"Vergeet de (spook)jongeren niet"dertiende werelddag tegen de armoede in Rotterdam De Rotterdamse Sociale Alliantie (RoSA!) maakt zich al geruime tijd zorgen over de positie van jongeren uit arme gezinnen. Besloten is op de Werelddag tegen de armoede daar uitgebreid aandacht aan te besteden. RoSA! voelt zich daarbij ondersteund door het SER-rapport “Hoge verwachtingen: Kansen en belemmeringen voor jongeren in 2019”. Op 17 oktober is er opnieuw in Rotterdam de Werelddag tegen de Armoede, voor het dertiende achtereenvolgende jaar, georganiseerd door de Rotterdamse Sociale Alliantie (RoSA!). Dit jaar staat in het teken van de jongeren. En vooral jonge mensen die de boot missen in deze tijd, waardoor hun toekomst niet meer zo vanzelfsprekend is, als waarop ze recht zouden moeten hebben. thema: Vergeet de (SPOOK)jongeren nietlocatie: Pauluskerk, Mauritsweg 20 in Rotterdam (kerkzaal, tweede verdieping)datum: donderdagmiddag 17 oktober 2019tijd: van 13:00 uur tot circa 17:00 uur / toegang gratis, wel vooraf aanmelden eventueel is er vanaf 12:30 uur een broodje aanmelden: via e-mail wd13@rosarotterdam.nl of telefoon 010 411 15 16 Sprekers (onder andere)Karlijn Roex sociologe heeft kort geleden haar boek "In verwarde staat" uitgebracht en zal duidelijk maken hoe de overheid voor jongeren van de Generatie Y verwarring sticht. Bas van Weegberg maakt vanuit FNV Jong deel uit van het Jongerenplatform van de Sociaal Economische Raad (SER) . Hij heeft meegewerkt aan het SER-rapport "Hoge verwachtingen, Kansen en belemmeringen voor jongeren in 2019. Hij zal de tien aanbevelingspunten van het Jongerenplatform toelichten.Alexander Borst van Samen 010 zal de sprekers een aantal vragen stellen. Toneel Formaat treedt op in een theaterstuk onder leiding van Luc Opdebeeck. Het gaat over waar jongeren in deze tijd mee geconfronteerd worden. Er wordt ook met de bezoekers over het stuk gediscussieerd. InterviewMarja van Katendrecht interviewt haar vriendin RoSA, waar zij zich zoal mee bezig houdt. Marja gaat ook in gesprek met de bezoekers en andere aanwezigen. Muziek, cabaret en gesproken woordKEES is een cabareteske singer sing writer en won de Grote Prijs van Nederland Diverse spoken jongeren (twintigers) Gedichten Denzel Karim (Karim Ellouta) Swendeline Ersilia (ook straatadvocate) Michelin Plukker (ervaringsdeskundige) Programmeur, stand up poetry en presentatie Edwin de Voigt Hoe word je een (spook)jongere? Dat kan zijn door: De ouder met een bijstandsuitkering gekort wordt als een kind 21 jaar is geworden,waardoor de kostendelersnorm in werking reedt.Je bent 21 jaar en hebt een klein baantje op oproep basis. Met het loon wat je verdient, ben je niet in staat om het aanvullende deel bij te dragen. Gevolg is dat je ouder je verzoekt een ander onderkomen te zoeken.Je ouder heeft je terstond laten uitschrijven bij de Basisadministratie van de gemeente.Je wordt dakloos door een niet op te lossen conflict met je ouder(s) die je sommeert het huis te verlaten.Je hebt zelf een briefadres gevonden en bij de gemeente ingediend die door onduidelijkewettelijke regelingen wordt afgekeurd. Je kunt geen gebruik maken van de bijstand en de aanvraag voor een woning kan je ook vergeten. Overigens zijn er nauwelijks betaalbare woningen voor alleenstaande jongeren. En waar het slapen op een bank bij een vriend of vriendin een soort nomadenbestaan doet ontstaan, je op dit adres niet kan laten inschrijven omdat dit /span> & direct financiële consequenties kan geven voor die vriend(in). Al was het maar via de gemeentelijke belastingen of de kosten van het waterschap.En als er werk gevonden wordt er alleen nog maar flexwerk is of nuluren contracten.Waar studiefinanciering als lening alleen al een belemmering is om te gaan studeren. Waar de eigen ziektekostenverzekering op 18-jarige leeftijd het zwaard van Damocles is en tot zorgmijden leidt vanwege de eigen bijdrage. Waar stageplekken en leerwerkplekken tot uitbuiting leidt, omdat werk dan niet betaald wordt, dus niet loont.En waar de toekomst van de jeugd nog geschetst kan worden binnen een omgeving die steeds smeriger wordt en in een steeds dreigender klimaat met extreem weer en de stijging van de zeespiegel. In de laatste tientallen jaren wordt iemand die van de norm van het huisje, boompje, beestje afwijkt een verwarde persoon genoemd. Maar wie of wat is verward als de overheid op allerlei terreinen de verwarring in de maatschappij heeft gesticht om redenen van bezuinigingen, vanwege het marktdenken binnen het neokapitalisme. Waar de kansen op een toekomst steeds meer vorm gegeven worden door het (niet alleen financieel) kapitaal van je ouders. Dat is de grote factor die je maakt tot een van de talloze losers tegenover een kleine elite van winners! ⇒
Verslag "armoede en schulden in theorie en praktijk" met met Wethouder Richard Moti, Tjeerd de Boer (RoSA!) en Maureen van der Pligt (FNV) op 23 september 2019 in de Pauluskerk OPENING Hans Goosen, voorzitter van RoSA!, opent om twee uur de bijeenkomst en heet iedereen welkom. Met name de inleiders: wethouder Richard Moti, Tjeerd de Boer bestuurslid RoSA! en mevrouw Maureen van der Pligt, bestuurder FNV. Helaas is een inleider door ziekte verhonderd. Kernpunt in de gesprekken zal vandaag zijn de bejegening, met nameals je afhankelijk bent van een bijstandsuitkering. Hans kondigt Alexander Borst aan die de middag als dagvoorzitter zal leiden. Alexander Borst stelt zich voor. Hij is coördinator Budgetmaatjes in Rotterdam bij Samen010 en medeoprichter van RoSA!. Hij introduceert de eerste spreker, wethouder Moti. SPREKER wethouder Richard Moti De wethouder geeft een kort overzicht van zijn werk. Hij is vele jaren FNV-vakbondsbestuurder geweest en heeft veel werk verricht in de gemeenteraad van Rotterdam. Hij is nu voor de PvdA Wethouder Werk & Inkomen en Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Hij is geboren en getogen Rotterdammer. In Nederland is de laatste jaren 10% economische groei geweest. Heel veel mensen in Rotterdam hebben dit niet gemerkt. Zij hebben nu 974 euro netto in de bijstand. Hij wil dat er meer mensen wel iets van de groei gaan merken. Door meer mensen aan werk te helpen verbetert hun inkomenspositie. Werk zorgt ook voor meer eigenwaarde. Het maakt je trots. Werk zorgt ook voor sociale contacten. Het programma "Mensenwerk" wil het aantal Rotterdammers in de bijstand terugbrengen naar 30.000 in 4 jaar. Op 1 januari 2018 waren dit er 38.000. Kernpunten zijn: 1. Dienstverlening verbeteren 2. Duurzame uitstroom 3. Inkomenszekerheid verbeteren Dienstverlening verbeteren Mensen voelen zich vaak opgejaagd en negatief bejegend. Dit komt o.a. door dat mensen worden uitgenodigd met een dreigbrief. Als u niet komt dan ... komen er maatregelen. De gemeente moet van die brieven af. Heeft er honderden die allemaal anders moeten worden opgesteld. Eind van dit jaar moet dat klaar zijn. Brieven moeten menselijker worden. Een deel is landelijke wetgeving wat we niet kunnen veranderen. Maar een deel kunnen we in Rotterdam wel veranderen. Niet alles kan digitaal verlopen maar. Een fysieke stadswinkel is nodig waar mensen geholpen kunnen worden. Wethouder Moti gaat in op de volgende vragen en opmerkingen uit de zaal: merkt u dat er een andere wind waait? zijn we niet in strijd met Europese regelgeving v.w.b. dienstverlening? mensen moeten aan een minimale taaleis voldoen voorde bijstand. Is dit wel menselijk? van de 38.000 mensen in de bijstand zijn er 10.000 met een verstandelijke beperking. Diemoeten anders geholpen worden. Duurzame uitstroom Er is voor mensen te veel draaideurwerking. Van een tijdelijke baan weer terug in de uitkering. Vooral voor de lagere beroepen wordt er weinig geïnvesteerd in opleiding en training. Gevolg is dat de hoger opgeleiden steeds meer opleiding krijgen en het gat tussen beide groepen groeit. De wethouder wil dat de lager opgeleiden meer opleiding gaan volgen. We willen dat deze groep een hoger loon gaat krijgen. Inkomenszekerheid verbeteren Het is belachelijk ingewikkeld in Nederland geworden zegt de wethouder. Veel alleenstaande ouders zitten in de bijstand. Diverse toeslagen krijg je op verschillende dagen in de maand bijgeschreven. Mensen hebben daar moeite mee. De Belastingdienst wil hieraan niet meewerken om te veranderen. Het Rotterdams voorstel om alle toeslagen bij elkaar op te tellen en gelijktijdig uit te betalen gaat daarom niet door. We zijn nu met een andere oplossing bezig. Kernpunt moet zijn dat Werken loont. Applaus volgt na het zeer betrokken verhaal van de wethouder. SPREKER Tjeerd de Boer Tjeerd geeft een kort overzicht van zijn werkzame leven en zijn periode in de bijstand. Als je 45+ bent kom je moeilijk aan het werk stelt hij. De bejegening heeft 16 jaar voor hem geduurd. Hij heeft hierdoor stress en hartproblemen gekregen. Er zijn 5.500 arbeidsongeschikten in de bijstand. Deze groep komt niet meer in aanmerking voor een betaalde baan en zijn vaak vrijwilligers. Hij verwijst naar Nieuwsbrief 79 met een artikel van hem over de inzichten van Paul Verhagen. Hij pleit ervoor dat de inkomenstoeslag weer terug komt. De armoede begint bij een kapotte wasmachine etc. Zijn voorstel is dat Rotterdam een basisbaan opneemt in haar beleid zodat mensen zelf duurzaamheid kunnen regelen. Een soort van garantieregeling. Een vraag uit de zaal: moeten we niet op zoek gaan naar een model waarin de burger wordt geholpen? Er moet een soort loket komen van de gemeente in bepaalde wijken waar niet alles digitaal wordt gedaan maar mensen echt geholpen worden. Een tweede vraag/suggestie: als mensen meer begeleiding krijgen neemt de kwaliteit van de administraties toe. Tjeerd sluit positief af met het plan van kabinet Rutte om gratis geld te kunnen lenen. SPREKER Maureen van der Pligt Zij stelt zich kort voor. Zij is een geboren Rotterdammer en ze werkt hier. Zij wil als bestuurder FNV een aantal zaken gaan aanpakken. Bejegening We gaan iets doen aan de bejegening. Dit komt vooral door de landelijke pers die zorgt dat verkeerde situaties mega worden uitvergroot. We hebben recht op een uitkering en een menswaardig inkomen. Het neoliberalisme moet weg! Minimumloon Dit moet naar 14 euro per uur. Uitkeringen en AOW zijn gekoppeld aan het minimumloon. Dit is de grote strijd van dit jaar. Alle vaste lasten en BTW zijn gestegen. Maar het minimumloon niet. Jongeren met beperking Veel van deze jongeren zitten nu thuis. De sociale werkplaatsen zijn uitgekleed. Mensen met een arbeidsbeperking worden geschoffeerd door dit kabinetsbeleid. Verplichte tegenprestatie We zien dat heel veel mensen werk doen zonder betaling. Dit moet stoppen. Ze noemt bedrijven waar mensen werkervaring opdoen zonder betaling. Deze mensen voelen zich gecriminaliseerd. Werken zonder loon moet stoppen! Systeem Risico Indicatie (SyRI) Veel mensen in Hillesluis en Bloemhof zijn door deze wet als fraudeur in de systemen gezet. Betreft 1.200 personen vaak met een migratieachtergrond en een bijstandsuitkering. Alle systemen zoals Sociale Verzekeringsbank en andere instanties zijn aan elkaar gekoppeld. Er is in Rotterdam actie gevoerd. Dit kreeg veel media-aandacht. Rotterdam stopt met deze handelswijze. FNV is heel blij daarmee. De FNV voert op 29 oktober a.s. een rechtszaak om deze handelswijze in Nederland te stoppen! Wachttijd Jongeren moeten 4 weken wachten voordat ze een uitkering krijgen. Dit moet veranderen. Participatiewet De participatiewet bestaat ongeveer 5 jaar. Op 2 november a.s. is er een centrale bijeenkomst in Utrecht waar o.a. hoogleraren, Tweede Kamerleden en staatssecretaris van Ark bijeenkomen. Op 9 oktober is er een avond in de Rustburcht (Strevelsweg 744-746 in Rotterdam) een sessie om ervaringen te delen. Er is een hele industrie omheen ontstaan van schuldeisers etc. Daar moeten we vanaf. PAUZE Alexander kondigt om 15.10 uur de pauze aan. DISCUSSIEVRAGEN TUSSEN SPREKERS EN AANWEZIGEN IN DE ZAAL Alexander opent de paneldiscussie om 15.28 uur. Hij verzoekt de vragenstellers kort en krachtig te zijn. Dus geen betogen. Er komen meer dan twintig vragen uit de zaal. Kernpunten daarvan zijn: Wat zou Rotterdam kunnen doen aan de doorgeslagen flexibele arbeidsmarkt. Dewethouder zegt dat er een fundamentele wetswijziging hiervoor nodig is. Na 2 jaar van een tijdelijk contract naar een vast contract wordt nu pas na 3 jaar. Mensen die bij de gemeente in dienst treden krijgen een vast contract. De gemeenteraad heeft opdracht gegeven om de flexschaal minder dan 10% te laten zijn. Hoe zorgt Rotterdam ervoor dat er meer mensen duurzaam aan het werk komen? Dewethouder stelt dat er meer afspraken met bedrijven en onderwijs zijn gemaakt. In o.a. dehaven, MKB, bouw en zorg zijn er veel mensen in gesprek voor werk. Er is veel bureaucratie. De overheid is de grootste schuldeiser. Een voorbeeld van jongeren die geld hebben gekregen van hun ouders en dat later hebben terugbetaald wordt dan een probleem. Ze kunnen niet aantonen hoe ze aan dat geld zijn gekomen. De overheid kijkt alleen naar bijschrijvingen. Dit klopt niet. Hoe gaat de gemeente nu concreet om met armoede? De wethouder antwoordt datwethouder Grauss is benoemd voor aanpak armoede. Dit moet zijn vruchten gaanafwerpen. Sherita Thakoerdat meldt dat er een theatervoorstelling op 10 oktober in het Ronja theater(Hesseplaats 441) is om de mensen te laten ervaren wat armoede is. We laten dan o.a.zien wat de aanvrager dan allemaal moet invullen. (https://www.gebiedsgids.nl/node/131100) Willen de ambtenaren wel echt veranderen? De wethouder zegt dat de ambtenaren goed zijn geïnformeerd dat 1,5 jaar geleden het roer is omgegooid. Zij zijn blij en willen demensen echt helpen. - Zijn de ambtenaren wel geschikt om dit werk te doen. De wethouder antwoordt dat casemanagers duidelijk willen handelen om deze veranderingen goed door te voeren. Wie zit er achter de kledingbanken? Er volgt een pleidooi om goede kleding te kunnen kopen. Dat is een aparte stichting (Kledingbank Rotterdam), die los staat van de gemeente. De wethouder zal dit opnemen met wethouder Grauss. - De OV kaart kosten zijn 30% gestegen. Voor mensen in de bijstand is dit veel geld. Vervoer is belangrijk. Er moet worden onderzocht of mensen goedkoop hun rijbewijs kunnen halen. Daarmee hebben enkele al een baan in de Botlek gekregen. De wethouder neemt dit op met wethouder Grauss. Hoe gaat de gemeente om met asielzoekers en mensen met een LVB (Licht Verstandelijke Beperking)? Ze moeten begrijpend kunnen lezen en dat kunnen ze niet. Zo bereik je ze niet. Het moet veel gemakkelijker voor hen worden. Wat wordt er met deze plannen gedaan? Hoge functionarissen komen niet in contact met deze groepen mensen. Wordt het dan wel echt begrepen en ook doorgevoerd? Hoe staat het met Prestatie010? Maureen stelt dat tegenprestatie geen verplichting moet zijn. 50% van de huidige 38.000 bijstandstrekkers hebben heel weinig kans op de arbeidsmarkt. Veel betaald werk aan de onderkant is verdwenen, zoals een voedingsassistent in de zorg. Zijn wegbezuinigd. Dat is een politieke keuze geweest. Zij zegt dat dit schandalig is. Ieder mens die werkt moet betaald worden. Nog een kernpunt uit de zaal: Geef mensen RECHT op werk! AFSLUITING Hans Goosen sluit om 16.12 uur de discussies en nodigt iedereen uit om te gaan netwerken. Therese Steur bedankt de drie inleiders en biedt hen een presentje aan. NETWERKEN Hierna wordt de borrel gestart. Er zijn diverse drankjes en hapjes en het is gezellig. Er worden goede kontakten gelegd. De medewerkers van de Pauluskerk hebben weer zeer goed werk verricht. EINDE Om 17.10 uur wordt de dag afgesloten en gaat iedereen huiswaarts. ⇒
ACHTERSTALLIG ONDERHOUD door Tjeerd de Boer Prinsjesdag 2019. Het geld klotst tegen de plinten, toch merkten vele burgers dat niet in eigen huis. Het geld klotst immers tegen de wanden van Big Business, Banken, Beleggers en de Overheid van Nederland. Een overschot van 10,8 miljard op de lopende rekening en een staatsschuld van minder dan 48 %. Lenen levert intussen geld op, dus waar wachten we op in de politiek als het gaat om het repareren van achterstallig onderhoud, bij lonen en uitkeringen maar vooral als het gaat om een herstel van een verzorgingsstaat. Hoe nodig dat laatste met name is, zal ik in dit artikel aan de orde stellen. Kabinet Rutte 3: van dienaar van het bedrijfsleven naar behartiger van burgerbelangen? Tijdens de Algemene Beschouwingen viel op dat het kabinet ook nadelen ging inzien van het neoliberalisme met het kille marktdenken. Dat er schande wordt gesproken over o.a. Shell dat 0 % belasting betaalt in Nederland als zovele andere concerns en brievenbusfirma's (zoals van Bono van # You Too). Terwijl in de rechtse cultuur van de afgelopen decennia uitkeringstrekkers en mogelijk ook ambtenaren werd verweten te leven op kosten van de belastingbetaler. Want wat leveren uitkeringstrekkers of zelfs de overheid nou op in vergelijk met het bedrijfsleven dat veel efficiënter werkt onder de tucht van de markt? Een berucht onderdeel van de neoliberale leer is de efficiënte markttheorie die simpel stelt dat alles wat er gebeurt in de marktsector is goed, door concurrentie. De beste bedrijven overleven en zijn gericht op behoud of uitbreiding van marktaandelen, sommige nieuwkomers weten zich een plaats te veroveren op bestaande markten of nieuwe marktsegmenten, zoals de game industrie. Echter volgens diezelfde theorie is alles wat overheid is, is bureaucratisch en inefficiënt, aan te duiden als de grote kostenfactor voor De Belastingbetaler. De overheid moet dus minimaal zijn zodat de collectieve lastendruk ook minimaal wordt. Lage belastingen trekken internationaal gezien bedrijven en beleggers aan, neoliberalen waren alert op het concurrentievermogen van landen. Als ook lonen zo laag mogelijk gehouden konden worden, dan zou het concurrentievoordeel nog meer toenemen, zelfs t.o.v. lage lonen landen. Nadruk in dit neoliberale denken werd gelegd op de export, de binnenlandse vraag werd onderdrukt. De neoliberale shock doctrine. In Nieuwsbriefartikel nr 82 noemde ik de Shock Doctrine van Naomi Klein, die -aangedreven door het heiligdom van de neoliberale leer in Chicago- werd toegepast op landen die in een crisis waren terechtgekomen (ook door natuurrampen zoals de tsunami van 2004). Turbokapitalisten zoals projectontwikkelaars en beleggers zagen hun kans schoon en konden voor een prikkie zaken opkopen in de door de crisis getroffen landen. Deze landen moesten vaak als staatsschuldenaar aankloppen bij het IMF, dat wel leningen wilde verstrekken mits die landen drastisch zouden bezuinigen op hun collectieve sector. De gevraagde extreme bezuinigingen (zie Griekenland) vormden een onderdeel van internationaal neoliberaal beleid en is aan te duiden als austerity. Ofwel een geloof dat zware bezuinigingen op de collectieve sector op termijn tot nieuwe welvaart en werkgelegenheid zouden leiden wegens hersteld concurrentievermogen van landen. Na de crisis van 2008 werd de EU meer nog dan de USA onderwerp van een Austerity ofwel bezuinigingswoede die met name de mediterrane landen zwaar zou treffen. Maar ook in Nederland waar het kabinet Rutte 2, gesteund onder meer door lakei Samson in de Tweede Kamer, werd na 2010 50 miljard bezuinigd op de collectieve sector. De gewone burger moest inderdaad als belastingbetaler opdraaien voor de kosten voor het redden van banken. In Europa zou de Centrale Bank (ECB) 2.600 miljard slechte leningen opkopen van banken en bedrijven, zodat er een verse en inmiddels gratis geldhoeveelheid vrij zou komen. Deze zogeheten quantitative easening moest het lenen door burgers en bedrijven stimuleren om aldus ook uit de crisis te komen. Veel neoliberale partijen deden voorkomen dat de collectieve sector op te ruime voet leefde voor 2008. Een gotspe, maar zoals gezegd wel voor rechts om maximaal te bezuinigen op de toch al uitgeklede verzorgingsstaten zoals Nederland. De gevolgen van De Bezuinigingen door Rutte 2. Ook Nederland zou als turbokapitalistisch land te maken krijgen met toenemende private rijkdom naast toenemende collectieve armoede. Met de laatste wordt natuurlijk vooral gewezen op mensen met lage inkomens die meer dan rijken afhankelijk zijn van voorzieningen van de overheid en het hardst werden getroffen door de bezuinigingen op de sociale zekerheid. Het is niet moeilijk om in te zien dat armoede in termen van geldinkomen sterk toenam na de crisis, maar de afbraak van de verzorgingsstaat leidde tot een totale geldarmoede, voor alle departementen, overheidssectoren en voor organisaties die ondersteund worden door de overheid, zoals onderwijsinstellingen. Wat steeds opvalt- uiteraard in de media- zijn personeelstekorten in vrijwel alle gelederen van de collectieve sector. Steeds het refrein dat er geen geld is voor extra mensen en middelen, wat bevreemdend werkt omdat bijna iedereen ziet waar het geld wel zit. In ieder geval niet of te weinig in de collectieve sector. Los van Links of Rechts wil ik een 'technisch rationeel betoog' houden waarom herstel van de verzorgingsstaat nodig is voor het behoud van maatschappij en economie. Of wel dat de afbraak van de verzorgingsstaat gevolgen heeft voor vrijwel iedere burger. Het kabinet, dat kennelijk weer zin heeft in een Ondernemende Overheid, overweegt een fonds van 50 miljard voor toekomstige investeringen. Ik deel de kritiek met een aantal economen dat het gevaar van oppotten dreigt, terwijl veel investeringen direct nodig zijn. Om personeelstekorten in diverse sectoren op te heffen, is het nodig om nu al te investeren in opleidingen omdat het tijd kost om afstudeerders klaar te maken voor extra banen. Een lerarenopleiding duurt zo'n 4 jaar, HBO opleidingen zoals in de verpleegkunde, 5 jaar, opleiding tot basisarts 6 jaar, ambachtsvakken op MBO niveau vergen minstens 3 jaar opleiding naast beschikbare werkervaringsplekken zoals in de bouw. De gevolgen van De Bezuinigingen voor enkele sectoren. Personeelstekorten in de gezondheidszorg kunnen mens en maatschappij ernstige schade berokkenen, bijvoorbeeld door wachttijden. Veel mensen in de zorgsector dreigen overspannen te worden, wat het tekort nog nijpender maakt. Mogelijk wordt de sector minder aantrekkelijk voor jongeren, mede door karige salarissen. Bezuinigingen in de gezondheidszorg gingen gepaard met politieke slogans zoals op weg naar de zelfredzame burger. Het sluiten van verzorgingstehuizen en psychiatrische instellingen heeft geleid tot een toenemend aantal mensen die eigenlijk niet zelfstandig kunnen leven en een beroep doen op de zorg van familie, vrienden en buren. In de economie wordt dat in vaktermen externalisatie van kosten genoemd, ja vaak ten koste van burgers die het als mantelzorger niet meer aankunnen. Intussen werd het vrij besteedbaar inkomen van lage en middeninkomensgroepen pijnlijk getroffen door toenemende eigen risico (nu eur 385 per persoon per jaar) en eigen bijdragen. Patiënten kregen te horen hoe duur hun medische zorg was; de regering wilde immers de burger kostenbewustzijn bijbrengen als zou men meer kiezen voor gezondheid en vrijwaring van ongelukken. Onderwijs is ook niet van het journaal weg te denken als het gaat om personeelstekorten. Zodanig erg dat zelfs scholen moeten sluiten. Veel gebouwen van onderwijsinstellingen en ook middelen zoals PC's zijn verouderd en zijn een bewijs van achterstallig onderhoud. Nederland scoort relatief laag binnen de groep OECD rijke industrielanden als het gaat om uitgaven voor universiteiten terwijl collegegelden relatief hoog zijn. Zouteloos was de poging van de minister van Onderwijs om geld weg te halen bij talen en maatschappelijke studierichtingen zoals sociologie en filosofie, ten gunste van de Bèta wetenschappen. Niet of- of maar én- én meer geld voor universiteiten omdat zowel sociale als exacte kennis nodig blijft voor de maatschappij. En ook talen zoals Chinees! NB: economie wordt gerekend tot de gamma- wetenschappen, een mengsel van exacte- en maatschappijwetenschappen, hetgeen juist is. Achterstallig onderhoud is er zeker bij infrastructuur: wegen, bruggen en rails. Het woningtekort in Nederland wordt geschat nu op ruim 300.000. De landbouwsector die zoveel kritiek over zich heen krijgt, zal inderdaad in transitie moeten op weg naar andere productiemethoden dan die onderwerp van kritiek zijn zoals megastallen. De door het kabinet voorgenomen energietransitie (Nederland van het gas af) vraagt inderdaad om een ondernemende en investerende overheid. Tal van nieuwe banen zijn nodig dus ook opleidingen om de jongeren voor te bereiden op werk in de transitiesector. Tot besluit noem ik de bekende personeelstekorten bij politie, defensie en gerechtelijk apparaat. Ook hier het verzoek aan Rutte 3 om per direct te investeren, zodat de maatschappij 'boeven en gespuis' beter kan aanpakken en beter kan behoeden voor de schade die criminaliteit veroorzaakt. Schijntegenstelling tussen overheid en ondernemingen. Hopelijk heeft kabinet Rutte 3 dit ingezien. Toen ik begon met mijn werk op de faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit in 1986 was het idee van public- private partnerships populair bij vele economen en bedrijfskundigen. Men jubelde over een win- win situatie als overheid en bedrijfsleven gezamenlijk deelnamen aan projecten. In schril contrast met de kunstmatige scheiding tussen overheid en ondernemingen door de neoliberalen. Zie alleen al de nadruk op kosten door de collectieve sector, waarbij dus volledig voorbijgegaan wordt aan het geheel van opbrengsten die deze sector produceert als onderdeel van het BNP, hoeveel miljoen mensen er vaak een goede (vaste) baan hebben en ondanks werkdruk graag werken in hun sector en in hun vak. Leraar, arts of verpleger als roeping maar ontevreden over hun inkomens in vergelijk met de marktsector waarin overigens de lonen ook al jaren stagneren. Hier moet Rutte 3 eerder gedane maar niet uitgekomen beloften ditmaal wel waarmaken: een substantiële verhoging van lage en middeninkomens tot circa eur 60.000 bruto per jaar. Je hoeft geen Keynesiaans econoom te zijn om in te zien dat daardoor de binnenlandse vraag toeneemt, hetgeen des te belangrijker wordt als de export onder druk staat, zoals wegens de handelsoorlog tussen Trump en China of handelsbeperkingen met Rusland en Iran. Het betoog over de gevolgen van De Bezuinigingen was een somber verhaal. Dat kan zo blijven zolang er niets gebeurt in Nederland, tenzij de regering reageert met miljardeninvesteringen om achterstallig onderhoud tot verleden tijd te maken en daarnaast als innovatief investeerder met of naast ondernemingen in de marktsector Nederland transformeert naar een klimaat neutrale economie en naar een nieuwe verzorgingsstaat met voldoende voorzieningen voor alle burgers. In feite is er reden voor optimisme: er is noodzaak voor grote investeringen in de collectieve sector maar ook geld. Zodra een investeringsgolf op gang is gekomen kan de Nederlandse economie beschermd worden tegen een mogelijk nieuwe recessie of crisis omdat het gaat om binnenlandse bestedingen die de economie op gang houden. En om onnodige armoede uit te bannen door het verhogen van de echt minimale uitkeringen en laagste lonen. ⇒
Ingezonden mededelingWaar doen ze het van? Gezocht ! Voor Nieuw TV Programma voor EO/NPO1: Hardwerkende Nederlandse gezinnen die nèt wel/net niet rond kunnen komen Werk je bijvoorbeeld in de bouw, in de zorg, in het onderwijs of misschien in de schoonmaakbranche en moet je iedere maand weer elk dubbeltje omdraaien...? Dan willen we graag met je in contact komen! In deze NPO1-serie laten we zien hoe verschillende gezinnen het financieel bolwerken en welke (moeilijke) keuzes er dagelijks gemaakt moeten worden. Wil jij je verhaal vertellen, meld je aan! Voor meer informatie: Bel: 035 – 702 37 76 Mail: waardoenzehetvan@skyhightv.nl ⇒
INieuws van de Vereniging basisinkomen Demonstratie voor het Basisinkomen Amsterdam 26 oktober 2019 In de week van het basisinkomen is bedacht dat er een "Basic Income March" zou worden gehouden. Aangezien de termijn wat kort om in de week te demonstreren is deze op 26 oktober geplanned. Volgend jaar hopelijk in de basisinkomenweek - 3e week september.Over de hele wereld worden marsen gehouden op dezelfde datum.In New York City, San Francisco, Chicago, Berlin Kenya, Salt Lake City, Amsterdam, Los Angeles, Honolulu en wat nog meer volgt..... zie https://www.basicincomemarch.com/ Onze Vereniging Basisinkomen organiseert voor het eerst een heuse demonstratie. We demonstreren die zaterdag niet alleen, we gaan het basisinkomen spel doen. Het wordt vooral leuk.. Nu al hebben 300 mensen aangegeven naar de Dam in Amsterdam te komen. Kom ook! Sprekers: Willem Banning, Bestuurder FNV uitkeringsgerechtigden, Dirk Dubling, Vrijheidsactivist Alexander de Roo, voorzitter Vereniging Basisinkomen. Graag dit bericht delen via Facebook, Twitter, Instagram, etc. https://www.facebook.com/events/471811216935860/ @BasicMarch @incomemarch @ubimarchsf @basisinkomen Geef je op via Facebook. Geef aan of je gaat of dat je geïnteresseerd bent. Of stuur een mail naar alexanderderoo@gmail.com ⇒
Ingezonden mededelingLancering Warm Rotterdam Armoede. Rotterdam heeft er genoeg van! In onze stad leven ruim 80.000 mensen onder de armoedegrens en groeit 1 op de 4 kinderen op in langdurige armoede. Wat doet armoede met mensen en wat doet het met een stad? Warm Rotterdam brengt op 16 oktober ervaringsdeskundigen en politici samen om hierover in gesprek te gaan. Warm Rotterdam Challenge Ook de resultaten van de - in de media veelbesproken - Challenge die 45 raadsleden kregen voorgelegd, worden gepresenteerd. Welke raadsleden deden mee en wat zijn hun ervaringen? Warm Rotterdam nodigt u van harte uit om op 16 oktober aanwezig te zijn. Inloop vanaf 09:45 uur Via dit mailadres kunt u zich aanmelden: info@warmrotterdam.nl ⇒
Uit de media Europa Schorsing Brits parlement onwettig, Johnson treedt niet af (NOS) 'Koningin Elizabeth vroeg of ze premier Johnson kon ontslaan' (Algemeen Dagblad) Lesbos blijft ontredderd achter na het faillissement van Thomas Cook (Trouw) ⇒ binnenland 'Fraudeteam fiscus mocht onrechtmatig kinderopvangtoeslagen stopzetten' (nu.nl) Visie op solidariteit verdient een grondige update (Landelijke Cliëntenraad) ⇒ Rotterdam Ahmed bracht tien jaar geleden twee dvd's te laat terug, nu zit hij diep in de schulden (Trouw) Nieuwsbrief Armoedeplatform Delfshaven (Armoedeplatform Delfshaven) ⇒ Armoedebeleid BLOG Amma Asante: 'Het zoet komt niet voor iedereen' (Landelijke Cliëntenraad) Decenniumdoelen: "Vlaamse regering handhaaft vooral armoede" (de Wereld Morgen / België) ⇒ armoede De postbode ziet achter welke brievenbussen de problemen opstapelen (Trouw) Armoede in kaart 2019 (Sociaal Cultureel Planbureau) ⇒ schulden Schuldhulpverlening kan succesvoller door rekening te houden met emoties (Landelijke Cliëntanraad) ⇒ werk Het moet socialer: vaste banen, 14 euro per uur, 5 procent meer loon (FNV) UWV kandidatenverkenner werkt niet (René Peters / Tweede Kamer CDA) ⇒ zorg Decentralisaties kunnen VN-verdrag Handicap beperken (Sociaalweb) Gemeenten Rotterdam en Dordrecht starten proef met maatschappelijke diensttijd (RTV Rijnmond) ⇒ vluchtelingen Zicht op doorbraak in migratiecrisis Middellandse Zee (NRC) ⇒ wonen Schimmel en lekkage, geen poot om op te staan: deze huurders zitten klem in de vrije sector (Volkskrant) Rondkomen (Groene Amsterdammer) ⇒ voedsel Waarom protesteren boeren in Den Haag? (NRC) LIVE | Eerste boeren verlaten Malieveld, verkeer rond Den Haag loopt weer vast (Algemeen Dagblad) ⇒ klimaat Greta Thunberg verandert het klimaatcrisisdebat radicaal (de Wereld Morgen / België) ⇒