Het topje van de ijsberg Democratische crisis We leven in een land met een democratische crisis. Minister-President Mark Rutte schreef tijdens het aftreden van zijn kabinet aan de Tweede Kamer op 15 januari het volgende over: “Het rapport ‘Ongekend Onrecht’ van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) toont ons een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Nederlandse overheid. Het vervult het kabinet met een diep gevoel van schaamte. De grondbeginselen van de rechtsstaat zijn geschonden. Door harde regelgeving, vooringenomen handelen, het ontbreken van de menselijke maat en door geen gehoor te geven aan noodsignalen, hebben tienduizenden ouders en kinderen hun leven de afgelopen tien jaar zien veranderen in een moeras van ellende. Dit had nooit mogen gebeuren.” Dit was alinea één van de brief; alinea drie van diezelfde brief: ”De Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag constateert dat ouders jarenlang geen schijn van kans hadden. De overheid stond niet naast, maar tegenover hen. Nederland hoort een land te zijn waar je wordt beschermd door de overheid en waarin je niet bang hoeft te zijn als er een brief van de overheid op je deurmat valt. Maar deze ouders is precies het omgekeerde overkomen: voor hen werd de overheid ontoegankelijk en vormde een continue bedreiging.” Het gaat hier om twintig tot dertigduizend benadeelde ouders, die onterecht door de overheid bestempeld zijn als fraudeur. Waarbij de belastingdienst stringente instructies uitvoerde, door de regering opgelegd. De ijsberg Maar het gaat hier om het topje van de ijsberg, want diezelfde regering legt nog steeds, strenger en drastischer instructies op aan de Nederlandse Gemeenten, als het gaat om de bijstand. Ze maken daarbij gebruik van een regelgeving, die ze eufemistisch “de Participatiewet” noemen. Momenteel maken 433.000 mensen gebruik van de bijstand, en daarbij neemt het aantal jongeren sterk toe. Onder andere door maatregelen, zoals de kostendelersnorm en de boetes over informatieverstrekking. De grondwet Volgens de artikelen 19 tot en met 23 van de Grondwet dient de overheid zorg te dragen voor: voldoende werkgelegenheid, de rechtspositie, bescherming en medezeggenschap van mensen die arbeid verrichten en in principe vrije keuze van arbeid (artikel 19); bestaanszekerheid en spreiding van welvaart en recht op bijstand (20); bewoonbaarheid van het land en bescherming en verbetering van het leefmilieu (21); volksgezondheid, woongelegenheid, culturele ontplooiing en vrijetijdsbesteding (22) en onderwijs (23). Waarbij het verbod op discriminatie wordt bewaakt (artikel 1 van de grondwet). Ook op de arbeidsmarkt en ook binnen de overheid. Wat kost het En daar betalen we met z’n allen ongeveer de helft van onze inkomens aan, via loonbelasting, inkomstenbelasting en BTW, zonder garantie op resultaat. Het is niet voor niets dat de Ombudsman in een uitzending van Buitenhof zei, dat 20% (drie tot vier miljoen) van de Nederlanders geen vertrouwen in de overheid meer heeft. Plannen voor de toekomst Er zijn voor een nieuw kabinet grote opgaven, die elk een doortimmerd plan vereisen, ondersteund door de wetenschap: De kwaliteit van het werk verbeteren, o.a. door een vast dienstverband te belonen met een korting op de werkgeverslasten. Controle en boetes op oneigenlijk gebruik van ZZP-ers door “opdrachtgevers”. Minimumlonen drastisch omhoog en de AOW en bijstand mee laten stijgen. Op termijn de bijstand optrekken naar het minimumloon, zodat voldaan gaat worden aan bestaanszekerheid. De kloof tussen arm en rijk verminderen, door weer invoeren van het 72% tarief van de inkomstenbelasting voor mensen die meer verdienen als de minister-president. Bruto nationaal product als norm afschaffen en productiecijfers differentiëren in 10 inkomens categorieën om de kloof, met onderbouwing, te verkleinen. Woningbouw stimuleren, met nadruk op de sociale woningen. Afschaffen van de eigen bijdrage in de zorg. Nationalisering van de zorg, minder administratieve hinder voor artsen en verpleging en meer aandacht aan de patiënt. Permanent onderwijs, ook in nieuwe beroepen, in samenwerking met de sociale partners. Nederland koploper in de bescherming van de aarde en het klimaat. Nederland als loyaal partner van Europa en de NATO. En geen vluchtoord meer voor brievenbusfirma's die de belasting ontduiken. Kabinetsvorming Een kabinet, met een krappe meerderheid leidt ertoe, dat deze zaken niet gerealiseerd zullen gaan worden. Een steun van minimaal 100 van de 150 Tweede Kamerzetels is nodig voor een weloverwogen besluitvorming, met plaats voor afwijkende meningen. Zonder fractiediscipline (wat in feite last en ruggenspraak is). Zakenkabinet en referendum Het zou beter zijn voor het land om minimaal twee jaar een zakenkabinet te installeren, dat het algemeen belang voorop stelt boven de politieke belangen en het vertrouwen tussen overheid en burgers herstelt. Om in overleg met de Eerste en Tweede Kamer de crisis in de democratie te beteugelen. En daarover, als het nodig is, zal een breed Nederlands referendum georganiseerd worden. ⇒
Toespraak van Ahmed Abdillahi op 19 mei 2021 op het Plein in den Haag Hallo Allemaal hier voor de Tweede Kamer, Wat goed dat jullie allemaal hier zijn! Jullie aanwezigheid hier laat zien hoe belangrijk het is om het minimumloon te verhogen naar 14 euro. Bepaalde ontwikkelingen waar we vandaag de dag mee te maken hebben, hebben een lange voorgeschiedenis. Als ik inzoom op mijn eigen situatie als postbesteller en postvoorbereider zie ik dat de menselijke maat zoek is. Door allerlei reorganisaties van de afgelopen 15 jaren is PostNL verworden van een degelijk bedrijf waar er medezeggenschap hoog in het vaandel stond tot een bedrijf waar aandeelhouderswaarde regeert. Het bestuur en het management van het bedrijf zijn overgenomen ten koste van de werknemers. Gevolg is dat wij als medewerkers weinig grip hebben op onze werkomstandigheden Hoe goed je ook probeert om zeggenschap te krijgen het is haast ondoenlijk omdat je te maken hebt met verschillende ondoordringbare anonieme structuren en bestuurslagen. In zo’n situatie zou je denken dat je dan maar de vakbond en de politiek moet inschakelen? Maar is dat wel zo eenvoudig? Wel eens gehoord van de politiek die vervreemd is van de ervaringswereld van de burgers en van de burgers die vervreemd zijn geraakt van de politiek? In mijn gesprekken met mensen realiseer ik hoe weinig mensen zich ervan bewust zijn dat hun persoonlijke frustraties een publieke dimensie hebben, en dat hun problemen vragen om gemeenschappelijke actie om ze bij de wortels aan te pakken. Politieke partijen vandaag de dag schieten te kort in het verbinden van de persoonlijke levenssfeer met het publieke domein. Met name sociaal democratische politieke partijen zouden zich dit ernstig moeten aantrekken. omdat zij van oudsher vertegenwoordigers waren die naar lotsverbetering streefden via samenwerking. Wat we vandaag de dag zien is dat het vermogen van de mensen om persoonlijk problemen te vertalen in publieke issues en de politieke oplossingen onder de kritieke grens zijn gezakt. Mensen zijn daardoor het vertrouwen in de politiek kwijt geraakt, In plaats dat men zou denken dat bijvoorbeeld krachtenbundeling via vakbeweging een oplossing zou bieden, vlucht men eerder in het individuele belang. Door het politieke onvermogen en de politieke vervreemding zijn we onvoldoende bij machte om harde economische, bureaucratische en maatschappelijke ontwikkelingen en gevestigde machten van politiek tegenwicht te voorzien. We zijn de grip kwijt op zeggenschap op je werk, kwaliteit van je werk en bestaanszekerheid. Grote transformaties voltrekken zich in de economische sfeer, in de staat en in de intermenselijke relaties met ingrijpende gevolgen voor bestaanszekerheid, verheffing, goed werk en binding. En ook niet onbelangrijk wat te denken over mondialisering, financialisering van de economie, de technologische ontwikkelingen, en de dominantie van het Angelsaksische bedrijfsmodel dat gericht is op korte termijnwinsten. Deze ontwikkelingen hebben consequenties… Een grotere instabiliteit van de economie, afwenteling van risico’s en kosten op werkenden, genadeloze bezuinigingen, foute managementmethoden en almaar slechtere arbeidscontracten. Hierdoor voelen vele mensen zich niet vertegenwoordigd, onbeschermd en in de steek gelaten. Winnaars van mondialisering zijn over het algemeen de hoogopgeleiden. Veel laagopgeleiden hebben te maken met nieuwe onzekerheden, hoe harder ze ook werken, maar die desalniettemin niet aan de armoede kunnen ontsnappen. Alleen maar voor vaste lasten werken en geen reserves kunnen opbouwen is geen leven! Minder salaris en waardering leidt tot gevoelens van relatieve deprivatie en woede. Menselijke kapitaal is belangrijker dan assets! Ik ben fired Up! And ready to go! We hebben te lang over ons laten heen lopen. Ik volg het advies van de Duitse hoogleraar sociologie die een paar jaar terug in de Groene Amsterdammer zei: ”Wordt Boos. Niet omdat verontwaardiging zo lekker voelt. Maar omdat het politiek effect heeft. Alleen zo kunnen, net als tijdens de naoorlogse decennia, nieuwe sociale compromissen afdwingen.“ Iedereen die zich met het onderwerp sociale bewegingen bezighoudt, weet dat als de mensen echt geïrriteerd raken en daar ook uitdrukking aan geven dat het gehoord wordt. Machthebbers vinden onrust niet prettig. Diepe economische crisissen zijn momenten van politieke waarheid, de nasleep van de grote depressie en de tweede oliecrisis hebben in de westerse wereld de maatschappelijke orde fundamenteel van karakter veranderd. Het is van kardinaal belang dat we ons realiseren dat dit een politiek moment zonder weerga is. Door collectieve actie hebben de werknemers, georganiseerd in vakbeweging en politieke partijen veel bereikt in het verleden. De tijdgeest is er rijp voor om dit in collectieve acties te actualiseren, omdat we te maken hebben met verregaande economische liberalisering, eenzijdige oriëntatie op aandeelhouderswaarde en financialisering van ons wereldbeeld. Het is urgenter dan ooit je te verzetten tegen een samenleving die bepaald wordt door markt, geld en ongecontroleerde machtsuitoefening. Het is tijd om te strijden voor effectief en duurzaam tegenwicht, omdat het ontbreekt aan tegenmacht en aan checks and balances in de economie. We moeten niet vergeten dat Pieter Omtzigt tijdens de toeslagenaffaire hard geoordeeld heeft over macht en tegenmacht in Nederland. Wat hij aan kritiek zei over de innige band tussen het kabinet en de tweede kamer, tussen de politiek en belangenorganisaties en tussen de politiek en de pers, daar geloof ik ook ten zeerste in. ⇒
De waanzin van de neoliberale leer in de economie Door Tjeerd de Boer Van proefschrift naar droefschrift. In maart 1998 had ik een proefschrift gereed dat goedgekeurd werd door mijn promotor naar probleemstelling, uitvoering van het onderzoek en onderbouwing door cijfers en feiten. Ik deed onderzoek naar 5 soorten van kapitalisme, t.w. het Anglomodel (Amerika en Engeland) met het vrije marktmodel, het Scandinavische model met uitgebreide verzorgingsstaten en hoge belastingen, Het Rijnlandse model zoals het Poldermodel van Nederland, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, het Mediterrane model waarin veel economische activiteiten plaatsvonden in de grijze of zwarte sectoren en het Japanse model met efficiënte concerns en bedrijfstakorganisaties. In dit onderzoek concludeerde ik dat het Anglomodel in kwantitatief opzicht beter presteerde dan de Europese modellen en Japan, qua economische groei, werkgelegenheid, consumptie, investeringen en algeheel welvaartsniveau (het BNP). In kwalitatief opzicht was het Anglomodel slechter dan het Rijnlandse- en Scandinavische model met zijn stelsels van sociale zekerheid en arbeidsverhoudingen en de verhouding tussen rijk en arm. Er was veel minder sprake van collectieve armoede en private rijkdom zoals met name in Amerika, waar de econoom Lester Thurow toen al vaststelde dat wegen, bruggen en complete industriegebieden in een verregaande staat van ontbinding verkeerden. Intussen zaten in de promotiecommissie een aantal vurige aanhangers van de vrije markttheorie. Let wel dat in de jaren ’90 nog niet sprake was van een neoliberale leer, maar een neoklassieke leer van het ‘laissez- faire’ kapitalisme, gebaseerd op de theorie van Adam Smith uit 1776 (the wealth of nations). Ik raakte in een felle discussie met een bekeerling die eiste dat ik het hoofdstuk over machtsconcentraties op markten door concerns herschreef en ik moest meer enthousiast zijn over het Anglomodel waarin de economie niet meer werd gehinderd door een geld slurpende overheid en achterhaalde vakbonden. Het Anglomodel werd immers Het Efficiënte Marktmodel! een geld slurpende overheid en achterhaalde vakbonden De commissie gaf aan dat m’n proefschrift geen kans van slagen had als ik de gewenste aanpassingen niet uitvoerde; ik weigerde inderdaad dat. Ik was echter verbijsterd toen een enthousiaste aanhanger van het ‘Markt-sisme’ me zei dat de vrije markttheorie van Milton Friedman niet bewezen hoefde te worden door gegevens uit de realiteit. Het was voldoende dat die theorie intern consistent is (samenhangend) en voorspellingsvermogen heeft! Nauwelijks bekomen van m’n verbazing zei ik hem dat dan die theorie niks te maken heeft met economische wetenschap, maar met psychiatrie! Hoe zo vroeg m’n tegenstander? Nou, omdat de psychiatrie een wetenschap is waarin onderzoek gedaan wordt naar waanvoorstellingen en ernstige stoornissen in waarnemingsvermogen en realiteitszin! Van macro- economie naar financiële economie. Na het stranden van m’n proefschrift had ik gelukkig werk bij een vakbond tot m’n grote genoegen en een management studiecentrum waar ik als vakreferent management boeken beoordeelde en samenvatte. Een korte toelichting is hier nodig. Tot dan was ik macro-econoom die zich bezig hield met de reële economie van produceren en consumeren, conjunctuurbewegingen en verdeling van inkomens en vermogens. Uiteraard was ik ook opgeleid in de monetaire economie van banken, beurzen en beleggen en de wiskundige modellen die gebruikt werden voor monetaire markten. Door m’n studiewerk en de weliswaar korte Dotcom- beurscrisis in 2001 maakte ik kennis met financiële economie en het aandeelhouderskapitalisme, een grote openbaring van kennis. Ik ging me vanaf dat moment steeds verder verdiepen in de wereld van financiële producten variërend van de bekende aandelen, obligaties en opties t/m ingewikkelde beleggingsconstructies zoals de gebundelde hypotheekbeleggingen. M’n interesse nam uiteraard verder toe door de Grote Crisis van 2008 en besefte dat de financiële economie een gescheiden wereld vormde t.o.v. de reële economie hoewel de gevolgen voor de laatste uiteraard enorm was. Ook de wiskundige modellen die ik ooit had bestudeerd voldeden niet om de enorme geldhoeveelheden mee te nemen die waren ontstaan door een oceaan van beleggingsproducten (in jargon geldhoeveelheid M2 en M3). Tot m’n verbazing werden die geldhoeveelheden niet eens gemeten en meegenomen in economische modellen zoals die gebruikt worden door het Centraal Planbureau. Maar vooral in de financieel economische wereld zou het neoliberalisme leiden tot een wild- west casinokapitalisme. Over logika. Ruim 10 jaar na m’n oude proefschriftconcept vatte ik het plan op een nieuw boek te schrijven- mogelijk weer in te dienen als proefschrift- maar ditmaal over éen soort kapitalisme, namelijk het turbokapitalisme. Ik hoef hier weinig uit te leggen omdat ik in diverse artikelen in de Nieuwsbrief dit onderwerp aan de orde heb gesteld. In grote delen van de wereld m.u.v. China hangt turbokapitalisme nauw samen met neoliberalisme, zie o.a. het artikel over de Shock Doctrine als exportproduct van de Chicagoschool van Friedman (RoSA! nieuwsbrief nr. 82). neoliberalisme met een wild- west casinokapitalisme Intussen had ik de bewuste uitspraak van Friedman dat zijn theorie niet bewezen hoefde te worden door de realiteit gevonden in een artikel uit 1953, zie Essays in Positive Economics, University of Chicago Press. Bleef er verbaasd over, hoe kan een ook door mij erkend groot wiskundig econoom als Friedman zoiets beweren! Hij moest toch weten dat een theorie die niet empirisch bewezen hoeft te worden enkel mogelijk is in de theoretische wiskunde of mogelijk ook binnen de filosofie? Laat ik dit als volgt verduidelijken: in de wiskunde is het mogelijk om te beginnen vanuit een aantal stellingen of vaste aannames (axioma’s) beweringen af te leiden door logisch redeneren (deduceren). Elke volgende bewering moet een logisch afgeleide zijn van vorige beweringen. In jargon wordt dit een calculus of formeel axiomatisch systeem genoemd. Een voorbeeld: 'Geen kat heeft 2 staarten. Eén kat heeft meer staarten dan geen kat. Dus éen kat heeft 3 staarten!' In hoofdstuk 1 van m’n nieuwe boek had ik dit voorbeeld al gebruikt als een probleemstelling maar vond het nog een magere onderbouwing voor een aanval op zijn als neoliberaal bekende theorie. Totdat ik onlangs een boek las van John Cassidy over marktfalen dat alles duidelijk maakte wat ik nodig heb om de neoliberale leer onderuit te halen op grond van Friedmans verbazingwekkende bewering voor de economie als empirische en ook sociale wetenschap. Friedman als wiskundige en econoom. Friedman werd in 1913 in New York geboren in een arm gezin. Hij had geluk door zeer goede resultaten voor wis- en natuurkunde op de middelbare school waardoor hij als zestienjarige een studiebeurs kreeg. Hij hoefde zich dus niet aan te sluiten bij de vele werkende armen, of nog erger, de lange rijen van werklozen aan het begin van de crisis van de jaren ’30. Vrij direct begon hij ook economie te studeren aan de universiteit van Chicago. Als afgestudeerde kreeg hij echter geen baan aan een universiteit, mogelijk een bron van frustratie, maar ging werken bij de overheid... Uiteraard was de vrije markttheorie van Adam Smith een grote inspiratiebron voor hem. Probleem bij ‘The Wealth of Nations’ (1776) en publicaties van diverse andere klassieke economen was dat hun theorieën beschrijvend waren. Het gebruik van wiskunde voor economisch onderzoek was summier ondanks grote ontwikkelingen in de toegepaste wiskunde zoals de differentiaal- en integraalrekening (‘infi’) door o.a. Newton en Leibniz en in de statistiek door o.a. Pascal, Galton en Bernouilli. Aan het eind van de 19-de eeuw werd de matrixalgebra ontwikkeld door met name Hilbert. Maar al deze wiskundige ontwikkelingen werden nauwelijks toegepast in de economie. de lange rijen van werklozen aan het begin van de crisis van de jaren ’30 Dat zou veranderen in de 20- ste eeuw, toen een steeds betere wiskundige onderbouwing mogelijk werd voor marktmodellen en evenwichtstheorieën. Friedman als vrije marktaanhanger stelde dat een economische crisis vanzelf zou verdwijnen door vrije markten. Hij werd hiermee tegenstander van Keynes en zijn aanhang die beweerde dat bij een crisis de overheid moest ingrijpen. Het betreft hier dus beslissingen op het gebied van politieke economie die ik als student leerde kennen. Frustratie of niet, Friedman, (ik citeer het begin van hoofdstuk 6 van Cassidy): maakte zich niet druk over wiskunde die hij stelde als een de pijnigende bewijsvoering van de algemene evenwichtstheorie dus als verspilling van tijd en energie. De doeltreffendheid van vrije markten was voor hem vanzelfsprekend als bij Smith, die echter -zoals aangeduid- geen gebruik kon maken van een volle gereedschapskist van toegepaste wiskunde! Op die manier werd de neoliberale leer een evangelie i.p.v. een empirische wetenschap waarin bewijzen nodig zijn, al dan niet m.b.v. de wiskunde. Maar je kan aldus de neoliberale leer gelijkstellen aan waanzin, of een luchtfietstheorie, die inderdaad interessanter kan zijn voor psychiaters dan voor economen en politici! Intussen worden de gevolgen van de neoliberale leer in de praktijk bij steeds meer mensen duidelijk, het is immers onmogelijk om de realiteit af te schaffen waarmee mens, maatschappij en milieu te maken hebben alleen maar om een geloof in tegenstelling tot een wetenschap te behouden! Uit waanzin kan je nog meer waanzin afleiden (calculus!). Niet alleen de kern van de neoliberale leer is waanzin zoals ik heb uitgelegd maar ook onderdelen daarvan. Neem de Rationele Keuzetheorie. Momenteel ben ik begonnen aan een boek over de pathologie van die theorie door Shapiro en Green. De titel zegt eigenlijk al genoeg. Ook grote bedrijven werden voorgesteld als rationeel handelende individuen (zie o.a. David Schrader, 1992: The corporation as an anomaly of wel lege huls). Machtsconcentraties door bedrijven op markten werden gewoon ontkend, je gelooft het zelf niet! Het gebruik van Schraders theorie in m’n oude proefschrift was eén van de redenen voor afwijzing. de neoliberale leer gelijkstellen aan waanzin, of een luchtfietstheorie Of neem individualisering, bewezen door psycholoog Verhaeghe, waarover genoeg gezegd in m’n artikelenreeks. Ook hier schaf je gewoon invloeden door de omgeving af waarmee individuen te maken hebben, zodat succes of falen gereduceerd kunnen worden tot individuele keuzen. Ik stelde dat individualisering heeft geleid tot zeer kwalijke gevolgen voor mensen die faalden binnen de neoliberale economie van de praktijk. Te meer als ‘losers’ wordt verweten dat zij schade toebrengen aan de gemeenschap (de belastingbetalers) waardoor die gemeenschap het recht krijgt om ze te straffen zoals armen en werklozen. Een omgekeerde wereld door deze waanzin. Of de waanzin om de overheid te minimaliseren door een bezuinigingsevangelie. Ook hier hoef ik niet uit te wijden over de gevolgen. Waanzin binnen financiële markten hoeft overigens niet altijd afgeleid te worden uit de neoliberale leer: voor het verklaren van kuddegedrag verwijs ik naar de economie als sociale wetenschap. Het vrijlaten van financiële markten is wel een gevolg van de neoliberale leer: zelfs Smith waarschuwde voor ernstige crises als je deze markten vrij liet. Maar Friedman had de overheid graag afgeschaft op defensie en een rechtsstelsel ter bescherming van eigendomsrechten na. Verantwoording. Ik zou voor deze Nieuwsbrief een artikel hebben geschreven over hoe hoog mogen staatschulden zijn. Intussen is voor het eerst sinds jaren de inflatie fors toegenomen. Voor o.a. mij geen verrassing, maar te verklaren door een inhaalvraag nu steeds meer mensen uit hun opsluiting komen door de coronamaatregelen. Wel verontrustend is de toename van renten op staatsleningen en een forse toename van staatsschulden van ontwikkelingslanden. Door deze ontwikkelingen moet ik een aantal beweringen en vermoedens corrigeren of verwerpen, dát is wetenschap waarin beweringen en theorieën waar of geldig zijn tenzij nieuwe feiten en cijfers weerlegging of correctie vereisen. Geleerd van de wetenschapsfilosoof Popper met wie Friedman grote moeite had. Dat is het verschil tussen weten of geloven! ⇒
Sloopstad Rotterdam in TV uitzending Aankondiging “Opstandelingen” Op donderdag 3 juni 2021 van 20:25 tot 21:05 op NPO2 wordt er een documentarie uitgezonden . Deze maatschappelijke documentaire gaat over de gemeente Rotterdam die wijken sloopt om plaats te maken voor mensen met hogere inkomens. Sophie Hilbrand volgt Menno, die de oorspronkelijke bewoners aanzet om in opstand te komen ⇒
Diepe kloven in een vlak land door Adriana Rollingswier Cijfers staan lijnrecht tegenover het gevoel van vele Nederlanders Het landschap van ons polder(end) landje oogt overwegend vlak, maar we hebben wel degelijk een hoogteverschil. Om dit aan te geven maken we gebruik van het NAP, het Normaal Amsterdams Peil. Daarom weten we dat het laagste punt bij Nieuwerkerk aan den IJssel ligt met 6,78 m onder NAP en het hoogste punt dicht bij het Drielandenpunt in Vaals met 322,38 m boven NAP. Maar Nederland is ook een land met diepe kloven. En dat zijn niet van die kloven die ontstaan zijn door erosie en zeker zijn het geen diep uitgesleten rivierdalen met steile (rots)wanden. Onze kloven zijn ontstaan door tegenstellingen, vervreemding, afstand, tweedeling, uitsluiting en obstakels. Voor sommige Nederlanders zijn die kloven zelfs afgronden waar zij in dreigen te vallen of al in gevallen zijn. Voor het opmeten van deze kloven bestaat geen peilmerk. Deze kloven worden meestal gepeild aan de hand van keiharde cijfers, weergegeven in statistieken, schema’s en tabellen. Cijfers die meestal lijnrecht tegenover het gevoel van vele Nederlanders staan. Je kunt liegen met cijfers, maar cijfers liegen niet Dit laatste kwam ook naar voren in het actualiteiten programma ‘dr Kelder en Co’. Het startpunt van het gesprek; -kloven groeien, net als de economie, terwijl het inkomen achterblijft en de gewone man niet profiteert. Er is sprake van fantoom groei: enkel voor de rijken en slechts op papier-. Hierop reageerde hoofdeconoom bij het Centraal Bureau voor de Statistiek dr. Peter Hein van Mulligen. Hij gaf aan dat de middenklasse en mensen met een laag inkomen de afgelopen decennia een stuk welvarender zijn geworden. "Je kunt liegen met cijfers, maar cijfers liegen niet". Hij deed toen een opvallende uitspraak voor een hoofdeconoom bij het CBS. “We moeten de statistieken weggooien en uit het raam kijken. Kijk naar de roep om de terrassen te openen of neem buitenlandse vakanties. Vroeger was je een hele vent als je naar Frankrijk ging met de auto. Daar scoor je nu niet meer mee op feestjes". Zou het niet zo kunnen zijn dat mensen die in armoede leven niet op dat terras zitten waar meneer van Mulligen op uitkijkt? Zij zitten misschien wel op een bankje een stukje verderop met een zelf meegenomen flesje ranja of misschien zitten ze wel gewoon thuis op hun ‘stoepie’ in hun ‘aandachtswijk’. Trouwens met nergens naar toe gaan in de vakantie scoor helemaal niet op feestjes. (Hier nog even de meest recente cijfers: 5,7 procent van de bijna 8 miljoen huishoudens in Nederland moesten het in 2019 doen met een jaarinkomen van minder dan 14.000 euro per volwassen gezinslid). De kloof tussen de systeem- en de leefwereld In Nederland bestaan dus een heleboel soorten kloven. Zo heb je een inkomenskloof, een inkomenskloof tussen mannen en vrouwen, je hebt een digitale kloof, een onderwijs kloof, een kloof tussen stad en het ‘platteland’, een (geestelijke) gezondheidskloof, een kloof tussen jong en oud, een kloof tussen de levensverwachting van hoogopgeleiden en laagopgeleiden, een gigantisch diepe woonkloof enz.,enz. Er bestaat ook een kloof tussen de systeem- en de leefwereld. Hier volgt een definitie: ‘De systeemwereld is alles wat mensen ontwikkeld hebben aan instellingen en structuren op gebieden als economie, politiek, onderwijs, wetenschap, overheid, gezondheidszorg, verzorgingsstaat enz. enz. Dus een buitengewoon ongelijksoortige verzameling van systemen en subsystemen. De leefwereld is het ervaringsdomein, waarin mensen met elkaar omgaan in en buiten de systemen’ (van de Lans, 2010). De ‘taal’ van de leefwereld Er wordt ook gesproken over dat de systeemwereld de leefwereld ‘koloniseert’ en over dat de systeemwereld is ‘losgezongen’ (*) van de leefwereld. Het eerste betekent kort gezegd dat burgers door ‘kolonisatie’ net zo gaan praten als ambtenaren en professionals. Het tweede betekent dat er door ambtenaren en professionals niet meer gesproken wordt met de burgers. Er bestaat natuurlijk een verschil met ‘spreken met’ en ‘spreken tot’. Het is een feit dat om de ambtelijke taal te begrijpen, die gebruikt wordt in de correspondentie en de informatie naar burgers toe, je meestal wel ’gekoloniseerd’ moet zijn. Met één keer doorlezen kom je er doorgaans niet. Niet iedereen in Nederland is nu eenmaal hoog geletterd. Als de systeemwereld spreekt met de leefwereld zal dan ook in de taal van de leefwereld gesproken moeten worden. Eigenlijk zou de leefwereld de systeemwereld moeten koloniseren. Als bijvoorbeeld; vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten voor het welzijn in de straat, buurt, wijk, voor het zwakste belang zie je soms dat zij zich de ambtelijke taal eigen hebben gemaakt om gehoord te worden of iets voor elkaar te krijgen. En dan zie je regelmatig het fenomeen dat vrijwilligers over meer kennis beschikken dan de ambtenaar en de professional. Maar ja of dat wat uitmaakt en er naar hen geluisterd wordt. (*) Ontzingen is een oud Nederlands woord dat niet meer gebruikt wordt in ons huidige taalgebruik. Het betekent; vervangen door te zingen (verdringen, in plaats komen van, veroveren) Voorbeeld: Door het zingen van scheldliedjes iemand van zijn eer beroven). Vol begrip en empathie gesprekken aangaan met burgers Door alle bezuinigingen op welzijn, buurtvoorzieningen sluiten, gesloten loketten enz. zijn de mogelijkheden van burgers om gehoord te worden en in gesprek te gaan met de systeemwereld drastisch verminderd. Het zou goed zijn voor het ‘gevoel’ van vele Nederlanders als de systeemwereld eens vol begrip en empathie gesprekken aangaat met burgers. Dan vinden de werkelijke wensen en noden van de leefwereld misschien eens een weg in de systeemwereld. Je ziet soms dat projecten die ‘top-down’ opgetuigd worden niet aan slaan en geen succes worden. En dan komt het niet omdat de burgers niet mee wilden doen, niet wilden participeren maar omdat het niet ‘bottom-up’ tot stand gekomen is. Mensen in de leefwereld, zitten ’er’ nu eenmaal vaak ‘bovenop’ en hebben als geen ander de vinger aan de pols, weten als geen ander wat de problemen zijn. Zij hebben misschien wel goede ideeën over hoe problemen op te lossen zijn of in ieder geval hoe zaken verbeterd kunnen worden. Waarom geen gebruik maken van die kennis. En de ambtenaar en professional zou dit dan moeten kunnen doen zonder die vermaledijde stress om targets te moeten behalen, om te moeten scoren. De hetze tegen mensen in de bijstand Dan heb je ook nog de kloof tussen de korte termijn denkers en de lange termijn denkers. Aan de basis van deze kloof ligt voor een groot deel een politieke visie. Zo is de visie van rechts gestoeld op belastingverlagingen en op een bezuinigingsbeleid. De linkse is gestoeld op het bekostigen van sociale zekerheid doormiddel van belastingverhogingen in plaats van bezuinigingen. Bezuinigingen zijn op de korte termijn vaak dan wel besparend, maar op de lange termijn zorgen zij meer dan eens voor gigantisch hoge kosten om de boel weer te ‘repareren’. Laten we vanuit het korte- en lange termijn denken eens kijken naar bijvoorbeeld de kostendelersnorm. Al vanaf het begin was er veel kritiek op de invoering, maar de hetze tegen mensen in de bijstand deed zijn werk en de kostendelersnorm werd in 2015 ingevoerd als onderdeel van de Participatiewet. Het idee erachter was en is dat mensen lagere woonkosten hebben als er meer personen in een woning wonen, omdat de kosten dan gedeeld kunnen worden. Ook zou dit ‘stapeling’ van uitkeringen voorkomen. Zodra kinderen 21 jaar worden, worden bijstandsgerechtigde ouders gekort op hun uitkering als de kinderen in hetzelfde huis blijven wonen. Veel gezinnen zijn hierdoor onder het bestaansminimum terecht gekomen en aangewezen op de voedselbank. De mantelzorgboete Men gaat er dan wel vanuit dat het kind een steentje bijdraagt aan het huishouden, maar veel kinderen hebben dat geld simpelweg niet. Veel kinderen verlaten uiteindelijk noodgedwongen het huis, gaan aan de zwerf, worden zo gezegd bankslapers, of worden uitgeschreven en worden ‘spookjongeren’. Mensen die in een crisissituatie geraakt zijn kunnen ook niet meer tijdelijk in huis genomen worden. En er kan ook geen mantelzorg meer verleend worden aan een gehandicapt kind, familielid of een bejaarde ouder. De mantelzorgboete wordt dit ook wel genoemd. Deze desastreuze bezuinigingsmaatregel heeft buiten veel ellende, armoede, schooluitval en dakloosheid ook zeer hoge (maatschappelijke) kosten met zich meegebracht zoals opvang, allerlei hulp- en externe zorgtrajecten enz. Dus is ook hier waarschijnlijk uiteindelijk weer sprake van een korte termijn kostenbesparing met op de lange termijn een gigantisch grote kostenpost. De puf niet om goed voor zichzelf te zorgen En dan hebben we ook bijvoorbeeld de gezondheidskloof. Door de coronacrisis kwamen gezondheidsverschillen tussen arm en rijk pijnlijk aan het licht. Uit onderzoek van het CBS bleek dat het risico op sterfte aan het virus twee keer zo groot is onder arme Nederlanders dan onder de rijken. We weten nu toch allemaal wel eens een keer dat leven in armoede niet goed is voor je gezondheid. Het brengt meestal veel stress met zich mee. Niet alleen vergroot chronische stress het gevaar op hart- en vaatziektes en de kans op overgewicht enz. Ook is bewezen dat het IQ gemiddeld met 13 punten afneemt. En dat is te vergelijken met een nachtje ‘doorhalen’. Daardoor heb je minder denkkracht en ga je eerder voor de korte termijn besluiten. Dan heb je echt wel wat anders aan je hoofd en denk je niet aan de lange termijn. Dan ben je ook echt niet bezig met gezond leven maar met overleven. En trouwens gezonde voeding in Nederland is helaas nu eenmaal stukken duurder dan ongezond eten. Wat! Ongezond eten is sneller duurder geworden dan ongezond eten. Zo zijn snoep en ijs zelfs goedkoper dan tien jaar geleden. Arme mensen hebben meestal de middelen, het geld of gewoon de puf niet om goed voor zichzelf te zorgen. Fysiotherapie behandelingen zelf betalen omdat je ‘knipkaart’ al vol zit Zorgvermijding is ook zo’n veelbesproken punt. Het gaat allang niet meer alleen om mensen die bang zijn van de dokter, in de war zijn of alcohol- en drugsverslaafd, of de weg naar de zorg niet weten te vinden. Mensen zien af van behandeling omdat deze onder het eigen risico valt. Ja en vaak betekent uitstel van zorg dat een ziekte of kwaal die eigenlijk heel makkelijk en goed te behandelen was in het begin, uitmondt in een ziekenhuisopname of erger. Heb je een operatie ondergaan, moet je om te kunnen revalideren de eerste 20 fysiotherapie behandelingen zelf betalen omdat je ‘knipkaart’ al vol zit. Dan maar niet revalideren, toch? Zorgvermijding zie je ook bij de mondzorg. Alhoewel moet er wel gesproken over zorgvermijding? Mensen willen wel naar de tandarts, maar kunnen het niet betalen. Hun gebit gaat achteruit en ziet er vaak niet zo charmant meer uit. Mensen schamen zich, komen soms in een isolement terecht of komen zelfs niet meer aan het werk. Ook een slecht gebit is gerelateerd aan ziektes en sterfgevallen. Het kan de oorzaak zijn van longontsteking of ernstig hartfalen en heeft een progressieve invloed op het verloop van diabetes en reuma. Uiteindelijk lopen de kosten van allerlei behandelingen op de lange termijn gigantisch op. Beter voorkomen dan genezen was het toch altijd? Of geldt dit alleen als het iedereen kan treffen zoals bijvoorbeeld bij Covid19? Grootschalige fraude in de geestelijke gezondheidzorg Bij de geestelijke gezondheidzorg komen ook van die onbegrijpelijke zaken voor. Zo kwam onlangs aan het licht dat een aantal psychiatrische patiënten hun uitkering kwijtraakten vanwege een gedwongen opname. Iets dat doorgaans alleen gebeurt bij gedetineerden. Of het onredelijke besluit om de behandeling van een burn-out door de patiënt zelf te laten betalen. Of door de werkgever, als je die dan hebt en als deze wel voor de kosten op kan draaien. Dit omdat vergoeding niet langer in de basisverzekering zit. Hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg zouden op grote schaal fraude plegen met diagnoses om behandeling van burn-out vergoed te krijgen. De zorgverzekeraars zijn woedend, potverdorie, want dit is moedwillige onjuiste informatieverstrekking, dit is diagnosefraude. De Nederlandse Zorgautoriteit gaat, of is waarschijnlijk al druk op jacht om deze fraudeurs op te sporen. De huis- of bedrijfsarts wordt geacht de verschillen te kennen tussen burn-out, overspannenheid, depressie enz. Dat is heel moeilijk voor ze want ze zijn geen specialist. Om door te kunnen verwijzen moeten de artsen dan een keuze maken van een aandoening die voorkomt op de lijst van DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, oftewel het diagnostisch en statistisch handboek van psychiatrische aandoeningen). Maar, burn-out staat helemaal niet vermeld in deze DSM-5! Dus al zouden de artsen dan niet ‘frauderen’, ze kunnen ook de naar hun mening juiste diagnoses nergens invullen. Thailand, Spanje of Portugal populair in de ‘burn-out scene’. De term burn-out stamt uit de jaren zeventig en werd jarenlang als een beroepsziekte bestempeld. Gelukkig is dit nu niet meer zo. Maar de rekening wordt als het even kan nog steeds aan de werkgever gepresenteerd. Burn-out is momenteel een groeiend probleem. Eén op de zeven werknemers lijdt eronder, meldt het CBS, en volgens het RIVM gaat het om een kwart van de ziek gemelde werknemers. Het is best moeilijk om te bepalen of iemand lijdt aan een burn-out of aan een andere aandoening. Maar één ding is zeker, je kan het krijgen als je langdurig onder zware stress staat, als je emotioneel uitgeput bent en dat het genezingstraject jaren kan duren. Eigenlijk is heel simpel gezegd de enige remedie; stress verminderen. Dat moet dan wel kunnen natuurlijk en je moet je behandeling wel kunnen betalen. Je hebt zelfs burn-out resorts. Vooral Thailand, Spanje en Portugal zijn erg populair in de ‘burn-out scene’. Als je dan bijvoorbeeld alleen al denkt aan die gezinnen denkt die slachtoffer zijn geworden door de toeslagenaffaire. Laten we hopen dat die nieuwe regering die ons beloofd is snel aan de slag gaat met het overbruggen of liever nog het dichten van de diepe kloven in ons landje. We hebben daar dan wel geen ijkpunt voor, maar met begrip, compassie en menselijke maat kom je al een heel eind. ⇒
De burger staat 4-0 achter met geldstress en rouw door Ardy Moeijes Vrijwilligersorganisatie SamSamuitvaartcoaching helpt mensen met een smalle beurs die een uitvaart moeten regelen, maar daar geen geld voor hebben. Op 17 mei j.l. organiseerde SamSam een voorlichtingsbijeenkomst voor uitvaartondernemers in de regio. Er waren 30 aanmeldingen. Want juist zij kunnen een enorm positieve rol vervullen, zodat schulden bij nabestaanden kunnen voorkomen. Wat kwam aan de orde: Een kwart van de Rotterdamse bewolking behoort tot een kwetsbare groep als gekeken wordt naar sociaal economische status (maasstad aan de monitor, 2019). Zorgen om geld en rouw geeft een stapeling van stress en door stress wordt iemand nog kwetsbaarder. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders een schuldenproblematiek en in veel hulpverleningstrajecten (overigens structureel de werkwijze bij de Gemeentelijke Kredietbank in Rotterdam) werd de uitvaartverzekering geroyeerd. Opgeteld met de 90.000 laaggeletterden (Rotterdam 2021, jaar van de taal) leidt een overlijden in het doolhof van balie’s en wir-war van regels van lijkbezorging bij veel mensen tot wanhoop en schulden. In het NRC van 16 januari 2021 stelt Gemeente Rotterdam: “Ouders en kinderen van de overledene zijn wettelijk verplicht de uitvaart te betalen en te regelen”. Echter… de Wet op de Lijkbezorging (Wlb) artikel 22 spreekt slechts over een morele plicht en verantwoordelijkheid. Dus niemand is verplicht. Overheid en uitvaartondernemer zoeken in de kring van nabestaanden een opdrachtgever. En als die niet gevonden wordt, wordt de burgemeester de opdrachtgever van de uitvaart: ofwel de gemeentelijke uitvaart. Als burgers om steun vragen bij een overlijden, antwoorden gemeenten meestal met: “als er kinderen zijn, doen we niets en als je geen geld hebt, ga je maar naar de bijstand”. Maar wie is nu eigenlijk echt aansprakelijk voor de kosten van de uitvaart? Op wie kan de gemeente na een gemeentelijke uitvaart keihard verhalen? Volgens het burgerlijk wetboek Boek 1 artikelen 392 – 396 zijn eerste graad erfgenamen onderhoudsplichtig voor elkaar (ouders en kinderen) ** Artikel 395-396 stelt echter een beperking aan de “postume” onderhoudsplicht. Slechts op ouders van overleden minderjarige kinderen en kinderen van volwassen overledenen kunnen de kosten van een gemeentelijke uitvaart worden verhaald ** Artikel 397 voegt toe: alleen als er draagkracht is (wat betreft inkomen en vermogen) Daarnaast zijn erfaanvaarders aansprakelijk voor de kosten: meestal de langstlevende en de kinderen. ** Stimulansz, 2017. Gemeentelijke uitvaarten. Handreiking voor de uitvoering van de wet op de lijkbezorging, blz 47 – 48 Je kunt als burger inderdaad – als er geen draagkracht is - naar de bijzondere bijstand voor tegemoetkoming in de uitvaartkosten. Maar die gang ben je niet verplicht te gaan, zeker niet als dat tot schulden leidt (Op Zuid Advocaten Rotterdam). Wie komt dan in aanmerking? Erfgenamen (of mensen die tot die groep kunnen worden gerekend) vanaf 21 jaar met een minimuminkomen, die niet verwerpen. En verwerpen moet iemand eigenlijk wel als de overledene schulden achterlaat. Verder krijgt een nabestaande die bijstand aanvraagt, met het vervallen van de gemeentegarantie in december 2016, slechts een eigen deel toegekend volgens het erfrecht. Stel er zijn 5 kinderen na het overlijden van een langstlevende, dan krijgt de aanvrager voor de tegemoetkoming van de uitvaartkosten een vijfde deel van de totale kosten van de uitvaart toegekend (verschilt per gemeente hoe hoog het maximumbedrag mag zijn van een uitvaart). De anderen moeten aanvullen met hun eigen deel, soms ook met een eigen aanvraag via bijzondere bijstand als er sprake is van een minimuminkomen. Hoe ingewikkeld kan het zijn. Soms is het is beter om met een heel maatschappelijk betrokken uitvaartondernemer de uitvaart te regelen tegen een minimale kosten. Als het hart op de goede plaats zit, kan met openheid veel gedaan. De grondwaarde van de Participatiewet (gesteld in artikel 18) is dat het college van B&W de bijstand en de daaraan verbonden verplichtingen afstemt op de omstandigheden, mogelijkheden en middelen van de belanghebbende. Er is dus eigenlijk meer ruimte dan je zou denken. Een uitvaartondernemer kan het gesprek aangaan met de ambtenaar voor de beste oplossing. Noodzaak is wel om heel goed beslagen ten ijs te komen. SamSam Uitvaartcoaching geeft kosteloos voorlichting aan organisaties die in contact staan met de doelgroep om schulden te voorkomen. Voor meer informatie : info@samsamuitvaartcoaching.nl, 06-50401860. Bronvermelding: SamSam Uitvaartcoaching, 2021. 5 Gouden regels van SamSam www.samsamuitvaartcoaching.nl/tips&info/5 gouden regels G. Engbersen, G. Custers, I. Glas, E. Snel (juni 2019). Maasstad aan de Monitor. Uitgave van Kenniswerkplaats Leefbare Wijken en Erasmus Universiteit Rotterdam. Stimulansz, 2017. (Gemeentelijke uitvaarten. Handreiking voor de uitvoering van de wet op de lijkbezorging.) Gemeente Rotterdam, 2021. Jaar van de Taal www.rotterdam.nl/werken-leren/2021-jaar-van-de-taal/ ⇒
Uit de media sociaal armoede Weer meer mensen in de bijstand, opnieuw vooral veel jongeren (RTL nieuws) Enschedeërs weggezet als fraudeurs, gezonken in het bijstandsmoeras,maar sorry kan er niet van af (Tubantia) Onder de loep: Gemeentelijke armoederegelingen voor kinderen (Kinderombudsman Rotterdam) Armoede leidt vooral tot minderwaardigheid en een gebrek aan begrip (OOG TV) ⇒ schulden Handig: één plaat met alles wat we doen (NVVK) Mag ik geld geven aan mijn kind in de bijstand? (IkWoonLeefZorg / Rabobank) ⇒ uitsluiting en discriminatie Gemeenten kijken op grote schaal en in het geheim mee met burgers op sociale media (Volkskrant) ⇒ werk Wie wil er nog in de Rotterdamse haven werken? (NRC) ⇒ zorg De 10 belangrijkste aanbevelingen van Denktank De Jeugdsprong (Zorg & Sociaalweb) ⇒ verrijking Booking paste bonusregels aan voor miljoenenbeloning top (NRC) Kritiek op Amazon groeit: steeds meer Amerikanen schamen zich voor aankopen bij onlinegigant (Algemeen Dagblad) ⇒ leven Corona en lockdown Zijn dit vaccins die de wereld veranderen? (NRC) Slechte controle op corona-uitgaven, schrijft Rekenkamer.Ook minister Hoekstra krijgt onvoldoende. (NRC) Duitse onderzoekers: ‘Oorzaak zeldzame trombose na vaccinatie gevonden’ (NRC) ⇒ jongeren Huidig kabinet verkent andere vormen kostendelersnor (Rijksoverheid) ⇒ wonen In de strijd om een woning verzuipt de solidariteit (NRC) ⇒ wereld Rotterdam Rekenkamer kraakt ambitieus ouderenbeleid van college Rotterdam (NRC) ⇒ Nederland Hierover moeten D66, VVD, CDA, PvdA en GroenLinks het eens worden (áls ze gaan formeren) (Parool) Hamer hoopt komende week contouren te zien van nieuwe coalitie (Zeelandnet) Regeerakkoord moet draaien om ‘duurzame economie’ en ‘inclusieve samenleving’ (Algemeen Dagblad) De zeven voornemens van Mark Rutte - wat zei de premier precies? (NRC) Mark Rutte hangt in de formatie iets steviger aan zijn ‘zijden draadje’ (NRC) Burgemeesters roepen op: ‘Kom op voor de meest kwetsbare gebieden’ (Divosa) Amma Asante geeft terugkoppeling aan informateur Mariëtte Hamer (Landelijke Cliëntenraad) ⇒ Europa / vluchtelingen Het Robinson gevoel (Smitaki's Lesvos) Litouwse minister: ‘Europa moet Wit-Rusland absoluut harder aanpakken’ (Trouw) 'EU moet overnames door techreuzen kunnen tegenhouden' (RTL nieuws) ⇒ Aarde / klimaat Opwarming leidt tot meer ‘zombie-branden’ in Noordpoolgebied (National Geographic) Deze uitspraak over Shell laat zien: het klimaat is een mensenrechtenkwestie (NRC) Het duurt nog wel even voordat oliegiganten als Shell, BP of Total écht groen zijn (Trouw) ⇒