflex, die ons, de bevoorrechten, degenen die het voor het zeggen hebben, er toe aanzet om bij ieder nieuw incident weer nieuwe regels te bedenken? Niet dat dat helpt. Het heeft zelfs zeer schadelijke effecten. Al vele decennia spreken we de wens uit om te komen tot een gezin een plan of tenminste een regisseur. Ik spreek gezinnen die daar mee te maken hebben. Tot voor kort was het record aantal hulpverleners dat bij een mij bekend gezin betrokken was dertig. Dat is niet langer zo. Twee weken geleden sprak ik iemand met 36 hulpverleners. En het is niet zo dat we het als overheid per se beter doen. Wie de documentaires Alicia, Rotjochies en Jason heeft gezien, kan er niet meer omheen; we halen te vaak kinderen uit hun huis en hun gezin zonder dat we een goed plan hebben om hen vervolgens verder te helpen. Kinderen worden geplaatst binnen de gesloten jeugdhulp maar krijgen vervolgens geen behandeling. Maar wel een trauma erbij. Vindt de staatssecretaris het acceptabel dat op dit moment nog steeds bijna 1500 kinderen achter slot en grendel zitten in de gesloten jeugdhulp? En ja, er wordt hard gewerkt aan intensieve, ambulante alternatieven. Maar ik ben wat ongeduldiger. Zou gesloten jeugdzorg niet om hele strikte uitzonderingen moeten gaan? Is de staatssecretaris het met mij eens dat de drempel om kinderen op te sluiten in de gesloten jeugdzorg omhoog moet? En hoe gaat de minister daar dan voor zorgen? Moeten we elkaar niet veel harder uitdagen om nu al ambulante alternatieven in te zetten? En de focus op perspectief voor de jongeren door middel van behandeling en onderwijs te vergroten? “Het is eenvoudig een plicht van de gemeenschap om haar in moeilijkheden verkerende kinderen tijdig te helpen. Een reddingsmaatschappij wier boten niet zeewaardig zijn is een misdadige instelling. De SOS seinen doorklieven de de lucht. Het is dus hoog tijd om te helpen.” Met dit citaat van Mullock Houwer uit een tijd dat kinderen onder barre omstandigheden moesten werken en elkaar moesten beconcurreren om het hoogste economische rendement te halen, begon Bert Wienen onlangs de jaarlijkse naar Houwer genoemde lezing. Een citaat dat, los van het wellicht wat archaïsche taalgebruik, zeer actueel is. De lezing is terug te kijken via YouTube. En ik raad het iedereen aan. Ook nu worden de SOS seinen gehoord, aldus Wienen. En ook nu werken kinderen zich kapot. Ook nu laten we kinderen met elkaar concurreren om er later economisch beter voor te staan. En ook nu raken kinderen uitgeput en haken ze af. Ze werken alleen niet meer op het land of in de fabriek. Ze werken aan de fabricage van hun eigen ik. Zogenaamd omdat ze dat zelf willen.” Zou het? Dat economisch denken, die prestatieleer, dat streven naar het perfecte. Het brengt een bijzonder type mens voort. Een type dat gericht is op het IK. We leren onze kinderen strategisch en doelgericht te denken: “what’s in it for me”. Terwijl opvoeden veel meer gericht zou moeten zijn op een plek binnen de gemeenschap. Alleen al het woord ‘achterstand’ maakt van ongelijkheid een hiërarchie. Je bent nog niet waar je komen moet om mee te kunnen doen. Dat is geen inclusiviteit. Wienen pleit er, net als Mullock Houwer voor, om weer op te staan voor het recht van kinderen om niet te hoeven werken. Hij pleit er voor om onderwijs en opvoeding weer los te weken van economische principes. Om zo te voorkomen dat we gefocust blijven op die reddingsvesten en die boten die steeds vaker en vaker uitvaren. En vooral om er voor te zorgen dat de reddingsboten beschikbaar blijven voor jongeren die dat echt nodig hebben. Wienen heeft gelijk. We maken elkaar helemaal gek en de kinderen zijn de dupe. De symptomen van al dit gejaag doen de vraag naar lichte hulp toenemen. Steeds meer vesten, steeds meer boten. Maar het zullen nooit genoeg boten zijn. En kinderen met echte problemen vallen buiten die spreekwoordelijke reddingsboot. Als we te veel kinderen helpen met professionele hulp zeggen we tegen ze: ‘Jij bent niet goed genoeg. Maar nog rampzaliger; het maakt het jeugdzorgstelsel onhoudbaar. Niet alleen omdat het te duur wordt. Maar vooral vanwege de beschikbaarheid van professionals. Als we willen dat complexe hulp steeds snel beschikbaar is, moeten we professionals niet inzetten voor klein leed! Toen onze dochter klein was viel me de ongezonde prestatiedruk op die we elkaar opleggen. Het vergelijken van Cito scores tussen ouders onderling. De druk om een kind zo ‘hoog mogelijk’ te plaatsen. ‘Welke testen heeft je kind al gedaan?’ ‘Wat zit in haar rugzakje?’ Het aantal kinderen met een DSM kwalificatie is geëxplodeerd. ADHD, ADD, ODD, Dyslexie, somberheidsklachten, burn out, dyscalculie, PddNos (al bestaat dat laatste niet meer tegenwoordig). En er is een industrie ontstaan om volstrekt normale kinderen te ‘helpen’. Durfkapitalisten worden er rijk van. Zorgondernemers kopen nog een duurdere auto. En we maken kinderen wijs dat er iets mis is met ze. Er is niets mis met de kinderen. Er is iets mis met ons. 92% van de kinderen met dyslexie hebben midden en hoog opgeleide blanke ouders. Wethouders geven aan dat een veel en veel te groot deel van het jeugdzorgbudget uitgegeven wordt in wijken waar de problemen statistisch gezien het kleinst zijn. De oplossing zit niet in steeds meer en meer jeugdzorg. Het probleem zit hem in een elite die denkt dat kinderen perfect horen te zijn en die de weg weet naar steeds meer lichte zorg. We zijn als gemeenschap niet bereid oneindig veel uit te geven aan jeugdzorg. Het budget is beperkt. Laten we afbakenen en prioriteren. Laten we de reddingsboten niet vullen met jonge gezonde mensen die best in staat zijn zelf te zwemmen. En laten we onze kinderen niet opzadelen met een ongezond verwachtingspatroon. Laten we kritisch kijken naar de niet bewezen effectieve ‘zorg’ die gemeenten ook vergoeden. Dr. Danielle Janssen, van de universiteit Groningen heeft in dit kader onderzocht dat slechts een klein deel van de door de gemeente Groningen ingekochte zorg in theorie kon helpen. De rest dus niet. Therapie waarbij ‘energiepunten’ op het hoofd worden gemasseerd. Of de CREF-methode, waarbij problemen die nu spelen worden toegeschreven aan hechtingsproblemen die soms al voor de geboorte zijn ontstaan. Maar die gelukkig door middel van paarden en hypnose recht gezet kunnen worden. De vereniging tegen de kwakzalverij heeft daar aardige artikelen over geschreven. Toch vergoeden gemeenten dit soort zaken nog steeds. Waar wij, de bevoorrechten, de kleinste vlekjes in het leven van onze kinderen niet meer accepteren, accepteren we steeds minder en minder vlekjes in het leven van anderen. We zijn gaan denken dat een overheid in staat is om alles te voorkomen. Dat pech niet meer bestaat. Alleen falende overheidssystemen. Bij ieder incident vragen we ons af of jeugdzorg betrokken was. Zo neen, waarom niet? Schande! Zo ja, waarom is er niet ingegrepen? Schande! Het Maasmeisje en Savannah in combinatie talloze trainingen voor leerkrachten, artsen en inmiddels zelfs kappers, hebben gezorgd voor een extreme toename van het aantal meldingen en Onder Toezichtstellingen. Follow the Money heeft recent haarfijn uit de doeken gedaan hoe onder andere het oprekken van de definitie van kindermishandeling heeft geleid tot stijgende omvangcijfers en tot statistieken waarin het probleem maar niet lijkt af te nemen. Cijfers die vooral schattingen blijken, waarop beleid is gemaakt dat er inmiddels voor zorgt dat steeds meer ouders onder een vergrootglas zijn komen te liggen. Niets doen is geen optie roepen we dan. Om vervolgens het aantal meldpunten weer te laten stijgen. En dat is niet zonder gevolgen. Het artikel ‘de makke van meldpunten’ verwoord het als volgt. “De makke van dit alles, is dat ze serieuze en minder serieuze problemen buiten de gewone, vanzelfsprekende relaties van inwoners en reguliere professionals plaatsen. Ze staan in het teken van (externe) dossieropbouw met als dreiging een formele melding, met alle negatieve consequenties voor de betrokkenen: de gemelde, de reguliere professional, de omstanders en vaak ook de melder zelf. Met andere woorden melden we ieder vermoeden en ondermijnen we zo normale omgangsvormen tot schade van alles en iedereen. Van accepteren geen vlekjes van mensen die aan de verkeerde kant van het geluk geboren zijn. Maar we accepteren wel armoede, achterstand, ongelijkheid en uitsluiting van minder bevoorrechten. Dat is precies wat er gebeurd. Rondom kinderbescherming hebben we de duurste en meest schadelijke rotonde die er is opgericht. Melden bij Veilig Thuis in plaats van het gesprek aangaan. Vervolgens doorverwijzing naar de Raad voor de kinderbescherming, via de kinderrechter naar de gecertificeerde instelling naar een hulp aanbod via bijvoorbeeld een wijkteam. En als we dan kijken wie er melden dan is dat de politie, de school en hulpverleners die reeds in het gezin aanwezig zijn. Wat zou dat doen met de relatie hulpverlener / gezin, zo’n melding? Of met de relatie leraar / ouder? Het is gek- en ziekmakend. De mens en zeker de politicus is een vreemd wezen. In de medische zorg geldt het adagium ‘primum non nocere’ ten eerste geen kwaad doen. In de jeugdzorg zijn we dat helemaal vergeten. Niets doen is immers geen optie. En dus melden hulpverleners die in een gezin helpen. En handelen we vlug uit angst dat er iets misgaat. Alsof iemand met buikpijn in een ziekenhuis meteen naar de operatietafel wordt gereden zonder dat de diagnose zorgvuldig is gesteld. Ingrijpen is soms nodig. Maar het is altijd ook schadelijk. Niets doen of nog niets doen is dus een optie. Is de minister het daarmee eens en hoe staat het met de brood en broodnodige aanpassingen in de duurste en meest schadelijke rotonde van Nederland? Afstemming tussen professionals is belangrijk. Dat lijkt me vanzelfsprekend. Om dat te faciliteren is de verwijs index risicojongteren opgetuigd. Daar werken we nu tien jaar mee. Van een zorgsysteem is het een signaleringssysteem geworden. Op basis van meerdere evaluaties is er geinvesteerd in verbeteringen. Die zorgen niet voor het gehoopte effect. De oplossing van de staatssecretaris? Harder proberen! Maar tot wiens heil? Waarom staat het nog als verplichting in de wet? Graag een reactie van de staatssecretaris. De problemen in de jeugdzorg zijn groot. Kinderen met ingewikkelde problemen worden als een hete aardappel door het systeem geschoven. De kosten rijzen de pan uit. Enzovoort. Maar het kan ook anders. Hoe dan wel? De decentralisaties waren de natte droom van menig bestuurskundige. Dat valt te begrijpen. Want gemeenten kennen de mensen. En omdat men verantwoordelijk is voor wonen, welzijn, zorg, werk & inkomen, de bestrijding van schulden, goed onderwijs enzovoort, zou nu eindelijk werk gemaakt kunnen worden van een integrale aanpak van problemen. En dat kan ook. Want wetten geven voldoende ruimte om dat inderdaad te doen. Een mens heeft eten nodig, drinken en een dak boven zijn hoofd. Bestaanszekerheid dus. Zonder bestaanszekerheid worden mensen ziek en ellendig. En hebben ze een grote kans eerder te sterven en minder goed voor hun kinderen te kunnen zorgen. Mensen hebben andere mensen nodig. Een arm om zich heen. Zich gekend, gezien en gewaardeerd te weten. Gemeenschapszin dus. En mensen hebben zingeving nodig. De absolute wetenschap dat ze geen willoze kurk zijn op een oceaan van het leven. Maar een mens. Een persoon met betekenis. Het gaat niet om meer geld, grote woorden, of wetten. 1) Laten we alsjeblieft accepteren dat onze kinderen niet perfect hoeven te zijn. Laten we in navolging van Bert Wienen pleiten voor kinderen die niet hoeven te werken. En laten we alsjeblieft afbakenen voor wie we reddingsboeien en boten organiseren. Voor de kinderen en gezinnen met meervoudigeproblemen zonder voldoende eigen hulpbronnen. Prioriteren dus. En afbakenen. Is de minister het daarmee eens? En laten we al helemaal stoppen met het vergoeden van kwakzalverij. 2) Laten we alsjeblieft accepteren dat niets doen wel een optie is. Vertrouwen geven zonder naïef te zijn! Dat een almachtige overheid die met alle goede bedoelingen diep ingrijpt in het leven van gewone mensen ook schadelijk is. Laten we als politici stoppen met ieder incident te zien als een teken van een falende overheid en komen met meer regels en wetten. Graag een reflectie van de staatssecretaris. 3) Laten we alsjeblieft doorgaan met de broodnodige hervorming van de Jeugdbeschermingsketen. Ons stelsel is gebaseerd op wantrouwen en niet op compassie. Laten we naast de veiligheid van het kind vooral ook de rechtsbescherming van het gezin in acht nemen. Hoe staat het met de voortgang van de hervorming vraag ik aan de minister? 4) Laten we alsjeblieft inzetten op vergroting van de bestaanszekerheid van mensen. In plaats van de symptomen van een gebrek daaraan te vertalen in zorgvragen. Ik kan geen effectievere vorm van preventie bedenken dan dat. Laten we het oplossen van bestaanszekerheidsproblemen voorwaardelijk maken voor er andere hulp geboden mag worden. Een cursus omgaan met lastig pubergedrag werkt echt niet bij mensen die bang zijn uit hun huis gezet te worden. 5) Laten we alsjeblieft inzetten op normaliseren van menselijke relaties. Inzetten op meer gemeenschapszin. Mensen weer helpen elkaar hulp te vragen en te bieden. Zonder bang te zijn ergens gemeld te worden. Op de eigen ingebrachte mentor waar ik een initiatief voor heb geschreven. Hoe vordert de uitwerking daarvan vraag ik aan de staatssecretaris? 6) Laten we alsjeblieft inzetten op sterke gemeenschappen en een werkelijk integrale aanpak van problemen. En laten we mensen behandelen voor wat ze zijn. Geen individu met één stem aan diagnoses of problemen. Maar als een waardevol persoon in relatie tot de ander. 7) Laten we gemeenteraden helpen met het maken van heldere keuzes. Het is niet gemakkelijk om te besluiten enkel evidence based interventies meer in te zetten wanneer de gemeenteraad tranentrekkende insprekers kan verwachten. 8) En tenslotte. Laten we stoppen met gesloten jeugdzorg. En zo min mogelijk kinderen uit huis plaatsen. Niet omdat het gemakkelijk is maar omdat het kan. Ambulante zorg. Passende hulp. Wonen dicht bij huis. Stabiliteit, liefde, aandacht, structuur. Het netwerk betrekken. En samen leren hoe het beter kan. Van het concert des levens krijgt niemand een program. Het leven heeft mooiere en minder mooie dingen voor ons in petto. Wat er komt weten we niet. Wanneer het komt weten we niet. We weten eigenlijk maar bar weinig en dat is maar goed ook. Wat kunnen we meer doen dan ons best, bidden, hard werken, samen vieren en elkaar helpen als het tegenzit.” ⇒
Terugblik 2020 / 2021 door Ahmed Abdillahi Bewoner van de Tweebosbuurt 23 jaar geleden verhuisde ik naar Rotterdam-Zuid. Ik voel mij 100 procent Rotterdammer, maar mijn liefde voor de stad is door negatieve ervaringen nu enigszins bekoeld. Dat komt door de wijze waarop de politiek en de wooncorporaties omgaan met de bewoners van de Tweebosbuurt. Want pas toen alles van bovenaf was beklonken werd ons medegedeeld dat onze buurt zou worden gesloopt. En dat terwijl zowel politiek als de woningcorporatie zeiden inspraak van de bewoners belangrijk te vinden. Ook stoor ik mij aan het dominante verhaal dat achterstandswijken moeten wijken, omdat er een concentratie zou zijn van armoede, werkloosheid en bijstandstrekkers. En nu, in het coronatijdperk, is daar het vooroordeel bijgekomen dat mensen in deze wijken zich niet laten vaccineren, terwijl de bewoners een diverse groep vormen. We worden kortom met hardnekkige stigma’s geconfronteerd. Een ander voorbeeld is de Belastingdienst. Ik heb ingezien hoe institutionele vooringenomenheid en vooroordelen werken. Zonder dat ik er erg in had ben ik in het systeem Fraude Signalering Voorziening (FSV) terecht gekomen. De Belastingdienst heeft hier inmiddels excuses voor aangeboden, maar ik wil graag weten hoe ik in dit systeem beland ben. Zo’n 240.000 burgers zijn door de Belastingdienst gedupeerd, waaronder buitenproportioneel veel biculturele Nederlanders zoals ik. Het is een goede zaak dat de Toeslagenaffaire veel aandacht krijgt in de media. En ook de racistische kant ervan. De Black Lives Matter-protesten van 2020 zijn niet voor niets geweest. Volgend jaar maart zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Wij, gewone Rotterdammers, gewone Nederlanders, moeten deze thema’s onder de aandacht brengen van de politieke partijen (Dit artikel verscheen eerder verschenen in "Kanttekening") ⇒
Uit de media sociaal armoede Hoe de Belastingdienst lage inkomens profileerde in de jacht op fraude (Trouw) Oproep Divosa aan Tweede Kamer: aandacht voor herstel van bestaanszekerheid (Divosa) FNV eist indexatie pensioenen in 2022 en groene investeringen (FNV) Alex kreeg geld van ouders en moet 40.000 euro bijstand teruggeven:'Nu 10 jaar armoede' (RTL Nieuws) ⇒ schulden Gemeenten starten proef met snellere hulp bij hypotheekachterstand (RTL Nieuws) ⇒ uitsluiting 'Raad van State medeplichtig aan discriminatie slachtoffers toeslagenaffaire' (NOS) ⇒ werk G4: Experimenteerruimte nodig voor basisbaan (Divosa) Werkpremie voor Rotterdammers in de bijstand met deeltijdbaan (Persbericht Gemeente Rotterdam) ⇒ zorg Winterkouderegeling dak- en thuislozen (Gemeente Rotterdam) ⇒ verrijking Verzorgers van de wereld versus covid-19 criminelen (ondersteun petitie van de verzorgers wereldweid / Engels) ⇒ leven Corona en lockdown Avondsluiting en strengere maatregelen overdag (Nieuwsbericht Rijksoverheid / 26-11-2021 19:10) Nieuwe coronavariant heeft extreem veel mutaties: ‘ongekend en verontrustend’ (NRC) Verbod op vluchten vanuit zuidelijk Afrika vanwege nieuwe virusvariant (Algemeen Dagblad) Omikron is in Nederland. Dus is de grote vraag: maakt die variant ons zieker? (Trouw) Wat weten we (niet) van coronavariant Omikron? (NRC) Marcel Levi weet wel hoe hij IC-verpleegkundigen zou motiveren (NRC) Al die nieuwe virusremmers zullen de pandemie niet stoppen (NRC) Op de veertigste persconferentie sloeg premier Rutte een andere toon aan:niet streng maar nederig (NRC) Kabinet gaat niet-kwetsbaren mét coronaklachten (tijdelijk) zelftest aanraden (nu.nl) De preken van Rutte en De Jonge werken niet meer, wat nu? (NRC) Kabinet wil door met 2G: als Kamer instemtkan ongevaccineerde niet meer overal naar binnen (Algemeen Dagblad) Gaat het debat over de coronacrisis volgende week nog wel over 2G,en niet over een nieuwe lockdown? (NRC) 55 procent van Nederlanders is voor 2G, maar wat zeggen ethici? (NRC) Maatregelen belangrijk, maar zonder handhaven weinig waard (FNV) QR-weigeraar Peter mag niet naar binnen,dus zet hij tent op bij zwembad om zoontje af te drogen (Algemeen Dagblad) ⇒ jongeren Arnhemse raad heeft spijt: geld terug voor Savi enhonderden andere jongeren die te weinig bijstand kregen (de Gelderlander) ⇒ wonen Toeslagenaffaire: ook bij huurtoeslag veel mis (Woonbond) Steeds meer gemeenten signaleren gebrek aan geschikte ouderenwoningen (Zorg & Sociaalweb) De eindafrekening van het derivatenschandaal:Vestia splitst zich op en de naam verdwijnt (NRC) ⇒ voedsel Stichting wil stop op prijsstijgingen in Rotterdamse supermarkten (RTV Rijnmond) ⇒ wereld Rotterdam Rellen in Rotterdam: politie schiet vele malen,zeven gewonden en tientallen arrestaties (Algemeen Dagblad) ‘Orgie van geweld’ in Rotterdam bij uit de hand gelopen coronademonstratie (NRC) Hoe kon het zo uit de hand lopen in Rotterdam? ‘Dit geweld lijkt een stap verder te zijn gegaan’ (Trouw) Agent richtte wapen op relschopper in Rotterdam:‘Die man zei: schiet maar, kom maar’ (Algemeen Dagblad) Gescheiden, werkloos en depressief:het effect van de Toeslagenaffaire op Rotterdamse gedupeerden (NRC) Welzijnswerk Feijenoord komt in gevaar door fout (Algemeen Dagblad) SP Rotterdam houdt geroyeerde leden toch op lijst,deelname aan verkiezingen hoogst onzeker (Algemeen Dagblad) Leegloop dreigt bij SP (Parool) 9 miljoen voor fonds tegen leegstand in Rotterdamse winkelstraten (Persbericht Gemeente Rotterdam) ⇒ Nederland Marc Chavannes: ‘De politiek is ziende blind’ (Movisie) De val van Nederland, een politiek van gevolgen (Groene Amsterdammer / Mathieu Segers) De Tweede Kamer deze week: angst, woede en ontluistering (NRC) Rondslingerende notitie van VVD en CDA werpt nieuw licht op de formatie (NRC) Een plek op de ‘zwarte lijst’ van de Belastingdienst kon je je huis kosten (NRC) ⇒ Europa / vluchtelingen Zomaar een dag in november (Smitaki's Lesvos) ‘Drijfspartelen’ naar het Turkse strand (Groene Amsterdammer) ⇒ Aarde / klimaat Meer dan 40.000 mensen deden mee aan de klimaatmars (Klimaatmars 2021) Kritiek omdat kabinet verklaring fossiele energie niet ondertekent (NRC) Nederland maakt draai: toch einde aan steunfossiele brandstofprojecten in het buitenland (Algemeen Dagblad) Na duizenden jaren is het kernafval uitgestraald. Wat doen we al die tijd? (NRC) Hoe China greep kreeg op Congo’s kobalt (NRC) ⇒