Wordt het niet meer normaal? IPPC Eindelijk is het bewijs geleverd. Met de nieuwe rapporten van de IPPC (Intergovernmental Panel on Climate Change) is aangetoond dat het met het wereldklimaat de verkeerde kant op gaat. De temperatuur op aarde stijgt tot 2050 met 1,5 tot 4,5 graden. Onvoorspelbaar en vernietigend En met het uitkomen van het rapport zien we de gevolgen van deze stijging om ons heen. De klimatische omstandigheden worden onvoorspelbaarder, heviger en vernietigend. Grote branden in Griekenland en Canada. De permanente bevroren steppen van Siberië ontdooien en worden tot uitwalmende turfgrond. Groenland ontdoet zich van zijn ijslaag, de zeespiegel stijgt, de natuurlijke omgeving verdwijnt voor vele diersoorten. Het woeste water In West Europa worden clusters van lagedruk gebieden niet meer verdreven door de straalstroom op grote hoogte, maar regenen ongekend volledig uit met verwoestende stromen water tot gevolg en een aanzienlijk aantal doden. De golfstroom En dan hebben we het nog niet eens over het mogelijk stilvallen van de warme golfstroom, zoals door enkele Duitse wetenschappers wordt voorspeld. Deze golfstroom zorgt voor ons gematigd klimaat. Vervuilde atmosfeer Tweehonderd jaar lang hebben we onze brandstof voor de industrie uit de grond gehaald en er de schone lucht mee vervuild, totdat de aardse atmosfeer en genoeg van had en nu de gevolgen laat zien. Grenzen aan de groei, 1972 In 1972, vijftig jaar geleden, maar wie weet dat nog, was het voorspeld in "Grenzen aan de groei", ook wel het "Rapport van Rome genoemd". Het signaal was duidelijk, de schema's van onderling samenhangende factoren ook. Maar het neokapitalisme, dat begin tachtiger jaren de kop op stak, was nietsontziend en had maar één maatlat: de economische groei gemeten in geld, het BNP. En één uitgangspunt: "Met geld kan je alles kopen". Paradijs voor rijken En voor wie aan de goede kant van de kloof tussen rijk en arm zat ging een paradijs open. Voor de anderen was het sappelen, onderdrukt worden en de hand ophouden waarin steeds minder aalmoezen terecht kwamen. Niet meer normaal Voor de Corona-pandemie was dit het oude normaal. En dit oude normaal, zal nooit het nieuwe normaal worden, daarvoor zijn er teveel problemen die aangepakt moeten worden. ⇒
Geen visie, dan maar een zakenkabinet Als twee leerlingen hebben Mark Rutte en Sigrid Kaag van informateur Mariëtte Hamer de opdracht gekregen de problemen in Nederland weer te geven in een schets van een regeerakkoord. Komend weekend zien we waarschijnlijk het resultaat. Het zal moeten gaan over gelijke kansen: Voorschoolse educatie, terugdringing van flexwerk, verbetering integratie, aanpak van armoede en hervorming of afschaffing toeslagenstelsel. Over duurzaam: Innovatie gericht op duurzaamheid, terugdringing stikstofuitstoot, ontwikkelen circulaire economie, duurzaam industriebeleid en aanspreken groeifonds en Europees herstelfonds. Digitalisering: Verder digitaliseren en innoveren (en graag, volgens mij, met meer menselijke maat), digivaardigheid, nieuwe bedrijvigheid, groeiende werkgelegenheid, digitale veiligheid en Europa digitaal strategisch onafhankeler. Gezondheid: Voldoende gekwalificeerd personeel, gezondheid van de wieg tot het graf en medisch-ethische onderwerpen. Infrastructuur en wonen: Bouwen van betaalbare huizen, leefbaarheid in steden en dorpen, uitbreiding openbaar vervoer, wegennet en luchtvaart. Veiligheid en internationale politiek. Achterstallig onderhoud: Afspreken over begroting 2022, steun aan jongeren en ouderen getroffen door coronacrisisen steun voor kansrijke bedrijven. Urgente uitdagingen: Stikstofcrisis, Klimaatwet, Kinderopvangtoeslag, Woningbouw, Onevenwichtige arbeidsmarkt en Bestrijding en voorkoming nieuwe pandemieën. Herstel democratische rechtsorde: Tweede kamer (en eerste kamer) wetgevende macht. Regering uitvoerende macht. Onafhankelijke rechterlijke macht. Te hopen is, dat deze schets van een regeerakkoord een nieuwe visie uitstraalt en niet de zelfgenoegzaamheid waar ons land in uitblinkt. En anders maar een zakenkabinet of nieuwe verkiezingen. ⇒
Het Tweebosschandaal door drs. Tjeerd de Boer Sinds 1988 woon ik in Rotterdam. Had daarvoor al enige jaren werk op de Erasmus Universiteit maar kon de stad niet echt verkennen als autoforens en door het drukke studieprogramma van de MBA. Tot m’n verrassing kreeg ik april 1988 een woning aangeboden van corporatie Patrimonium en kon ik de stad verkennen. Ik schrok van de verloedering van een aantal wijken in Zuid, dus opknappen of nieuwbouw na sloop was zeker nodig. Het realiseren van het Kop van Zuid en de Erasmusbrug werd die enorme verbetering waardoor de tweedeling tussen Noord en Zuid minder scherp werd. De Laan op Zuid werd een mooie stadsboulevard met winkels en restaurants. Eindelijk konden ook gezinnen een woning krijgen zodat zij niet de stad moesten verlaten. En inderdaad meer bewoners met hoge inkomens dus ook meer gemeente- inkomsten (WOZ), wie kon daar tegen zijn? Dat veranderde met de "Woonvisie van de gemeente in 2016, met volzinnen in het rapport zoals Rotterdam moest geen armoedemagneet worden en weg met multiculti probleemwijken. Het sociale klimaat was geheel volgens de neoliberale leer hard geworden: tegen mensen met lage inkomens en met problemen zoals langdurige werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Een grote kater volgde toen de opkomst voor het Woonreferendum te laag was (17 %), dus ongeldig. Aan de organisatie van dit referendum werkte ook RoSA! mee naast de SP, Denk, Nida, Partij voor de Dieren en 50 plus. Toen het doek definitief gevallen was voor de Tweebosbuurt, twee weken geleden en op het journaal de slopers in actie te zien waren, werd ik toch weer kwaad. WAAR ZIJN WE IN DEZE STAD NOU HELEMAAL MEE BEZIG MET DIE WOONVISIE? Moeten we die visie opvatten als APARTHEID, als een openlijke minachting voor mensen met lage inkomens, lage kansen en lage opleidingen? Want de Woonvisie ontaarde gewoon tot deportatie van bewoners uit deze buurt, sociale verbanden met onderlinge burenhulp werden vernietigd, mensen die er meer dan 50 jaar hebben gewoond. Ze werden als individuen losgerukt uit hun sociale context, en ook, alsof zij schuld hebben aan een laag inkomen, werkloosheid of kleine baantjes en verloedering van de wijk. Vestia liet de buurt verloederen (zie Nieuwsbrief nr. 140) hetgeen echter ook gebeurde door bezuinigingen op buurtwerk en wijkagenten. En nu geldt Rijk erin Armen eruit, verbannen naar Gazastroken in randgemeenten. Maar de Woonvisie is naast asociaal ook dom. Door de nieuwe huizenprijzengekte, ook door speculanten, gaat de zogeheten gentrificatie of veryupping van steden automatisch verder, de woonvisie doet er een schepje bovenop. Ben benieuwd of de duurste flat van Nederland aan de Rijnhaven al is verkocht (voor 20 miljoen, v.o.n./k.k) Kwaad besefte ik ook en Pleurt op! met een valse romantiek over een Stoere Stad van opgestroopte mouwen, havenarbeiders, als je die mensen verdrijft die woonden in arbeidersbuurten en die in een verleden vol werkgelegenheid de economie van Rotterdam hebben opgebouwd. Maar Rotterdam werd opnieuw een Stoere Stad waarin Brullende Bolides en S.U.V. ’s rondscheuren als bewijs van de Nieuwe Rijken. Willen wij zo’n stad? ⇒
Woonbond: verhuurders vragen ten onrechte huurverhoging 29 juni 2021 De Woonbond ontvangt signalen dat commerciële aanbieders van sociale (gereguleerde) huurwoningen huurders een huurverhogingsvoorstel sturen, terwijl de huurprijzen voor sociale huurders dit jaar niet omhoog mogen. Huurders kunnen bezwaar maken tegen de huurverhoging. De bond heeft een online check waarmee huurders kunnen controleren of hun huurverhoging wel deugt. Als dat niet zo is, levert de check een bezwaarschrift op maat. De meeste huurverhogingen gaan in per 1 juli. ‘Aan onze Huurderslijn krijgen we signalen dat commerciële verhuurders een huurverhoging vragen, terwijl het gaat om huurders met een gereguleerd contract. Die moeten daar niet mee akkoord gaan,’ aldus Marcel Trip van de Woonbond. Als huurders bezwaar maken, maar de verhuurder de huurverhoging wél door wil laten gaan, moet dat via de Huurcommissie. Die doet dan een bindende uitspraak. Trip: ‘Verhuurders kunnen de huur dus niet zomaar verhogen. En bezwaar maken kan zeker lonen.’ Of iemand gereguleerd huurt of niet hangt af van de huurprijs die iemand betaalde op het moment dat de huurwoning werd geaccepteerd. Als de huurprijs onder de in dat jaar geldende ‘liberalisatiegrens’ lag, dan gaat het om een gereguleerde huurwoning en kan de jaarlijkse huurverhoging dit jaar niet door gaan. Na druk in de Tweede en Eerste Kamer heeft minister Ollongren besloten de huren in de sociale sector dit jaar te bevriezen. Ook bij commerciële verhuurders. Huurders in de vrije sector kunnen maximaal 2,4% huurverhoging krijgen. Als er iets lagers in het contract staat, dan geldt dat. Ook voor deze huurders is het dus goed om de verhoging te controleren. De online huurverhogingscheck vindt u hier. ⇒
Hoe hoog mag een staatsschuld zijn? (door Tjeerd de Boer) Financiële markten. Het antwoord op deze vraag is simpel en complex, namelijk afhankelijk van Beleggers of wel internationale kapitaalmarkten. Gerald Davis stelt in zijn boek Managed by the markets (2009), vertaald als geregeerd door financiële markten, dat beleggers niet alleen bedrijven maar ook landen zien als beleggingsobject. Heeft een land een stabiele regering? En een betrouwbaar rechtsstelsel en ambtenarenapparaat? Hoe was het financiële verleden van een land qua aflossingen van schulden? Griekenland bijvoorbeeld werd in 1826 na een staatsfailliet (soeverein default) 50 jaar geweerd van internationale kapitaalmarkten. Onbetrouwbare landen moeten rekenen met hoge renten als hun overheid geld wil binnenhalen door uitgifte van staatsaandelen en moeten daardoor hun schuld beperken. Het betreft dan vooral ontwikkelingslanden, de meeste industrielanden betalen lage renten en kunnen zich hogere staatschulden veroorloven. Wie zijn De Beleggers? Professionele beleggers zoals Warren Buffet of pensioensfondsen die worden aangeduid als institutionele beleggers, zijn voorzichtig en strategisch bezig, gericht op lange termijn resultaten. Steeds meer burgers beleggen ook, in de USA gaat het om ruim 50 % van de bevolking. Ook zij zullen hun beleggingsrisico’s beperken door het bezit van meerdere financiële producten, het portfoliobeleggen. Berucht zijn beleggers die ik in het vervolg aanduid als speculanten, bereid tot het nemen van grote risico’s, eventueel versterkt als ze beleggingen betalen met leningen zoals de hedgefondsen. Zij zijn de ware financiële kapitalisten die met geleend geld een bedrijf opkopen, dat ze vervolgens efficiënt stroomlijnen: maximale opbrengsten met zo weinig mogelijk mensen en middelen. De beurswaarde van het bedrijf neemt dan toe op grond waarvan zij het bedrijf verkopen bij achterlating van de schuld. De HEMA werd er o.a. slachtoffer van. Functies van staatsschulden. Staatschulden zijn een manier om overheidsuitgaven te financieren zonder belastingverhogingen of andere maatregelen ten koste van bedrijven en burgers. Hoewel staatsschulden in politieke zin aantrekkelijker zijn dan hoge belastingen, zijn veel politici, vooral van rechts, beducht voor te hoge staatsschulden. Ik sprak ooit een neoliberale idioot die enthousiast uitlegde dat nul staatsschuld de beste schuld was. Maar, zei ik verbaasd, als alle staatsschulden afgeschaft moeten worden, dan stort de internationale kapitaalmarkt in. Elke econoom moet toch weten dat met name Amerikaanse staatspapieren (bonds) al decennia lang een veilige basis zijn voor professionele beleggers en dat veel landen hun handelsoverschotten in bonds of dollars belegden. Staatsschulden zijn in politieke zin aantrekkelijker dan hoge belastingen De Bezuinigers die een zo laag mogelijke staatsschuld willen, wijzen graag naar de vergelijking met schulden van bedrijven en burgers. Geheel ten onrechte zei ik al eerder, omdat staatsschulden tijdloos kunnen worden doorgerold. Veel staatsschulden hebben een looptijd van meer dan 10 jaar met vaste renten. Eventueel kunnen leenafspraken worden opengebroken zoals bij hypotheken, een aantrekkelijke optie als renten intussen veel lager zijn. Een land heeft echter een probleem als door wat voor redenen dan ook een overheid niet meer in staat is aflossingen en/of renten te betalen waardoor het doorrollen van schulden stagneert. In ontwikkelingslanden is dit vaak het geval, zoals in Latijns Amerika (Mexico, Argentinié) en Zuid Oost Azië, in de jaren ’90 als gevolg van een valutacrisis. Beleggersrisico’s bij staatsschulden. Landen worden op internationale kapitaalmarkten beoordeeld m.b.v de Institutional Investor Ratings (IIR), samengesteld door economen en beleggingsexperts bij banken, verzekeraars en overheidsorganen. De IIR is te vergelijken met de ratings (beoordelingen) door Standard & Poor, Finch e.a.. In de klasse A ratings betrouwbare beleggingsmogelijkheden, de B categorie geeft dubieuze beleggingsmogelijkheden aan en de C categorie bestaat uit slechte opties. Reinhart en Rogoff onderscheiden Club A landen met een IIR van meer dan 73.5 met continue toegang tot kapitaalmarkten en Club C landen (IIR kleiner dan 21.7) die zijn uitgesloten van die markten. In de Club B landen 4 onderverdelingen van debt intolerance d.w.z. dat een staatsfailliet al mogelijk is bij staatsschulden van 35 % van het BNP (IIR tussen 21.7 en 47.6). Het betreft ontwikkelingslanden die dus veel riskanter blijven voor beleggers dan de meeste ontwikkelde landen die veelal schulden hebben van meer dan 60 % BNP zoals Japan (170 %, 2010) of Italië (100 %). In Amerika en de EU kunnen staatschulden ook vergroot worden na 2008 door het aankoopbeleid van respectievelijk de FED en Europese Centrale Bank (ECB). De politiek van quantitative easening waardoor landen met een schuldenproblematiek weer toegang konden krijgen op kapitaalmarkten (Griekenland). Reinhart en Rogoff kregen veel kritiek door hun bewering dat staatsschulden van ontwikkelde landen tot 90 % van BNP geen risicofactor zijn voor beleggers. Veel economen vonden die grens willekeurig, maar de 60 % norm die de EU hanteert is dat ook. Een grens die ook tot verwarring kan leiden omdat maar weinig landen zoals Nederland en Duitsland (voor 2008) als de beste leerlingen van de EU klas onder die 60 % zaten terwijl België en Italië jarenlang tegen de 100 % staatsschuld hadden. Landen met hoge staatschulden, met name Japan, hebben die schuld uitstaan bij binnenlandse beleggers en zijn dus minder afhankelijk van ontwikkelingen op internationale kapitaalmarkten. Deze landen zijn wel meer vatbaar voor economische crises omdat veel binnenlandse beleggers eigenlijk spaarders zijn die bijvoorbeeld hun pensioenpot in staatspapieren hebben opgebouwd. Indien de overheid van een land zoals Italië zijn financiële verplichtingen niet kan nakomen, zullen veel spaarders hun geld verliezen en de binnenlandse bestedingen fors afnemen. Een financiële tijdbom. Veel mensen zullen verwarring hebben ervaren dat genoemde theoretische verhandeling over staatsschulden naar de papierbak konden sinds de coronacrisis. Zelfs regeringen als aanhangers van een strenge bezuinigingsideologie (austerity) zoals in Nederland en Duitsland lieten alle limieten los als gevolg van de coronacrisis. De stand van zaken in april 2021: Japan 256.5 % van BNP, Italië 157.1 %, USA 132.8 % (meer dan de 120 % na de 2-de wereldoorlog), Spanje 118.4 %, Frankrijk 115.2 %, Engeland 107.1 %, Duitsland 70.3 % en Nederland: 56.1 %. De totale hoeveelheid staatschulden van de wereld is nu 98.9 %, binnen de EU 98.2 % . Waarom kan het nu niet op terwijl na 2008 Bezuinigingen Troef waren? Door de coronacrisis werd pijnlijk duidelijk welke schade die bezuinigingen hadden aangericht in de collectieve sector van de EU en USA, vooral in de zorgsector en onderwijs. Gevolg was dat de neoliberale leer in twijfel werd getrokken of zelfs verlaten door diverse regeringen. Ook de politiek van quantitative easening door de centrale banken werd steeds meer onderwerp van discussie. Bedoeling van dit beleid was economische stimulering door nieuwe leningen door bedrijven, banken, burgers en landen tegen zeer lage renten. De economie werd dus niet in directe zin gestimuleerd door extra investeringen door de overheid maar door extra investeringen en bestedingen door bedrijven, banken en burgers op basis van leningen. Een averechts effect van dit beleid werden nieuwe financiële bubbels omdat die leningen weer voer waren voor financiële markten (samenbundelen of wel secutirisatie). Schade die bezuinigingen hadden aangericht, vooral in de zorgsector en onderwijs Het schrijven van dit artikel is later dan ik had gepland. Reden is een snel toegenomen inflatie in de USA (rond 5 %) en in Europa in april. Deze toegenomen inflatie wordt verklaard als gevolg van een inhaalvraag na de coronacrisis en wordt door veel economen als tijdelijk gesteld. De toename van inflatie is veel hoger dan de 2 % die centrale banken nastreefden sinds 2008 uit angst voor deflatie of wel economische onderkoeling. Een hoge inflatie plaatst centrale banken voor een spagaat, zodra zij afzien van het opkopen van slechte leningen om de economie te stimuleren, zal de rente op diverse leningen toenemen, ook staatsleningen. Veranderen zij niets aan hun beleid dan is het risico groot dat een hoge inflatie doorwerkt op de rentestanden, zoals voor hypotheken. Een mogelijke financiële tijdbom, zeker nu sinds de afgelopen 5 jaar weer een complete huizengekte is ontstaan. Hoe hoger de huizenprijzen, hoe hoger uiteraard de hypotheekschulden zodat daarbij een renteverhoging van enkele procenten al voldoende kan zijn voor een volgende ineenstorting van een bubbel. Financiële markten als casino. Het functioneren van financiële markten was decennialang ook onderwerp van de neoliberale leer, de Efficiënte Markt Theorie. De Prijs is het Bewijs, d.w.z. dat de waarde van financiële producten zoals aandelen de juiste indicatie geeft over het functioneren van staten, bedrijven en banken als ook de kredietwaardigheid van burgers. Weer een fictie omdat veel beleggers geen flauw benul hebben van bedrijfsgegevens, of onmogelijk inzicht kunnen hebben in de kredietwaardigheid van leners bij samengebundelde financiële producten. Zie de crisis van 2008 weer die ontstond door slechte leningen, de rommelhypotheken, verpakt door secutirisatie zodat de rotte appels in de kist niet opvielen. Financiële markten functioneren omgekeerd als gewone markten voor producten en diensten. In laatstgenoemde markten zal de vraag afnemen naar mate prijzen toenemen. In financiële markten zullen veel extra beleggers ‘instappen’ naarmate de prijs van financiële producten toeneemt (de hausse of boom). Vooral amateurbeleggers zullen instappen, versterkt als je voor spaargeld op de bank niets meer ontvangt of zelfs moet betalen door negatieve renten. Uiteraard ontstaan zo financiële bubbels die te vergelijken zijn met een Ponzischema of kettingbrief, altijd instappen zolang je net onder de top van de golf kan surfen. Financiële markten kunnen goed worden onderzocht en geduid m.b.v. wiskundige methoden en modellen. Maar centraal wordt het functioneren van die markten bepaald door vertrouwen en kuddegedrag, onderwerpen van sociale wetenschappen als sociologie en psychologie. En daar zit juist de zwakte van wiskundige modellen en voorspellingen: crises in financiële markten ontstaan doorgaans door het instorten van vertrouwen van beleggers en het daarop volgende kuddegedrag van paniekverkopen. Een voorbode van crises in financiële markten is altijd een schuldenbubbel of wel een te grote hoeveelheid schulden t.o.v. de reële economie van productie. In de volgende artikelen zal ik ingaan op de totale hoeveelheid schulden van staten, bedrijven en burgers. Instorten van vertrouwen van beleggers en daarna het kuddegedrag van paniekverkopen. Tot besluit terugkomend op het verschil tussen gewone beleggers en speculanten voor wie financiële markten een casino is. Zoals gezegd zullen gewone beleggers instappen zodra en zolang de koersen toenemen. Zij hebben behoefte aan vertrouwen en stabiliteit in financiële markten. Bij speculanten hoeft dat niet het geval te zijn, zij gokken graag op de mogelijkheid dat koersen van financiële producten afnemen (shortgaan). Soros werd in éen klap miljardair door te gokken op een koersdaling van het Britse pond in 1992. Ook instortende economieën zoals in Griekenland zijn een gewilde prooi voor deze aasgieren, veel Griekse eigendommen werden gekocht tegen bodemprijzen. Ik zag tot m’n verbazing dat de rente op Griekse staatsleningen ook bijna nul zijn als bewijs dat speculanten vertrouwen hebben in dit land na een ’succesvolle‘ Shock Doctrine (platbezuinigen). Speculanten hebben belang bij instabiliteit (in jargon volatiliteit) van financiële markten en dragen aldus bij aan het gevaar van een nieuwe financiële crisis, zij zijn ook een financiële tijdbom! ⇒
Woningnood toen en nu door Adriana Rollingswier Mijn hele leven al kom ik in de grensstreek van Friesland en Groningen, het gebied waar mijn vader geboren en opgegroeid is. Nog steeds kom ik er. Ik sta daar dan met een heel klein caravannetje op het erf van een boerderij van familie. Mijn caravannetje is misschien wel een beetje aftands en er de weg mee opgaan kan niet meer, maar wat ben ik blij dat ik ‘m heb en wat ben ik blij dat ik daar mag staan. Tot zeker 1900 woonden er mensen in holen Onlangs bracht ik een bezoekje aan het kleine openluchtmuseum ‘de Spitkeet’ in Harkema zo’n vijftien kilometer verderop van de boerderij. Het museum geeft een goed beeld van de armzalige woon- en leefomstandigheden van de mensen die hier leefden tussen 1800 en 1950. En arm waren ze, de veenarbeiders die leefden in de Friese Wouden. Zo woonden hier zeker tot 1900 de allerarmste mensen in holen die zij uitgroeven in een verhoging in het landschap, een dijk of hoge wal. Zij verstevigden het hol dan met palen en planken. Het dak en de muren bouwden ze verder op met gras- of heideplaggen. Soms zaten er raampjes in, maar soms ook niet. Ook leefden er veel mensen in een plaggenhut, of spitkeet. Een spitkeet was een half ingegraven hut, opgebouwd van plaggen, hout en riet. Ze werden meestal ’s nachts en zonder toestemming gebouwd. Een ongeschreven wet was dat wanneer zo’n hut gebouwd was tussen zonsondergang en zonsopgang en er ‘s morgens rook uit de schoorsteen kwam de bewoners niet meer weggejaagd werden. Alhoewel, een schoorsteen was er niet, maar een open haardvuur en een gat in het dak. De vaak grote gezinnen woonden er onder erbarmelijke omstandigheden. ’Een kamer waar de zon nooit doordrong; ‘s winters was het een grot vol nattigheid en ‘s zomers werden we ziek van de klamme hitte. In een hoek stond een ton die het gezin tot plee diende, in de andere ton kwamen de vuile luiers en verder alle rommel die je in zo’n onderkomen kon verwachten. De rook van vaders pijp en de uitwasemingen van tien arme mensen maakten dat je in de kamer aan één stuk door naar lucht zat te happen.’ (Uit: Neel Doff, Dagen van honger en ellende, 1915.) ‘Sterft gij oude vormen en gedachten’ In de 19e eeuw waren initiatieven van particuliere woningbouwverenigingen volstrekt ontoereikend om de alsmaar groter wordende groep laag betaalde arbeiders op een fatsoenlijke manier te huisvesten. De armoede en de schrijnende ellende op woon- en gezondheidsgebied die zich in de steden en op het platteland afspeelde kon echt niet langer. Arbeiders kwamen steeds meer in verzet. Het negentiende eeuwse liberalistische denken van de overheid kon ook echt niet langer. Rond 1900 kwam er langzamerhand wat verandering in het denken over gezondheid, wonen en onderwijs. ‘Sterft gij oude vormen en gedachten’, sprak men in socialistische kringen. Na 1901, toen de Woningwet van kracht werd, werden er veel woningwethuisjes gebouwd en werd het wonen in plaggenhutten verboden. In het museum zijn huisjes uit 1928 te bezichtigen. Vier woninkjes onder één dak, bestaande uit vier woonkamers van 4 bij 4 meter met elk twee bedsteden, een tafel met een paar stoelen en een tafeltje met daarop een petroleumstel om het eten op te koken. Verder hadden ze één poepdoos en één pomp buiten per twee woningen. En dan te denken dat het voor de gezinnen die hier woonden, waarschijnlijk een hele verbetering betekende ten opzichte van de situatie waar ze uit kwamen. De laatste, weliswaar ‘versteende’ plaggenhutten werden pas in de jaren zestig afgebroken. Het kwartje verdween zonder pardon in de beurs van moeder Arm was ook de familie van mijn vader. Maar ze behoorden gelukkig niet tot de allerarmsten. Mijn opa werkte eerst als dagloner. Het gezin verhuisde daarom van huisje naar huisje, van dorp naar dorp, dan weer in Groningen, dan weer in Friesland, het werk achterna. Mijn vader ging als elfjarig jongetje werken / in de leer als smidsknecht. Na een heel jaar hard gewerkt te hebben kreeg hij een kwartje loon uitbetaald en dat kwartje verdween zonder pardon in de beurs van zijn moeder. Uiteindelijk werd mijn opa buschauffeur en kreeg het gezin het financieel beter. Ze vestigden zich in het piepkleine dorpje Nijziel. Alhoewel, totdat ik kon lezen dan, want toen woonden ze tot mijn grote verbazing niet meer in Nijziel, maar in Niezijl. -Het lijkt wel of al dit soort armoede in een lang verleden plaatsvond, maar dat is echt niet zo. Ik herinner mij dat piepkleine huisje met een ‘skiethoes’ buiten nog heel goed. Mijn oma kookte ook op petroleumstellen en ze aten heel vaak ‘soep’n brij’ (karnemelksgortepap). Binnen in de oude museumhuisjes kwamen er allerlei oude herinneringen bij me naar boven. En niet alleen herinneringen... Zo staat er in één van de huisjes een oude oranje gekleurde gietijzeren braadpan. En laat ik zo’n oude pan nu nog steeds gebruiken, onverwoestbaar duurzaam. Wonen in een ‘pikehok’ In het museum staat ook een ‘pikehok’. Na de tweede wereldoorlog was er in Nederland grote woningnood. Zo ook in de Friese Wouden. Als men wilde trouwen, vergeet het maar, geen woning beschikbaar. Heel vaak stond er op het erf wel een ‘pikehok’ of kippenhok. Dat werd dan betimmerd en ingericht en daar konden de jonggehuwden dan in wonen. Mijn eerste woning in de jaren zeventig was een kraakpand, zonder badkamer. Keurig ingericht hoor, met plantjes voor de ramen, potkacheltje, posters voor de schimmelplekken op de muur... De hele inboedel kwam van de straat of waren ‘afdankertjes’, maar het was er best gezellig! Toentertijd werd je trouwens eigenlijk niet uit een kraakpand gegooid. Nu wonen er heel veel mensen in antikraakwoningen / bedrijfspanden. En daar wonen heus niet alleen jongelui, studenten en ‘alternatieve lieden’ in. Welnee, er wonen zelfs gezinnen met kinderen in antikraak. Trouwens voor antikraak woningen zijn tegenwoordig wachttijden en ... er zijn zelfs wachttijden voor de daklozenopvang. In de klauwen van huisjesmelkers Mijn gedachten dwaalden verder af, naar al die mensen die tegenwoordig niet aan een betaalbare woning kunnen komen en naar al die mensen waarvoor een betaalbare woning nog steeds niet betaalbaar is, omdat ze werken voor een hongerloontje. In Nederland bestaat het grondbeginsel dat iedere burger een dak boven zijn hoofd behoort te hebben. Maar betekent dit grondbeginsel dat buiten dit ‘een dak boven zijn hoofd hebben’ ook dat er naar de wantoestanden op woongebied gekeken wordt? Zoals al die mensen die tegenwoordig noodgedwongen in allerlei constructies wonen, in (oude) campers, in vakantieparken, op campings, tuinhuisjes enz. enz. En al die mensen die dakloos zijn geraakt door de invoering van de kostendelersnorm? En al die andere ‘nomaden’ die rondhoppen van bank naar bank, van bed naar bed, van antikraak naar antikraak, van daklozenopvang naar daklozenopvang? En al die mensen die eigenlijk best tevreden zouden kunnen zijn met hun lage inkomen, maar doordat ze zulke absurde hoge huren moeten betalen geen geld meer overhouden en daardoor in armoede leven? En die mensen, die door de huidige woningnood in de klauwen van huisjesmelkers terecht zijn gekomen en volledig uitgebuit worden? Mensen die in ‘verkamerde’ woningen moeten wonen en daar belachelijk hoge, nietsontziende huurprijzen voor moeten neerleggen. Niet lang geleden bezocht ik samen met een (bijna) dakloze jonge dame een ‘gemeubileerde studio in Rotterdam West’, 4 bij 5 meter, met daarin doucheruimte, wc en keuken. De gore tweezitsbank nodigde absoluut niet uit om er op te gaan zitten en op het bed lag een, met maar één woord te omschrijven, ’zeikmatras’ en dat alles voor de prijs van welgeteld ‘maar’ € 820,- per maand. Dit was wel inclusief elektriciteit, maar helaas was huursubsidie niet mogelijk en de studio was alleen te huren op jaarcontract. Rotterdammers wachten 'maar' ruim twee jaar op een sociale huurwoning Rijnmond Nieuws publiceerde op 24 april jl. fantastisch nieuws: ‘Een verrassende uitkomst mag je het gerust wel noemen. Van bijna alle inwoners van Nederlandse steden, moeten Rotterdammers gemiddeld 'maar' ruim twee jaar op een sociale huurwoning wachten’. Hè wat???? En al die mensen die al jáááááren op zoek zijn naar en wachten op een passende betaalbare woning dan? Onbegrijpelijk. Nu werkt het zo dat de kandidaat met de langste inschrijfduur hoger op de lijst komt en daardoor meer kans maakt om in aanmerking te komen voor een woning. Zijn dat dan niet gewoon mensen die al jáááááren ingeschreven staan als woningzoekende? Dus je kan je beter maar zo vroeg mogelijk inschrijven als woningzoekende, hup gewoon op die wachtlijst, ook als je nog geen huis nodig hebt. Voor in de toekomst. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Dan weet je tenminste zeker dat je ‘maar’ twee jaar hoeft te wachten. Rotterdamse Woonvisie 2030 Het inwonertal van Rotterdam blijft groeien. Daarom is de Rotterdamse Woonvisie 2030 ontwikkeld. Daarin staan o.a. de volgende vragen met antwoord: ‘Is er voor iedereen een huis in Rotterdam? - Nu nog niet. Zo zijn er nog niet genoeg huizen voor gezinnen met kinderen, ouderen en mensen met een hoger inkomen. Daarom bouwt Rotterdam aan duurdere woningen, kindvriendelijke wijken en geschikte huizen voor ouderen die langer zelfstandig blijven wonen’. ‘Zijn er genoeg betaalbare (huur)woningen? - Ja, in Rotterdam blijft plek voor iedereen. Ook voor kwetsbaren en voor mensen met een laag inkomen. Er zijn nu meer goedkope huurwoningen dan Rotterdammers met een laag inkomen. En het aanbod van woningen sluit niet aan bij wat mensen willen’. ‘Er is juist een overmaat in het sociale segment. In absolute aantallen blijven er altijd meer sociale woningen dan huishoudens in de sociale doelgroep’. Om te zorgen dat de mensen met hogere- en middeninkomens de stad niet uit trekken, moeten er volgens de Woonvisie 36.000 duurdere woningen bijkomen en moeten er 20.000 betaalbare woningen verdwijnen. Om dit plan te realiseren worden complete wijken tegen de vlakte gegooid. Of worden woningen gerenoveerd en mogelijk samengevoegd, om ze later weer tegen hoge huren te verhuren. De zittende bewoners worden hun huizen uitgezet. En waar gaan die dan heen? Gaat Rotterdam er dan voor zorgen dat het inkomen van deze mensen verhoogd wordt, zodat zij terug kunnen keren of elders in een dure (particuliere) woning kunnen wonen? Of worden deze mensen uiteindelijk ten prooi gegooid aan huisjesmelkers of andere constructies? Is de prognose dusdanig goed in Rotterdam dat in het jaar 2030 iedereen een goed betaalde baan heeft en er nagenoeg geen armoede meer bestaat? Zoals het nu gaat en de Rotterdamse bevolking blijft groeien, zal de vraag naar betaalbare woningen heus ook wel groeien. Of kan ik nou gewoon niet rekenen? We kunnen hoe het er vroeger aan toe ging echt niet vergelijken met hoe het tegenwoordig is. De levenstandaard van toen en nu is niet te vergelijken. Maar ondanks al die woonvisies en beste bedoelingen (alhoewel) is er eigenlijk nooit echt een einde gekomen aan de woningnood in Nederland. Het probleem is alleen niet zo zichtbaar meer, is beter weggestopt tegenwoordig, weggecijferd. Wat zou er gebeuren als er weer een soort ongeschreven wet van toepassing zou zijn, zoals die gold voor de bouw van een spitkeet? Wat zou er gebeuren als gemeentes een gebied (met basis faciliteiten) aan zouden wijzen waar zoiets dergelijks zou worden toegestaan? Dan durf ik haast te wedden dat je hier in Rotterdam en overal in Nederland in een mum van tijd complete nederzettingen zou zien ontstaan met campers, caravans, oude bouwketen, tenten en allerlei andere soorten bouwsels... ⇒
Blog Amma Asante: Vertrouwen Het gaat er nog steeds over: de verbetering van de relatie tussen overheid en burger. Het uiteindelijke doel? De burger die van de overheid afhankelijk is voor (inkomens)ondersteuning moet een betere positie krijgen. Onrecht moet plaats maken voor recht. Dit klinkt mij als muziek in de oren, want dát is de kern van het werk van de Landelijke Cliëntenraad. Het zal niemand verbazen dat wij onze kennis en de ervaringen van mensen die zich dagelijks bij ons melden ingebracht hebben bij de informateurs Tjeenk Willink (schriftelijk en met ons 10-Punten-Plan) en Hamer (bij haar aan tafel). Over het belangrijke werk dat wij doen, wat wij daarin tegenkomen en de oplossingen die wij zien. Kostenplaatje tot samenredzaamheid We weten allemaal hoe de problemen voor mensen zich hebben kunnen opstapelen. Het is het marktdenken van de afgelopen 10 tot 15 jaar dat lang niet altijd een werkende oplossing is. Burgers worden gezien als klant, de overheid als marktaanbieder van sociale voorzieningen. Er is vooral naar het kostenplaatje gekeken en er zijn kosten- en batenanalyses gemaakt. Het moest efficiënter en dus moest er worden bezuinigd. Zie hier: de participatiesamenleving. De overheid trok zich steeds verder terug uit het sociale domein en prees de fraudebestrijder. Het denken op de korte termijn en het zoeken van snelle oplossingen deed zijn intrede. Het evenwicht is uit het oog verloren en investeren in perspectief voor mensen vereist een lange termijn visie. Het is vaak bepalend voor hun levensloop. Het moest efficiënter en dus moest er worden bezuinigd Dat zie je ook in het onderwijs: we investeren in goed onderwijs voor iedereen en in ruil daarvoor krijgen we burgers die opgeleid zijn op hun eigen niveau. Zij nemen op de arbeidsmarkt elk hun eigen plaats in, als ze het tenminste zelf kunnen redden. Maar de mensen die wegens ziekte, een beperking of gewoon pech in het leven dat niet kunnen, kregen weinig sympathie de afgelopen jaren. Een beroep van hen op ondersteuning of een vangnet werd eerst langs de doe-het-zelfmeetlat van eigen kracht en zelfredzaamheid gelegd. Volstond die meetlaat niet dan was er nog altijd die van buren, kennis en vrienden. Er bestond zelfs een sociaal klinkend woord voor: samenredzaamheid. En daarmee werd niet gekeken naar het ontwikkelen van ieders mogelijke talenten. Stress, onzekerheid en angst Waar dit toe leidt? Stress, onzekerheid, soms zelfs tot isolatie en eenzaamheid of tot angst om hulp te vragen van de overheid. Wie die ondersteuning van de overheid nodig heeft, denkt tegenwoordig wel drie keer na voordat hij/zij zich waagt aan een telefoontje of bezoek van de website van de overheid. In het onderzoek naar verrekening van inkomsten zagen we dit probleem goed geïllustreerd. 61% die in financiële problemen komt en 92% die onzekerheid en stress ervaart. Het effect dat mensen bang worden van die overheid kan niet de bedoeling zijn geweest. De overheid heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor bestaanszekerheid van burgers die daar zelf niet toe in staat zijn. Diezelfde overheid heeft zichzelf in allerlei bochten gewrongen waardoor de burger uit zicht is geraakt. We zien de gevolgen bij de Toeslagenaffaire. En we ontvangen dagelijks bij de LCR signalen van mensen die net zo hard tegen muren aanlopen of door diezelfde overheid in de steek worden gelaten. Mensen zijn niet meer bezig met hun ontwikkeling maar proberen te overleven binnen het systeem. Perspectief en meedenken Bij de Landelijke Cliëntenraad denken we na over oplossingen, hoe dit is te repareren en te voorkomen. Het 10-Punten-Plan dat hierin voorziet, is bij de informatierondes meegenomen. Liever had ik gezien, met het oog op alle problemen, dat het perspectief van mensen die een uitkering ontvangen direct al de aandacht had gehad. Helaas is dit nog niet vanzelfsprekend in het polderlandschap. Liever had ik gezien, dat mensen met een uitkering direct al de aandacht hadden gehad Het motiveert mij extra om de komende jaren een vanzelfsprekende rol in ditzelfde polderlandschap te bevechten voor iedereen met een uitkering naast de werkgevers en werknemers. De LCR ís en blijft officiële gesprekspartner van de overheid. We denken graag constructief mee, gevraagd en ongevraagd. Dat hebben we bij de informateurs gedaan en dat zullen we blijven doen. We zijn er allemaal bij gebaat dat dat vertrouwen terugkomt, voetje voor voetje. Aan mij zal het niet liggen. Amma Asante Voorzitter LCR ⇒
Uit de media sociaal armoede Gedragskennis toepassen in het sociaal domein (Stimulanz / mr. Evelien Meester) Ibrahim (33) werd vrijgesproken van uitkeringsfraude: ‘Hij is slachtoffer van slecht beleid’ (Algemeen Dagblad) Van niet-gebruik naar goed gebruik van de bijstand (Stimulansz / Wilma Kuiper) Financieel drama voor arbeidsongeschikten door strikte regels (RTL nieuws) FNV overhandigt rapport ‘Gevangen in de bijstand’ aan Tweede Kamer (FNV) 170.000 huishoudens vragen geen bijstand aan, terwijl ze daar wél recht op hebben (Trouw) Hoe herken je kinderen in armoede? Goede hulp van verschillende experts moet dat makkelijker maken (RTV Rijnmond) Uitkeringen in Nederland: steeds iets minder, steeds iets selectiever (NRC) Het herkennen van armoede moet gemakkelijker worden door nieuwe handreiking (Radio Capelle) ⇒ schulden Schuldhulp 3.0: versnellen, intensiveren en doorpakken (Schulinck) Verfrissende kijk op schuldhulp: 1 systeem voor alle schulden (Stimulanz - Marion Bijveld) ⇒ uitsluiting en discriminatie De uitzetting van asielkinderen dreigt, ondanks een verruimd kinderpardon (Trouw) Rechter veroordeelt ex-agent die George Floyd doodde tot 22,5 jaar cel: ‘Ik voel de pijn van de familie’ (Algemeen Dagblad) Aboutaleb: schending mensenrechten is nogal een verwijt (Leeuwarder Courant) ⇒ werk Alles wat je moet weten over werk en corona #samendoor (FNV) ⇒ zorg Sociaal werkers ontwikkelen nieuwe en creatieve initiatieven (Sociaal Werk Werkt) ⇒ verrijking Noam Chomsky: “Elites voeren altijd een gemene klassenoorlog” (de Wereld Morgen) ⇒ leven Corona en lockdown Bioloog Midas Dekkers: ‘Een kind krijgen is véél asocialer dan geen anderhalve meter afstand houden’ (Welingelichte Kringen) Reconstructie | Olympische bubbel was al lek voordat ‘coronavlucht’ KL861 opsteeg (Algemeen Dagblad) Grote uitbraak na galafeest van Rotterdamse studentenvereniging (Algemeen Dagblad) Hoe het kabinet zich toch weer door het coronavirus liet verrassen (NRC) ‘Paniek over de Deltavariant van het coronavirus is onterecht’ (NRC) Alle vaccins beschermen tegen ernstige Covid en ziekenhuisopname, ook Janssen (NRC) Moeten we ons zorgen maken over de mutatiekracht van het coronavirus? Een college virologie in vijf hoofdstukken (Trouw) Nieuwe vragen over groepsimmuniteit en vaccinatieplicht raken kern van het samenleven (NRC) ⇒ jongeren Jong en bijstand nodig? Tijd voor onvoorwaardelijk leergeld (Sociale Vraagstukken) ⇒ wonen Opinie: ‘Bijbouwen is zinloos zolang vastgoedbazen vrij spel houden op de huizenmarkt’ (Parool) Politieke gevolgen sloop Tweebosbuurt worden duidelijk: ‘Bedonderd door eigen coalitiegenoten’ (Algemeen Dagblad) De mensen achter een sloopwijk: de Tweebosbuurt (NRC) Wie profiteert van de sloop van de Tweebosbuurt(en andere kwetsbare wijken)? (OneWorld) Sloop van de Tweebosbuurt: een schending van mensenrechten? (BNNVara) Sloop van de Tweebosbuurt begonnen na drie jaar strijd door bewoners (Algemeen Dagblad) VN-rapporteurs uiterst kritisch op woonbeleid Rotterdam (NOS) Wat is de kracht van een volkswijk? (BNNVara) Van aso-aanpak naar voorbeeldfunctie: hoe de Skaeve Huse een ‘ongehoord’ succesverhaal werden (Algemeen Dagblad) ‘Onze straat is geen melkkoe!’ (Groene Amsterdammer) Huizen te duur? Beleg dan in Rotterdam (het Parool) Gekte op de huizenmarkt vergroot kloof tussen winnaars en verliezers (NRC) Meer ruime woningen in Oud Carnisse (Persbericht Gemeente Rotterdam) ⇒ voedsel Hoe ongelijkheid zich in de eerste levensjaren aftekent (Volkskrant) ⇒ wereld Rotterdam Kunstcentrum Charlois is ‘bedreiging voor de veiligheid’, initiatiefnemers zijn perplex (Algemeen Dagblad) Blijven investeren in Rotterdamse werkzoekenden (Persbericht Gemeente Rotterdam) Meer aandacht voor infra en armoede in NPRZ (Binnenlands Bestuur) ⇒ Nederland Onderzoek: De fiscus bestempelde mensen automatisch als fraudeur (Trouw) Met deze zeven thema's moeten Rutte en Kaag van Hamer aan de slag (Trouw) Informateur Hamer zet Rutte en Kaag aan het werk; half augustus begin van echte onderhandelingen (Trouw) Woede Omtzigt gistte al sinds 2012: 'Soms heb ik het gevoel dat ik kennelijk niet goed genoeg ben’ (Algemeen Dagblad) Landelijk bestuur CDA stapt op na snoeihard rapport commissie (Algemeen Dagblad) Zwarte lijst brengt Belastingdienst verder in problemen:veel aanslagen mogelijk onrechtmatig (Trouw) "Investeren in brede welvaart, publieke sectoren en toekomstig verdienvermogen" (SER advies) De menselijke maat is minder vanuit potjes denken, en meer vanuit empathie (Sociaal Web) CDA en formatie in zwaar weer door notitie Omtzigt (NRC) Advocate toeslagenaffaire: we staan achter Omtzigt (Microsoft News) Het vertrek van Omtzigt plaatst het CDA in een onmogelijke spagaat (Trouw) Met Omtzigts vertrek komen de hoop én vrees van het CDA uit (NRC) Coronasteun was een feest voor criminelen: ‘Je hoeft maar te bukken en je hebt geld’ (NRC) Arbeidsmigranten in Den Haag: De vin van de haai (Groene Amsterdammer) ⇒ Europa / vluchtelingen Rapport: 'Vluchtelingen raken verstrikt in een web van wantrouwen' (Vluchtelingenwerk Nederland) Libië: nieuw bewijs van gruwelijke schendingen in detentiecentra (de Werels Morgen / België) ‘Mensen haten me omdat ik kritisch ben’ (Groene Amsterdammer) Dobberend op zee achtergelaten (Groene Amsterdammer) Na uitspraak rechter zit Nederland in de maag met asielzoekers uit Griekenland (Algemeen Dagblad) Pfffff, die hitte (Smitaki's Lesvos) Soedan heeft een goede reputatie? (Groene Amsterdammer) ⇒ Aarde / klimaat IPCC: klimaatverandering is onontkoombaar en raakt nu de hele wereld (NRC) Wetenschappers laten zien dat het weer nog veel grilliger gaat worden (Trouw) Nederland krijgt vaker te maken met extreme regenval (NRC) Langzaam bewegende, extreme regenbuien zullen in Europa vaker voorkomen (NRC) Eurocommissaris Frans Timmermans loopt voor de groene troepen uit. ‘Dit wordt heel moeilijk en heel zwaar’ (Trouw) Wat gaat u merken van de klimaatplannen van Europa (Trouw) D66, PvdA, GroenLinks: Sluit nog dit jaar minimaal één kolencentrale (Trouw) Omslagpunt voor klimaat: in hoeverre moeten we ons zorgen maken over Golfstroom? (de Wereld Morgen / België) Klimaatwetenschapper Arthur Petersen is vol lof over het IPCC-rapport: ‘Ze zijn minder bang’ (NRC) ⇒