logo2012
Netwerk tegen armoede,
sociale uitsluiting en verrijking
Nieuwsbrief 50
13 oktober 2012

solidariteit telt

zesde werelddag tegen de armoede in rotterdam
in samenwerking met de pauluskerk op
woensdagmiddag 17 oktober 2012 van 13.00 tot 17:30 uur

handen schuddenPLAATS

De tijdelijke huisvesting van de Pauluskerk aan de Westersingel 7a op de eerste etage (aan de overkant van de nieuwbouw van de kerk).

TIJDSTIP

woensdagmiddag 17 oktober 2012 van
13:00 uur tot 17:30 uur.

PRESENTATIE EN GEDICHTEN

Menno Smit

EEN PROGRAMMA MET ONDER ANDERE

Inloop en lunch (lunch: broodjes, koffie, thee en muziek)
Welkom door Hans Goosen, voorzitter
Opening door dominee Couvée van de Pauluskerk
Column door Jim Postma, journalist
Optreden van de dichters van het Schrijverscafé van de Pauluskerk
Optreden cabaretière Riet Karsenbarg
Muziek in de pauze
Menno Smit met zijn gedichten
Edwin de Voigt met act
Netwerken (met hapje, drankje en muziek)

en nog veel meer

de tijdelijke huisvesting van de pauluskerk is helaas niet rolstoelvriendelijk.

De RUIMTE op de eerste verdieping IS ZEER BEPERKT. Meldt u zich snel aan (vol is vol) via ons mailadres:

mail@rosarotterdam.nl

(geldt niet voor wie zich al per e-mail of telefoon aangemeld heeft)

Lang leve de sociale dienst

lege balie
12-10-2012 Cliënt SoZaWe

Ja ja, ze hebben het weer voor elkaar. Ik woon in de Alexanderpolder, en wij hebben of hadden een schitterend gebouw, waarin sociale dienst en deelgemeente zat. Vlakbij trein, metro, en bus. Toppie voor de mensen in de polder, voor iedereen bereikbaar.

Eerst hebben ze de sociale dienst verbouwd, nieuwe balie's en dergelijke. Mooi en makkelijk. Daarna moest de deelgemeente eruit, naar een ander gebouw, ernaast. Ook helemaal verbouwd (wat dat gekost heeft !).

Bij de deelgemeente moet nu alles op afspraak, je reinste puinhoop. Rara, in het oude liep het als een trein, je wist dat je moest wachten, maar daar hield je rekening mee. En nu moet je ook lang wachten ondanks je afspraak.

En dan de sociale dienst. Die vindt het beter om onze klantmanagers naar ZUID te verplaatsen. Hoe verzinnen ze het, om ons als arme mensen met de metro naar zuid te laten komen, kosten € 5 retour, en dit is vanuit de Oosterflank, je zal maar in Nesselande wonen, dan is het nog duurder. Krijgen wij die reiskosten vergoed als wij daar op een afspraak moeten komen? Daar is niets van bekend.

Het zou beter zijn om de managers één of twee keer per week naar de Alexanderpolder te laten komen, in plaats van de cliënten zo op kosten te jagen. Dan praat je pas over cliëntvriendelijkheid, die is nu inmiddels ver te zoeken.

Overheid mag bij miljoenen Nederlanders binnenvallen

gescheurde vlag
Nederlands Dagblad, Jacqueline Steenwijk,
5 oktober 2012

Ouderenbonden, advocaten en belangenverenigingen zijn verbijsterd over twee vergaande wetten die in alle stilte deze week door de Eerste Kamer zijn aangenomen. De eerste wet regelt dat de overheid voortaan bij miljoenen Nederlanders het huis binnen mag treden om eventuele fraude op te sporen.

Op grond van de tweede wet verliest iemand die voor de tweede keer fraudeert tot maximaal vijf jaar zijn complete inkomen. Beide wetten gaan gelden voor iedereen die een vorm van uitkering geniet, zoals bijstand, WW- of een AOW-uitkering. Maar ook voor iedere ouder die kinderbijslag of een toeslag op de kinderopvang ontvangt. 'Dit is buitenproportioneel', zegt een woordvoerder van ANBO, de bond voor 50-plussers. 'Bizar', vindt Ouders en CO. 'Wat heeft de overheid in mijn huis te zoeken, alleen omdat ik kinderen heb?' Voorheen mocht de overheid alleen een huisbezoek afleggen als er een verdenking was van fraude. Op grond van de nieuwe wet is dat vanaf 2013 niet meer nodig. Iedereen die een uitkering of kinderbijslag ontvangt, moet de controleurs binnenlaten. Wie dat weigert, krijgt een sanctie opgelegd, zoals een korting of tijdelijke stopzetting van de uitkering of toeslag.

Tegelijkertijd wordt fraude vanaf volgend jaar nog harder aangepakt. Bij fraude volgt honderd procent boete. Wie binnen vijf jaar nog eens fraudeert, krijgt 150 procent boete en de uitbetaling van de uitkering wordt voor maximaal vijf jaar geheel stopgezet. Dit tot het fraudebedrag en de boete betaald zijn. Alleen de bijstand kan maximaal drie maanden op nul worden gezet. Ouderenbonden en advocaten vrezen het ergste. 'De overheid degradeert mensen tot dakloosheid', zegt Marc van Hoof, de vaste advocaat voor de Bijstandsbond.

Creatief middagje bij het belegen UWV


UWV gebouw in de spiegelHet Parool van 5 oktober, ingezonden brief van Laure Meijer en Francis Lensink.

De felgroene muren springen meteen in het oog als je binnenstapt bij het UWV in de Weesperstraat. Hier is over nagedacht! Groen is de kleur van de natuur en heeft een rustgevende werking. Groen staat ook voor groei, nieuwe ontwikkelingen en succes. Precies wat wij, twee vrouwen van 51, in de bloei van ons leven, nodig hebben.

Het lukt ons maar niet weer aan de slag te komen, ondanks een behoorlijke staat van dienst op hbo-niveau bij een woningbouwvereniging en in het onderwijs. Van het UWV moeten we netwerken en de sociale media gebruiken, maar onze netwerken zijn na een jaar thuiszitten aardig opgedroogd. Tijd om in actie te komen.

Het UWV heeft de werkcoaches afgeschaft en wil de werkzoekende nu via e-coaching aan een baan helpen. Wat daaronder wordt verstaan, maakt de site niet duidelijk en wij hopen op het inloopspreekuur van de e-coach onder andere op deze vraag duidelijkheid te krijgen.

We melden ons bij de receptie, waar naam en reden van ons bezoek worden genoteerd. Er wordt over ons gewaakt door twee beveiligers en een derde persoon loopt driftig heen en weer om de communicatie tussen balie, coaches en cliënten te stroomlijnen. Na drie kwartier worden we opgehaald door een mevrouw die moeite heeft zich duidelijk in het Nederlands uit te drukken.

Mevrouw neemt plaats achter een verhoogde balie en wij mogen aan de andere kant blijven staan. We weten nu wel meteen onze plaats.

Mijn vriendin neemt eerst het woord en vertelt dat ze maanden vruchteloos heeft geprobeerd via de mail contact te krijgen met haar werkcoach. Deze zijn nu afgeschaft, dus onze eerste vraag is wat de e-coach voor ons kan betekenen. De vrouw kijkt ons ongemakkelijk aan en zegt dan eerlijk dat ze het niet weet. Dat ze zelf tot e-coach is gebombardeerd is nog niet helemaal tot haar doorgedrongen, want ze weet niet wat deze functie inhoudt.

Toch willen we positief blijven, we komen zelfs met een concreet voorstel om een virtueel prikbord op de site http://werk.nl te plaatsen waar werkzoekenden berichtjes kunnen plaatsen en elkaar kunnen vinden om bijvoorbeeld zelf netwerkbijeenkomsten te organiseren. Netwerkbijeenkomsten zijn door het UWV afgeschaft voor mensen jonger dan 55.

We krijgen het advies een klacht bij het UWV in te dienen. Voor een adres worden we verwezen naar de website. Ook kunnen we een klacht indienen bij de overheid, adres onbekend!

Wij hebben een goede tip: als het UWV nu eens de bezem door zijn eigen werkvloer haalt, de website http://werkplein.nl gebruiksvriendelijker maakt zodat die ook mogelijkheden biedt tot netwerken, slaan ze twee vliegen in één klap; ze kunnen bezuinigingen én doen waar ze voor ingehuurd zijn.

Het groen heeft z'n werk gedaan; wij worden er creatief van. Eenieder die zich jong en strijdbaar genoeg voelt om zich bij ons aan te sluiten, doe dat vooral. We moeten onze stem laten horen. Wij willen verder!

Pessimisme over toekomst Nederland groeit


28-09-12 02:02 uur - Bron: ANP

Een grote meerderheid van de Nederlanders, 71 procent, vindt dat het de verkeerde kant op gaat met ons land. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau. Het percentage is veel hoger dan vorig jaar. In het eerste kwartaal van 2011 dacht nog maar 56 procent zo pessimistisch over Nederland.

De ondervraagden vinden samenleven en economie de belangrijkste onderwerpen. Over criminaliteit en immigratie maakt men zich minder zorgen. Ook de zorg wordt steeds belangrijker, dat zou volgens de ondervraagden meer aandacht moeten krijgen van de politiek. In de periode van het onderzoek kwam in het nieuws dat bepaalde dure medicijnen voor zeldzame ziektes mogelijk niet meer worden vergoed.

Dieptepunt
Het vertrouwen in de politiek bereikt een historisch dieptepunt. Toen de enquête werd gehouden, tussen 3 juli en 7 augustus, gaf nog maar 39 procent van de ondervraagden Den Haag een voldoende. In die periode was er alleen een demissionair kabinet en stond de vijfde verkiezingscampagne in tien jaar op het punt van beginnen.

Het vertrouwen in de economie krabbelt weer wat op. De helft van de ondervraagden denkt dat de economie niet slechter kan worden. In het laatste kwartaal van 2011 dacht nog maar een derde van de ondervraagden dat het dieptepunt was bereikt.

Over hun eigen portemonnee zijn de Nederlanders positiever: slechts een kwart denkt dat hun financiële situatie slechter zal worden.

Jammer

in de kas
door Alexander Borst

Weet u nog wel, zo’n half jaar geleden waren de media daar even vol van: het kassenproject! Weet u ook hoe het afgelopen is? Nee? Dat vind ik nou jammer.

Even terug naar maart van dit jaar. Een vers aangetreden, jonge, ambitieuze Rotterdamse wethouder kwam met een tijdelijke oplossing voor de werkloosheid onder bijstandsgerechtigden: hup de bussen in, op naar de Westlandse kassen! De tuinders daar komen handen tekort, en in Rotterdam hebben we handjes over, dus dat moet een succes worden! Uitgebreid mocht de jonge, maar niet groene wethouder zijn verhaal doen in de krant, op tv, bij Pauw en Witteman; je zag hem genieten! Hoe de clienten er zelf over dachten, bijvoorbeeld bij monde van de Rotterdamse clientenraad SoZaWe, dat kwam minder in de media. Dat vond ik nou jammer.

Maar goed, er werden dus flux een paar bussen gehuurd en vlotjes volgestopt met een paar honderd bijstandsgerechtigden, die een rondleiding kregen in de kassen in het Westland over welk prachtig werk daar te doen is. Er was zelfs een flink aantal mensen enthousiast om aan de slag te gaan! Eenmaal thuis gekomen, bleek wel, dat de RET niet regelmatig richting Westlandse kassen rijdt. Tja, de wethouder had niet voor niets zelf bussen gehuurd voor het vervoer op die ene dag. Probleem is ook, dat mensen in de bijstand geen geld hebben voor een auto. Dat het vervoer richting werk in het Westland een probleem is dat niet opgelost is, dat vind ik nou jammer.

Verder bleek dat veel mensen moeite hadden om op tijd uit bed te komen, snel moe werden, geen conditie hebben, pijn krijgen op verschillende plekken, noem maar op. Dat is ook niet zo gek, als je al jaren een uitkering hebt, dan heb jemeestal geen arbeidsritme meer en geen conditie. De meeste mensen proberen in het begin wel trouw op tijd op te staan, en er wat van te maken, maar als je dan een half jaar of langer gesolliciteerd hebt zonder succes, dan zakt de moed je wel in de schoenen, en blijf je van liever lee steeds langer in bed liggen, want wat is het nut? En omdat je geen werk hebt, en geen geld voor andere bezigheden, heb je ook geen conditie om het vol te houden. Ja, begrijpelijk, maar dat vind ik wel jammer.

Het aardige is, dat de dienst SoZaWe dat al jaren weet. Mensen die al lang een uitkering hebben, en het arbeidsritme kwijt zijn, mogen en moeten dat arbeidsritme weer aanleren via onder andere het Robedrijf; bekend van bijvoorbeeld de Roteb en natuurlijk de mobiele veegteams die onze straten zo netjes houden. Zo worden die mensen, met arbeidsritme en conditie, weer aantrekkelijker voor een werkgever om in dienst te nemen. Probleem bij het kassenproject was, dat de uitgenodigde bijstandsgerechtigden, al jaren van een uitkering leven en juist geen arbeidsritme opgedaan hadden. Tja, dan weet je dat niet veel mensen het gaan redden. En een flink aantal ambtenaren bij de dienst SoZaWe hebben dat geweten. Misschien hebben ze het de wethouder niet verteld, of had hij het te druk, dat vind ik nou jammer.

De media, ook niet gek, hadden al snel door dat van die paar honderd bijstandsgerechtigden er maar een paar, minder dan 10, echt aan de slag gegaan zijn in de kassen. Het beeld wat daardoor ontstond, was dat die mensen in de bijstand te lui zijn om te werken. Maar ja, ik heb net al gezegd, dat mensen misschien wel willen, maar niet gelijk kunnen; die nuance kwam niet naar voren in het debat. Ook omdat de clientenraad, die probeert op te komen voor de belangen van bijstandsgerechtigden niet aan bod kwam in de media, ondanks vele serieuze pogingen daartoe. Dat vind ik nou jammer.

De media, nog steeds niet gek, presenteerden de zwakke resultaten van dit ambitieus aangekondigde project. Helaas was de Rotterdamse wethouder nu niet beschikbaar, en mocht de woordvoerder de media te woord staan. Dat vond ik dus jammer.

Nu hadden ze in Den Haag het kassenproject ook omarmd. En daar was het een beetje hetzelfde gegaan als in Rotterdam. Het Haagse college heeft een aantal verklaringen voor het ‘gebrek aan succes’. Het project is onder grote tijdsdruk tot stand gekomen. Daardoor is bij de selectie van kandidaten de ‘benodigde werknemerscompetentie minder strikt getoetst.’ De selectie van kandidaten liep bovendien gelijk op met de eerste grote oogstpiek in de tuinbouw. De deelnemende tuinders konden niet wachten en hebben anderen aangenomen. ‘Het plaatsingsklimaat is daardoor niet optimaal geweest’, zo schrijft het college. Verder bleek ook daar het vervoer voor veel werkzoekenden een probleem te zijn. Best eerlijk van het college daar. In Rotterdam weigert onze wethouder echter om toe te geven dat het kassenproject mislukt is. ‘Het is een diesel die op gang moet komen’, zo laat zijn woordvoerder weten. Zo’n opmerking vind ik nou jammer.

Tja, het leek zo’n mooi idee, dat kassenproject. Maar bij de uitvoering ervan zijn er te veel ‘uitdagingen’ niet overwonnen. Het is natuurlijk niet zo eenvoudig om ‘mensen in hun eigen kracht te zetten’. Nu vraagt u zich misschien af, waarom ik deze column over dit oude onderwerp schrijf. Het is toch oud nieuws, je moet geen oude koeien uit sloot halen, we zijn nu bezig met een kabinetsformatie! U vindt mijn onderwerpkeuze misschien zelfs jammer! Wel nu, het is hier in Rotterdam publiek geheim, dat onze jonge, ambitieuze wethouder Haagse aspiraties heeft. Volgens velen zou hij graag een post in de nieuwe regering gaan bekleden. Ja, dan moeten wij in Rotterdam hem wel als wethouder missen.

Wat vind u hier nu van?

Plicht voor bijstandsgerechtigden om alle medische gegevens aan de overheid te openbaren

dossiers in kast
6-10-2012 19:33, Bijstandsbond

In een zaak die een Leidse bijstandsgerechtigde tegen de gemeente Leiden heeft aangespannen is door de Centrale Raad van Beroep bepaald dat bijstandsgerechtigden verplicht zijn om op vrijwel iedere vraag van de overheid te antwoorden. De overheid zelf hoeft volgens deze raad op geen enkele wijze aannemelijk te maken, dat het verstrekken van geëiste informatie ook echt nodig is.

De kwestie begon met een bevel van de gemeente Leiden aan de uitkeringsgerechtigde om zich voor een medische keuring bij de GGD te melden. Een concrete reden werd niet gegeven. Van de GGD ontving hij vervolgens een vragenlijst, die hij volgens de gemeente verplicht moest invullen. De vragen waren zo gesteld en zo uitgebreid, dat invullen zou betekenen dat alle medische informatie bekend gemaakt moest worden. De GGD vroeg bijvoorbeeld: Bent u ooit geopereerd? Zijn er ooit roentgenfoto's van u gemaakt? Bent u ooit opgenomen geweest in een ziekenhuis of psychiatrische inrichting? Ook zouden de namen, adressen en telefoonnummers van huisarts en medische specialisten aan de GGD gegeven moeten worden. De klap op de vuurpijl was de vraag: "Lijdt u of heeft u geleden aan een aandoening van de geslachtsorganen?". Een absurde vraag voor een onderzoek, dat volgens de gemeente en de rechter alleen zou moeten dienen voor de vaststelling van de geschiktheid voor werk.

De bijstandsgerechtigde weigerde en werd op zijn uitkering gekort. Volgens de rechter is het heel normaal, dat een bijstandsgerechtigde op al deze vragen moet antwoorden, en heeft een gemeente beoordelingsvrijheid bij het stellen van vragen en het eisen van antwoorden. Op de vraag van de bijstandsgerechtigde waarom het nodig was om op deze en andere niet ter zake doende vragen te antwoorden werd niet gereageerd; noch door de gemeente Leiden, die niet eens de moeite nam om op de zitting te verschijnen, noch door de rechtbank in Den Haag, noch door de Centrale Raad van Beroep.

Artikel 17 WWB, dat een redelijkerwijs kenbare noodzaak voor de plicht tot informatieverstrekking voorschrijft en Artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat expliciete, legitieme en specifieke doelen bij gedwongen informatieverstrekking voorschrijft en ook stelt dat de verplichting niet buitensporig mag zijn, werden door de rechter gemakshalve volledig genegeerd. Wetgeving die de burger beschermt is voor de rechter in Nederland blijkbaar niet meer dan wat drukinkt op papier.

Een bijkomend punt is dat de GGD volgens het eigen `privacyreglement` en volgens de Wet bescherming persoonsgegevens alle informatie die aan de burger onder dwang ontfutseld wordt, dus ook zijn volledige medische dossier, mag gebruiken voor bijvoorbeeld `gewichtige economische belangen van openbare lichamen`. De informatie mag zonder toestemming en in het geheim aan ´derden` verstrekt worden voor uitermate vage redenen, die ook nog eens geheel ter beoordeling van de GGD zijn. De gegevens worden ook nog eens minstens 15 jaren bewaard. Waar dit alles goed voor mag zijn blijft een raadsel. De rechter maakt zich er vanaf met nietszeggende standaardfrasen en vindt dat de bijstandsgerechigde maar moet aantonen dat de overheid daadwerkelijk van deze door haar aan zichzelf toegekende bevoegdheden gebruik zal gaan maken.

Het gaat hier niet om een incident. Ieder jaar krijgen vele ontvangers van uitkeringen dergelijke onbeschofte vragenlijsten voorgeschoteld met de mededeling dat invullen verplicht is (uiteraard naar waarheid, zodat liegen over het functioneren van de geslachtsorganen het misdrijf van valsheid in geschrifte vormt). De overheid legt zichzelf geen enkele beperking op in haar aandrang om de burger, beter gezegd de onderdaan, te dwingen zelfs de meest persoonlijke informatie aan haar te openbaren. Zelf geeft de overheid op vragen van de burger als in deze zaak gesteld geen enkel antwoord. De rechter, zelf ook overheid en ambtenaar, juicht dit toe en steunt deze gang van zaken van harte.
(CRvB zaaknummer 10/3633 WWB, 21 augustus 2012)

De desbetreffende bijstandsgerechtigde is bij de Bijstandsbond bekend. U kunt zich tot ons wenden voor meer informatie info@bijstandsbond.org 020-6898806.

Steeds meer wanbetalingen hypotheek

monopoly hotel bovenop euro's
12-10-12 09:19 uur - Bron: ANP

Het aantal huiseigenaren dat moeite heeft de hypotheekkosten te betalen, stijgt in rap tempo. Circa 72.367 woningbezitters hebben momenteel moeite om hun hypotheek te betalen, een stijging van bijna 10.000 sinds de start van het jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Bureau Krediet Registratie (BKR), die vrijdag zijn gepubliceerd.

BKR verwacht dat het aantal huiseigenaren met ernstige betalingsproblemen op de hypotheek aan het eind van dit jaar uitkomt op ongeveer 76.000, een toename van dik 20 procent. BKR-directeur Peter van den Bosch maakt zich zorgen.

'Een hypotheek niet betalen, is een van de laatste dingen die je doet. Daar is waarschijnlijk al veel andere ellende aan voorafgegaan. Vlak ook de gevolgen van een gedwongen verkoop niet uit', aldus Bosch. Door de dalende huizenprijzen staan steeds meer huizen 'onder water'. Dat betekent dat de waarde van de woning lager is dan de hypotheek, waardoor een restschuld overblijft bij verkoop van de woning.

De problemen met mensen die in de schulden zitten, nemen al jaren toe. De meeste betalingsachterstanden doen zich volgens Bosch voor bij de belastingdienst, nutsbedrijven, woningcorporaties en ziektekostenverzekeraars. Maar op deze betalingsachterstanden heeft BKR geen zicht. 'BKR heeft nu slechts zicht op zo'n 20 procent van de betalingsachterstanden. Dat is te weinig', aldus de directeur.

interessante websites

Cliëntenraad SoZaWe Rotterdam

SPOC Zuid-Holland

Sociale Alliantie Nederand

Arme Kant van Nedrland / EVA

Stichting CLIP

Niet voor Jezelf

International Peace Commission









Roosje

zon


Solidariteit is niet in geld uit te drukken.



Redactioneel

hans goosenSolidariteit telt, juist nu, ook al staan we in ons kleine landje er ver van af. Juist nu hebben we elkaar nodig om samen verweer te bieden tegen een maatschappij en een politiek die het individu centraal stelt om vervolgens alle mensen in een soort van verdienmodel te proppen. Ter meerdere glorie van de bezitters van het kapitaal.

Geld is er niet meer als een van de middelen om geluk te bereiken. Geld is het doel geworden en brengt daarmee inmiddels de hele maatschappij aan het wankelen. En wie dat doel niet bereikt, wordt als verliespost bekeken. Als een individu dat geen geld opbrengt.

Een sombere beschouwing zo bij het vijftigste nummer van de Nieuwsbrief van de Rotterdamse Sociale Alliantie en aan de vooravond van de zesde Werelddag tegen de Armoede in Rotterdam op 17 oktober. Toch zijn er mooie dingen.

Met name dominee Dick Couvée ontving ons  uiterst hartelijk en volhoudend in zijn strijdlust. Dat steuntje in de rug gaf ons weer moed om verder te gaan.

Ook mooi, de initiatiefgroep van de Sociale Alliantie, die keihard werkend weer een prachtig programma gaat neerzetten op woensdagmiddag 17 oktober.


BIJDRAGE

Zou u een bijdrage willen leveren aan de Nieuwsbrieven van de Rotterdamse Sociale Alliantie, stuur uw artikel dan naar: mail@rosarotterdam.nl



AGENDA

woensdag 17 oktober
Zesde Werelddag tegen de armoede,  aanmelding is verplicht, vanwege het geringe aantal plaatsen op de lokatie.

vrijdag 9 november Regionale Alliantieraad
9:30 – 16:00 Ontmoetingskerk
Bolwerk Zuid 134 Bergen op Zoom

woensdag 28 november
Evaluatie bezuinigingen in Rotterdam
nadere informatie volgt

Verdere info: mail@rosarotterdam.nl




DOEL EN MIDDELEN VAN de Rotterdamse Sociale Alliantie

Waar staat  ROSA! voor ?

Zij zet zich in voor de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting en is tegen verrijking in Rotterdam.

Zij behartigt de belangen van mensen die onder de armoedegrens leven en brengt het onder de aandacht van Rotterdammers en de politiek.

Zij onderhoudt  een brede samenwerking met ervaringsdeskundigen, vrijwilligers en beroepskrachten en breidt deze samenwerking uit.

RoSA ! is een vrijwilligersorganisatie zonder vaste bron van inkomsten. Vandaar dat elke bijdrage die binnen komt van harte welkom is.

U kunt uw donatie of schenking (fiscaal aftrekbaar) storten op onze bankrekening bij de Rabobank onder nummer 1559.97.181  ten name van Rotterdamse Sociale Alliantie.

Secretariaat RoSA!
Jufferkade 66
3011VW Rotterdam

mail@rosarotterdam.nl
www.rosarotterdam.nl
tel. 010 411 15 16 (Therese Steur)
tel. 06 1033 12 11 (Hans Goosen)

Kamer van Koophandel: 24473747


ORGANISATIE Rotterdamse Sociale Alliantie

De Rotterdamse Sociale Alliantie is een netwerk van ervaringsdeskundigen, vrijwilligers en beroepskrachten die zich bezig houden met de armoedebestrijding in Rotterdam.

Zij doet dat door de Rotterdammers en de Rotterdamse politiek te informeren en te beïnvloeden. Met publicaties, bijeenkomsten, de jaarlijkse manifestatie 17 oktober ’de ‘Wereld Dag tegen de Armoede’, een Nieuwjaarsbijeenkomst en gesprekken met de politiek en de Wethouder met Armoede in de portefeuille.

Leden van de Rotterdamse Sociale Alliantie bezoeken plaatselijke, provinciale en landelijke bijeenkomsten van organisaties tegen de armoede (Actiegroep Kiezen voor Delen, SPOC, de Arme Kant van Nederland-EVA en de landelijk Sociale Alliantie)en maken zijn vertegenwoordigd in die organisaties.

Breed overleg
Het breed overleg komt vier keer per jaar bij elkaar (of vaker indien nodig) om te evalueren en de plannen voor de toekomst van de Rotterdamse Sociale Alliantie te bespreken. Alle leden van het netwerk worden daartoe uitgenodigd.

Initiatiefgroep
De initiatiefgroep komt één keer per twee weken bij elkaar om plannen en strategie uit te werken en de daaruit vloeiende taken te verdelen. In drukke tijden komt men elke week bij elkaar. De initiatiefgroep bestaat uit vrijwilligers en heeft voortdurend behoefte aan nieuwe ideeën en nieuwe vrijwilligers.

Kerngroep
De kerngroep is een soort van dagelijks bestuur en heeft een gezamenlijk email adres waarin men elkaar op de hoogte houdt en zorgt dat alle signalen naar buiten en alle binnenkomende signalen gedeeld en gecommuniceerd worden.

Actiegroep
De Rotterdamse Sociale Alliantie moet noodgedwongen uit gaan van doelen op lange termijn. Op haar oprichtingsvergadering op 16 oktober 2007 is besloten ook acties niet uit de weg te gaan. De spontaniteit via actualiteit zal voorop moeten staan. Dat zorgt voor nieuwe kracht en nieuwe inzichten.

Ondersteunende stichting
Bij het aanvragen van subsidies voor haar activiteiten werd de Rotterdamse Sociale Alliantie geconfronteerd met het feit van dat subsidies alleen door een rechtspersoon aangevraagd konden worden. Daarbij blijft het van bijzonder belang dat de Rotterdamse Sociale Alliantie een netwerkorganisatie is en haar bestaansrecht ontleent uit de impulsen vanuit het netwerk.

Conclusie
In alle groepen of eenheden van de Rotterdamse Sociale Alliantie staat het belang van de arme Rotterdammer voorop.

8-10-2012



ABONNEMENT nieuwsbrief

Mocht u vrienden, kennissen of organisaties kennen voor wie onze nieuwsbrief van belang kan zijn, stuur dan deze mail door. Zij kunnen zich dan aanmelden door een mail te sturen naar mail@rosarotterdam.nl met als onderwerp “gratis abonnement nieuwsbrief”.

Mocht u geen prijs (meer) stellen op onze nieuwsbrief stuur dan een antwoordmail mail@rosarotterdam.nl met als onderwerp “opzeggen nieuwsbrief”.

Eerdere nieuwsbrieven van RoSA! op onze website: http://www.rosarotterdam.nl



VERKLARING

Deze nieuwsbrief heeft als doel bekendheid te geven aan de armoedeproblematiek. Daarbij wordt allereerst gekeken naar Rotterdam (act local), maar ook vergelijkingen gemaakt met de rest van Nederland, Europa of andere landen (think global).

Er wordt daarbij zowel gebruik gemaakt van eigen materiaal alsmede materiaal dat vergaard wordt uit andere nieuwsbronnen, zoals kranten, radio, TV, internet en persoonlijke inzendingen. Extern materiaal wordt zoveel  mogelijk integraal weergegeven. Bij bezwaren tegen het overnemen van uw materiaal in onze nieuwsbrief, zullen we dit direct verwijderen na een e-mail naar mail@rosarotterdam.nl .



© 2007 - 2012
Stichting Rotterdamse Sociale Alliantie



To make Poverty History



ARCHIEF

Nieuwsbrief  1  /   7 augustus 2010
Nieuwsbrief  2  / 21 augustus 2010
Nieuwsbrief  3  /   6 september 2010
Nieuwsbrief  4  / 27 september 2010
Nieuwsbrief  5  /   5 oktober 2010
Nieuwsbrief  6  / 14 oktober 2010
Nieuwsbrief  7  /   1 november 2010
Nieuwsbrief  8  /   4 december 2010
Nieuwsbrief  9  / 22 december 2010
Nieuwsbrief 10 / 16 januari 2011

Nieuwsbrief 11 /   7 februari 2011
Nieuwsbrief 12 /   7 maart 2011
Nieuwsbrief 13 / 27 maart 2011
Nieuwsbrief 14 / 13 april 2011
Nieuwsbrief 15 /   9 mei 2011
Nieuwsbrief 16 / 24 mei 2011
Nieuwsbrief 17 / 15 juni 2011
Nieuwsbrief 18 / 20 juni 2011
Nieuwsbrief 19 /   8 juli 2011
Nieuwsbrief 20 / 14 augustus 2011

Nieuwsbrief 21 / 22 augustus 2011
Nieuwsbrief 22 / 31 augustus 2011
Nieuwsbrief 23 /   8 september 2011
Nieuwsbrief 24 / 13 september 2011
Nieuwsbrief 25 / 18 september 2011
Nieuwsbrief 26 / 26 september 2011
Nieuwsbrief 27 / 10 oktober 2011
Nieuwsbrief 28 / 27 oktober 2011
Nieuwsbrief 29 /   6 november 2011
Nieuwsbrief 30 / 27 november 2011

Nieuwsbrief 31 / 12 december 2011
Nieuwsbrief 32 / 26 december 2011
Nieuwsbrief 33 /   7 januari 2012
Nieuwsbrief 34 / 12 januari 2012
Nieuwsbrief 35 / 31 januari 2012
Nieuwsbrief 36 / 12 februari 2012
Nieuwsbrief 37 / 22 februari 2012
Nieuwsbrief 38 /   7 maart 2012
Nieuwsbrief 39 / 15 maart 2012
Nieuwsbrief 40 / 22 maart 2012

Nieuwsbrief 41 /   3 april 2012
Nieuwsbrief 42 / 10 april 2012
Nieuwsbrief 43 / 20 april 2012
Nieuwsbrief 44 /   4 mei 2012
Nieuwsbrief 45 / 18 mei 2012
Nieuwsbrief 46 /   1 juni 2012
Nieuwsbrief 47 / 24 juni 2012
Nieuwsbrief 48 / 10 juli 2012
Nieuwsbrief 49 / 21 september 2012