Christenunie-SGP lijst 9
3.9 Sociale Zekerheid
Ondanks dat we in één van
de rijkste landen ter wereld leven, lukt het niet iedereen om het
hoofd boven water te houden. Vaak komt dit doordat er geen geschikte
baan gevonden kan worden of de afstand tot de arbeidsmarkt simpelweg
te groot is. Hierdoor dreigen mensen onder het bestaansminimum te
komen en buiten de boot te vallen. De ChristenUnie-SGP wil vanuit
een Bijbelse naastenliefde staan voor de bescherming van zwakkeren
in de samenleving. Rotterdammers die onvoldoende inkomen hebben of
in moeilijke omstandigheden verkeren verdienen een goed sociaal
vangnet.
Een goed sociaal vangnet moet passende ondersteuning
bieden, maar vooral ook gericht zijn op helpen van mensen om hun
eigen verantwoordelijkheid weer op te pakken. De ChristenUnie-SGP
wil daarom een sociale zekerheid waarin mensen weer aan hun
perspectief kunnen werken. Wij zetten ons daarom in voor een
positief bijstandsbeleid dat ruimte biedt aan experimenten met
sociale coöperaties, en vormen van regelarme bijstand.
Het leren
oppakken van de eigen verantwoordelijkheid en werken aan perspectief
is erg belangrijk, want Rotterdam kent relatief gezien het grootste
bijstandsbestand van Nederland. Ruim veertien procent van de
beroepsbevolking ontvangt een uitkering. Op de lange termijn is dat
financieel gezien niet meer houdbaar. Wij willen daarom een
voorzetting van de verplichte tegenprestatie, want dit vergroot de
vaardigheden van mensen, geeft een dagritme en vergroot het gevoel
van eigenwaarde. Daarnaast wordt het programma Werk Loont en extra
handhaving op de rechtmatigheid van bijstandsuitkeringen voortgezet
vanwege de bewezen effectiviteit.
Een voortzetting van de
huidige programma‟s betekent echter niet een ongewijzigde
voorzetting. Het kan immers socialer en mensgerichter in Rotterdam.
De Rotterdammer en zijn hulpvraag moet meer centraal komen door een
actief en klantvriendelijk gemeentelijk beleid dat gebaseerd is op
vertrouwen. Voor personen die actief zijn als mantelzorger moet de
sollicitatieplicht worden opgeschort. Voor de ChristenUnie-SGP is
betaald en onbetaald werk gelijkwaardig. Zorg, ondersteuning en
vrijwilligerswerk moeten als even nuttige maatschappelijke bijdragen
worden gestimuleerd en gewaardeerd. Daarnaast mag het boetebeleid
socialer worden ingevuld aan de hand van de principes van
sociaal incasseren.
Voor mensen met beperkingen moet het vanzelfsprekend
zijn dat ook zij de mogelijkheid krijgen om hun talenten in te
zetten, of dat nou betaald, of via vrijwilligerswerk is. De gemeente
geeft hierin zelf het goede voorbeeld en stimuleert bedrijven
hetzelfde te doen. Misbruik van „
'gratis werk' (zoals werkervaringsplaatsen) dat ten koste gaat van
reguliere arbeidsplaatsen moet worden aangepakt.
Wij willen daarom:
-
Een ruimhartig sociaal vangnet dat Rotterdammers leert
om de eigen verantwoordelijkheid te pakken.
-
Een tegenprestatie bij
gemeentelijke hulp. Daarbij is het belangrijk dat zoveel mogelijk
wordt ingezet op de eigen kennis en talenten van mensen. Bij
weigering kan dit gevolgen hebben voor de uitkering.
-
Actief en
klantvriendelijk beleid dat vertrouwen in de Rotterdammer centraal
stelt.
-
De sollicitatieplicht voor mantelzorgers en alleenstaanden
met kinderen afschaffen.
-
De principes van sociaal incasseren als
basis voor het boetebeleid van de invordering van uitkeringen.
-
Een
lokaal experiment met regelarme bijstand binnen de grenzen van de
wet.
-
Maximale ruimte voor alternatieve re-integratietrajecten,
bijvoorbeeld door het mogelijk te maken een eigen bedrijfje of
onderneming te starten met behoud van uitkering.
-
Extra inzet om
mensen met psychische klachten aan het (vrijwilligers)werk te
krijgen.
-
Meer ruimte voor omscholing van mensen in bijstand, om de
mismatch tussen de vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te verkleinen.
-
Verantwoordelijkheid van gemeente en bedrijfsleven voor voldoende
participatiebanen en beschutte werkplekken.
-
Beloning van
ondernemers en bedrijven die aantoonbaar succesvolle
(re)integratie-trajecten (leerwerktrajecten).
3.10 Armoedebestrijding
In onze stad is armoede een groot probleem. Zo
leeft ruim één op de vier kinderen in armoede. Veelzeggend is dat
veertig procent van deze kinderen werkende ouders heeft. Armoede
leidt tot sociale problemen, slechtere schoolprestaties, een
slechtere gezondheid en veel stress. Dit is niet alleen dramatisch
voor mensen zelf, maar leidt ook tot hoge maatschappelijke kosten.
De ChristenUnie-SGP ziet armoedebestrijding daarom als een
belangrijke taak van de gemeente en wil een ruimhartig armoedebeleid
om de oorzaken en gevolgen van armoede te bestrijden.
De
kaalslag in de afgelopen jaren op de gelden voor armoedebestrijding
is gelukkig grotendeels teruggedraaid in het door ons gesloten
Zomerakkoord, dat onder andere 13,5 miljoen euro extra regelde voor
de bestrijding van armoede. Hierdoor werden onder meer het
AOW-tegoed, Jeugdtegoed en de individuele inkomenstoeslag verhoogd.
Daarnaast kwam er een regeling voor niet-verplichte schoolbijdragen
(denk aan schoolreisjes) en kwam er een einde aan de stijging van de
eigen bijdrage van minima op de afvalstoffenheffing.
In de volgende raadsperiode wil de ChristenUnie-SGP de maatregelen
uit het Zomerakkoord bestendigen. Daarnaast moet de
afvalstoffenheffing voor lage inkomens weer volledig worden
kwijtgescholden. Verder moeten de door ons geïnitieerde uitrol van
armoedeplatforms over de stad worden gestimuleerd, om te gaan dienen
als middel voor een effectievere armoedebestrijding. Op deze wijze
wordt de kracht van de Rotterdamse samenleving ingezet voor
armoedebestrijding. Ervaringsdeskundigen moeten hier een belangrijke
rol in spelen.
Wij willen daarom:
-
Een ruimhartig armoedebeleid
door de voorgestelde maatregelen in het Zomerakkoord te continueren.
-
Volledige kwijtschelding van de afvalstoffenheffing voor minima.
-
Verdere uitrol van armoedeplatforms om de armoede effectief te
bestrijden.
-
De herintroductie van een Rotterdamse armoedemonitor.
Deze monitor voorziet de gemeenteraad van cruciale informatie.
-
Een
heldere website waar overzichtelijke alle regelingen voor lage
inkomens worden gepresenteerd. Daarnaast is er één
aanvraagprocedure/formulier zodat in één keer duidelijk wordt op
welke regelingen aanspraak gemaakt kan worden.
3.11 Schuldenproblematiek
De schuldenproblematiek in de stad is in de
afgelopen jaren flink toegenomen. Uit onderzoek van de Rekenkamer
blijkt dat ruim 50.000 huishoudens te kampen hebben met
schuldproblemen. Meer dan de helft van deze groep huishoudens
(27.000) zit zelfs zover in de schulden dat aflossen geen optie meer
is. Zij hebben problematische schulden.
Het hebben van schulden
levert veel stress op en leidt vaak tot geestelijke en lichamelijke
klachten. Hierdoor stapelen de schulden zich snel op en worden
problemen als onoplosbaar ervaren. De ChristenUnie-SGP wil hoop en
perspectief bieden voor deze groep mensen en vindt het daarom van
groot belang dat er een snelle en toegankelijke gemeentelijke
schuldhulpverlening is. Hierin moet de nadruk liggen op een
outreachende en persoonlijke benadering. Met het
Zomerakkoord
regelden we hiervoor 2 miljoen euro extra. Wij willen dat de
Kredietbank in de komende jaren hiermee doorgaat.
De wachttijden
voor het hulptraject moeten zoveel mogelijk worden beperkt en als
een schuldhulptraject start moeten schuldeisers zo snel mogelijk
worden geïnformeerd. Om een eventuele wachttijd te benutten moet bij
het bij de eerste melding gebruikelijk zijn ook andere beschikbare
partners in te schakelen. Vrijwilligersorganisaties moeten hierbij
ook op steun van de gemeente kunnen rekenen. Dat kan zijn
financieel, maar ook in praktische zin, in de aansturing of in
kennisoverdracht. En hoewel wij het liefst een
samenleving zouden zien waarin voedselbanken niet nodig zijn, zijn
wij dankbaar voor het kostbare werk dat zij doen. Ook zij mogen op
onze steun rekenen, bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van
een locatie of vervoersmiddel.
Tegelijkertijd is voorkomen nog
altijd beter dan genezen, en moet er volop ingezet worden op
preventie en vroegtijdige signalering. Dit betekent dat de gemeente
afspraken maakt met woningcorporaties, zorgverzekeraars,
energieleveranciers en de eigen afdeling gemeentelijke belastingen
om betalingsachterstanden tijdig te melden. Daarnaast moet er
aandacht zijn voor gedragsverandering door doelgerichte en
laagdrempelige voorlichting over geld en budgetbeheer.
Tot slot
vindt de ChristenUnie-SGP de eigen gemeentelijke opstelling als
schuldeiser belangrijk. Wij dienden daarom in het afgelopen jaar de
initiatiefnota 'Heel Rotterdam gaat Sociaal Incasseren' in. Wij
vinden het belangrijk dat de gemeente doorgaat op de ingeslagen weg
van sociaal incasseren.
Wij willen daarom:
-
Een toegankelijke
en snelle schuldhulpverlening, die een outreachende en persoonlijke
benadering hanteert.
-
Uitrol van het werken met de evidence-based
methode van Mobility Mentoring.
-
Structureel extra geld vrijmaken
voor de aanpak van de schuldenproblematiek in Rotterdam.
-
Dat
iemand na aanmelding binnen twee weken bij de schuldhulpverlening
terecht kan.
-
Wachttijden benutten, bijvoorbeeld door mensen
'huiswerk' te geven, maar ook actief samen te werken met partners
als Schuldhulpmaatje, maatschappelijk werk, de Voedselbank of de
diaconie.
-
Bij dakloosheid door huurschuld werken aan een
gezamenlijke oplossing met woningcorporaties. Corporaties mogen zich
niet als preferente schuldeiser opstellen. Gezinnen met kinderen die
te maken hebben met (dreigende) dakloosheid komen in aanmerking voor
urgentie.
-
Doelgerichte en laagdrempelige voorlichting over geld en
budgetbeheer.
-
Afspraken tussen gemeente, woningcorporaties,
energieleveranciers, zorgverzekeraars en belastingdienst over
tijdige melding van betalingsachterstanden. Er wordt pas tot
(dreigen met) afsluiting of huisuitzetting overgegaan, nadat eerst
actief hulp is aangeboden, zeker bij gezinnen met kinderen.
-
Dat in
sommige gevallen het mogelijk moet zijn om schulden af te lossen
door maatschappelijke inzet.